Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Radical Prosport 1300 | 2 besök senaste veckan (2733 totalt) |
Efter att ha kört Caterham i Roadsport från och till i 7-8år så kände jag att det var dags att testa nåt annat.
Sålde sjuan och köpte en 996a som jag åkt på träffar och köpt glass med i sommar. Suget efter racing fanns dock kvar och det bästa sättet att stilla den abstinensen var ju att köpa racerbil igen. Skulle köpt en liknande Radical i skåne men nån annan hann före på målsnöret. Som tur var kom denna bilen ut på annons samma kväll och det var bra för denna var i ganska mycket bättre skick. Bilen jag köpte är en 2002:a som jag tror ägts av Cawalli-teamet. den var svart tidigare. Kördes i något år av (bröderna?) Myrsäter. Bilen har inte tävlats med sen 2009. Bilen är i stort sätt iordning för race, lite småfix med instrument och setup behöver göras, och lite reparationer efter en mindre avåkning efter helgens körning på Knutstorp.. Återkommer med racerapport från MSCC KM5. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Kul att se dig me ny bil . Det blir spännande om du kör MSCC KM verkar vara ett generationsskifte på g .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Racerapport km5
Hade koll på väderprognosen under veckan som sade torrt fram till kl 14:00 och sen regn men vågade inte chansa så köpte en omgång regndäck av Bosse J i Jönköping. Åkte ner kvällen innan för lite depåsnack och för att slippa gå upp så tidigt. Hade inte kört en meter med bilen före första träningen. Var småblött så valde att skrubba regndäcken och kolla så bilen funkade. Den gick bra men bluddrade lite vid hårdare gaspådrag. Det torkade upp mer och mer så tog det ganska lugnt för att inte köra sönder regndäcken. Till andra passet/första kvalet var det torrt och vi lade på slicksen. Åkte ut för att känna på dem men kom inte långt innan jag åkte av och touchade räcket innan NGK. Inga stora skador men lite stukat självförtroende och humör.. Hade god hjälp av pappa och farbror med att sanera all sten från bilen och tejpa ihop skadorna. Hann få bilen klar redan till nästa heat så det var bara att testa igen. Tog det ganska lugnt och motorn fortsatte bluddra. Misstänkte gammal bensin eller skit i förgasarna då bilen stått ett tag. Varvtiden blev 1,07 och skulle få starta nästan sist i första racet. Under lunchen kollade jag över bilen och hittade en kabelsko till ena tändspolen som satt med en 3mm för lång skruv så den klämdes inte ens fast. Konstigt att den inte gick som den skulle.. undrar hur man tänker när man drar dit en sån skruv Till race 1 hade det regnat igen och var halvblött så det blev wets igen. Lyckades få motorstopp i starten så kom iväg sist. Bilen kändes dock bra och motorn gick som den skulle. Körde upp mig genom fältet. Några bilar hade nog slicks för de var väl lätt att passera några av dem. Lyckades passera Öfverman som ledde på näst sista varvet och vann. Inför andra heatet var det länge torrt men brorsan som har stenkoll på väderprognosen sa att det 100% skulle ösregna inom 10min och han hade rätt. Blev ett väldigt blött race och jag fegade lite för att spara bilen. Spann bort mig i starten och snurrade ett par gånger i iditoten. Kom trea i heatet och tvåa i klassen. Dagen gav mersmak och bilen var väldigt kul att köra. Nu blir det lite vintermek för att vara redo till våren. Då ska det gå betydligt fortare _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Ska väl erkänna att jag inte kollat så noga men en föregående ägare har skrivit keihin flatslideförgasare i en annons och i manualen står det att man ska trampa på gasen två gånger innan man startar. Det i kombination med att bränslepumpen låter som en typisk förgasarpump fick mig att anta att det sitter förgasare på den men jag kan ha fel. Det ska vara en 1300 Hayabusa i den iaf. Kanske är nån med bättre koll som kan kasta lite ljus på detta? Infon jag hittar på nätet nu är att alla Hayabusa var insprutade men man kanske använde förgasare på tidiga Radical Prosport av nån anledning? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Jo Suzuki var tidiga med insprutning på alla R-hojar hayabusa kom -99 med insprutning och 1299cc 178hk: verision 2. kom -08 och blev på 1340cc. 198hk Radicalbilar av nyare år har ju "hayabusamotorer" på 1500cc med separat vxl-låda byggda av radical performace typ radical sr3 Det finns ju en radical som heter sr8 som har en V8 där 2 hayabusamotorer byggt samman eller ja man använder 2 toppar och ny botten , motorena är på : 1299cc x 2=2598cc/ 370hk , 1340cc X 2= 2700cc /430hk , 2800cc , 460hk. 3200cc / 507hk. Radical rs8 Nurburgring record 6,45,5min. https://www.youtube.com/watch?v=98V9 sitter det torrsump på din ? mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||
Då måste ju powertec/Radical köpt rena motorer utan Insprutning av Suzuki och sen utrustat dem med förgasare. Min är med våtsump. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Jag testade en Radical på Gelleråsen för en massa år sen. Hur tycker du den är att köra jämfört med en sjua eller jämfört med blysläden en elva är i jämförelse Själv tyckte jag skillnaden var överraskande liten. Tyckte att man kände lite extra tryck/fäste i backen i baken i den ganska snabba svängen ut på långrakan iof.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Med det lilla jag kört så är intrycken följande: Radicalen är svårare på gränsen, sjuan var enkel att åka på lite ställ med. Radicalen Vänder runt fort när det börjar gå lite brett. Var nog lite ovan med hur mycket den motorbromsade. Försökte varvtalsmatcha men snurrade ett par gånger i blött i idioten när jag släppte upp kopplingen efter nedväxling innan kurvan. Jag har åkt Elise S1 på bana och slalom också men blev överraskad över hur giftig Radicalen var när den tappat greppet. Jag utnyttjade aldrig aerodynamiken fullt ut med farten jag hade men det känns att det går att åka fort över NGK tex. Det handlar bara om att våga och att hinna bromsa efter korta rakan. Man kanske skulle börja träna lite mellan tävlingarna också.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
[quote="Patrik Rydh"]
kan ju så vara... sitter det katalysator på din? din 1299cc användes ju -99 till -07. under denna period såldes ÖVER 100 000 st hayabusa i hela världen så de gjorde nog några extra utbytesmotorer med.. 2011. satte en turbobusa ett rekord på 503,27km/h. på en flygbas i USA. lite kuriosa. Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Radical Prosport 1300 | 2 besök senaste veckan (2733 totalt) |