Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2894 besök totalt |
Bocka aluminium
Går det över huvud taget att bocka ett aluminium-"bandjärn" som är 6-8 mm tjockt och ca 40 mm brett? om materialet är den sorts aluminium som man använder vid vattenskärning, tex. Inte gjutet alltså. Hur brant radie kan man bocka i? Hjälper det om man värmer när man bockar, eller ska det vara kallt? Det är inte så väldigt mycket det behöver bockas, 30 grader är det. _________________ William Ekström |
||
Re: Bocka aluminium
Ja, fast inte alla legeringar som är så lämpliga att bearbeta plastiskt Samma som tjockleken Såvitt jag vet brukar man inte värma, men det kanske kan vara en fördel, vet ej. _________________ Pär Hylander |
||
Re: Bocka aluminium
Man kan vattenskära vilken legering som helst..... Kolla vad legeringen heter tex 7075 (glöm att bocka) 1080, ets. Sedan kan du leta bearbetningsdata på nätet. Jag har postat en guide på forumet för längesedan med hänvisnig till ett pdf-dokument. Vet man inte vad man har för legering så brukar jag bocka varmt om det är tjockt material, risken att man skall sabba härdning etc är mindre än att man spräcker. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
ok, jag hittade detta:
1000 Serien, olegerad aluminium, mjukt med bra korrosionstålighet 2000 Serien Legering med koppar som huvudtillsats, bra värmehärdningsförmåga, hög hållfasthet, dålig korrosionstålighet 3000 Serien Legering med Mangan som huvudtillsats, medelhög hållfasthet, segt, bra korrosionstålighet 4000 Serien Legering med kisel, bra elektrisk ledare 5000 Serien Legering med Magnesium som huvudtillsats, , Bra svetsbarhet, segt, deformationshårdnar kraftigt ,slitstarkt 6000 Serien, Magnesium+kisel som tillsats, bra hållfasthet, används vid strängpressning, bra egenskaper för anodisering 7000 Serien Zink + magnesium, Hög hållfasthet, sämre korrosionstålighet 8000 Serien Ultra special legeringar för mystisk rymdteknik etc (många olika varianter) Utifrån det så verkar 3000-serien vara lämplig, eller? I mitt fall funkar det bra med en böjningsradie av ca 30 mm. _________________ William Ekström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2894 besök totalt |