| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
|
1414 besök totalt |
|
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
Hej! Har en fundering på att tabort original kylfläkt på min BMW M52B28, för att istället montera en elfläkt. Till min fråga är om originalfläkten är sugande eller tryckande? Och om det är värt att ta bort originalfläkten och montera elfläkt mellan motor och baksida kylaren. Eller ska jag låta originalfläkt sitta kvar och montera en tryckande elfläkt på framsida kylaren? mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Re: Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
Sitter fläkten framför kylaren är det normalt tryckande fläkt, sitter den bakom kylaren sugande fläkt. Om det är värt att göra om beror väl på om det fungerar som det ska för dig eller om du har värmeproblem
Eller vill du spara vikt? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
såga hål i huven och sätt en liten flärp i framkant på hålet så suger det ut bättre _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Original fläktar är i 99% av fallen bättre än en universal elfläkt så länge det inte är något fel på originalet, dessutom har original en färdig perfekt hållare med fläktkåpa, så har du värme problem så är inte lösningen att bygga om/byte ut fläkten.
Frågan är vad har du för värme problem? Håller den tempen när du står stilla eller vid kö körning så fungerar fläkten bra. Är problemet vid bankörning i höga farter så är det inte fläkten som är problemet utan att kylaren inte kyler tillräckligt och det kan dels vara gammal dålig kylare, för klen kylare, luftstyrning in i kylaren saknas eller för trångt för luften till och från kylaren eller problem med kylarvattnet till och från kylaren. Så vad är det för värme problem du har och när inträffar detta? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Det är en bmw e28 med m52b28 från en e39.
Som ska användas som ren banbil. Sitter helt sprillans ny större än original kylare från e36. Dock ingen fläktkåpa pga platsbrist. Original kylfläkt fungerar perfekt. Samt ny termostat. Har endast luftat kylsystemet och varmkört den och kört runt i området kring garaget, och då ligger tempen lite över normal arbetstemp. Dock så sitter kyltempgivaren i en kylkanal i motorblocket. Så jag börjar ana att det är givaren som värms upp lite extra av motorblocket?
Därav så vill jag eventuellt prova med en tryckande fläkt framför kylaren. Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
"kört runt i området kring garaget"
Är det det driftfall du vill optimera? Det behövs ingen fläkt allt om du kör med nosen i färdriktingen när luftflödet går igenom kylaren och kylaren har tillräcklig kapacitet. Elfläkt har fördelen att den inte tar nåt effekt alls när du kör (jämfört med alla remdrivna. |
||||
|
För att få kylaren att fungera finns det 2 viktiga saker att tänka på.
1: Att matad luft verkligen går genom kylaren. 2: Att luften kan evakueras från motorrummet. Uppfyller man dessa 2 punkter så får man ett fungerade flöde genom kylaren som gör att den kan göra sitt jobb. Elfläkten är helt onödig om du inte ska stå till eller kö köra med den. Så fort du kommer upp i fart gör den mer skada än nytta. Som tumregel har 1/3 så stort inlopp till kylaren som du har area på kylaren. Detta för att luften i hög fart ska kunna "expander" (lufthastigheten minskar) när den passerar kylaren. Se till att det är tätt mellan luftstyrningen & kylaren så att luften inte smiter förbi kylaren utan verkligen pressas genom den. Har du inte original huv så se till att huven är tät i bakkant så att du inte pressar in luft den vägen. Då får man ett mottryck bakvägen som kommer minska flödet genom kylaren. E28 har ju rätt kraftig vinkel mellan huv & vindruta så det blir en rätt bra högtryckzon just där i bakkanten av huven Har du original huv se då att gummilisten tätar i bakkanten på huven. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Utan kåpa har du inget som "tvingar" luften som fläkten flyttar på att gå genom kylaren, därmed kommer fläkten suga luft från det håll som går enklast - ofta in från sidan mellan kylare och fläkt, så fläkten bara cirkulerar varmluft inne i motorrummet och ganska lite luft går genom kylaren. Kåpan brukar sitta där för att den gör nytta. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re:
Utan kåpa har du inget som "tvingar" luften som fläkten flyttar på att gå genom kylaren, därmed kommer fläkten suga luft från det håll som går enklast - ofta in från sidan mellan kylare och fläkt, så fläkten bara cirkulerar varmluft inne i motorrummet och ganska lite luft går genom kylaren. Kåpan brukar sitta där för att den gör nytta. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Är originalfläkt sugande el. tryckande? BMW M52B28.
|
1414 besök totalt |

