Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3cs -04 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19971 totalt) |
Hej!
Här kommer ytterligare en tråd om en E46 M3 Efter många år med SAAB så var det tid att prova något nytt. En BMW M235i inhandlades och användes på några banträffar men drömmen var alltid E46 M3. Jag var helt enkelt rädd för att det skulle bli dyrt om man var tvungen att lämna in den om något hände när man inte har någon maskinskadeförsäkring. Men sommaren 2017 började jag jobba på en BMW-verkstad i Linköping och jakten på M3 drog igång. Det visade sig dock att det inte vara så lätt att hitta ett vettigt objekt. Kravlistan var ganska tydlig och innehöll egentligen bara tre punkter. Färgen fick inte vara svart, grå, gul eller silver. Fanns med andra ord inte så många färger att välja på. Helst ville jag ha en vit men det finns inga svensksålda vilket också var ett krav. Andra valet var Interlagos-blå men det finns tydligen inga med manuell växellåda så det gick också bort. Valet föll till sist på en röd -04 som vid första anblick såg mycket fin ut! Släpkärra och dragbil lånades. Pappa, som har BE, fick ställa upp som förare och sen rullade vi de dyra 30 milen hem. Det första som hände var att ratten skickades iväg för att bli omklädd i mocka och radion demonterades. Ny växelspaksknopp monterades också. Tyvärr sitter det någon billig shortshifter i men den får sitta kvar tills jag byter till en cae ultra shifter. Bokstavligen hundratals clips och skruvar som antingen saknades eller var trasiga monterades också. Sensormattan som känner av om någon sitter i passagerarsätet låg instoppad under golvmattan bak så det fixades också. Alla filter och oljor byttes och ventiler justerades. Vevlager byttes och en "purple tag" styrväxel monterades. Alla plastbitar under inklusive innerskärmar byttes då föregående ägare lyckats med konststycket att skava, smälta eller bryta sönder i princip varenda liten bit under. En frontläpp i kolfiber och nya blinkers fram monterades också. Sen var det bara att vänta på våren. När det var tid för första provturen på bana blev det direkt problem. När hjälmen åkte på huvudet visade det sig snabbt att valet att köpa en bil med taklucka inte var så smart. Hjälmen slår i taket och jag måste luta huvudet in mot mitten för att få mer takhöjd vilket inte är speciellt bekvämt. Nya stolar och lägre stolsfästen stod plötsligt högst upp på inköpslistan. Valet föll inte helt oväntat på Recaro pole position i läder och alcantara med stolsfästen från Team Schirmer vilket verkar vara de lägsta som går att uppbringa. Knapparna till stolsvärmen och aktiveringen av baslådan i Harma Kardon-systemet demonterades också när dom nya stolarna kom på plats. En begagnad mittkonsol utan armstöd får fungera så länge innan en CSL i kolfiber blir inköpt. Då var vi framme vid dagens datum. Listan med uppgraderingar är inte speciellt lång. Sitter ett annat insug på och H&R sänkfjädrar men det är i princip allt. Tanken är en riktig E46 M3 CS, all inredning kommer alltså vara kvar. Projektet kommer förmodligen gå ganska långsamt framåt. I vinter är planen en egenkonstruerad halvbur, riktiga bälten och inte minst ett original M3 CSL kolfibertak. Sen får vi se vad som händer _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Mmmmmm... mums! Skitsnygg i rött. Rätt stolar. Purple tag. Jag gillar hur du tänker Är väl som du säger bara taket som är lite olyckligt. Och hur är golvet bak? Ingen tvekan om att det är Vincents lösning för det som gäller tycker jag
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tack! Roligt med en färg som inte är så vanlig
Ja taket måste fixas, kolfiber och imola-röd kommer göra sig bra Golvet bak är tyvärr förstärkt av föregående ägare. Det lever inte riktigt upp till mina krav så det komme också fixas under vintern. Misstänker också att bakvagnen kommer plockas isär och pulverlackeras när den ändå är nerplockad. Vincents lösning måste jag nog ha missat Har du någon länk? _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Vincent (som även finns här) har gjort ett kit efter eeeextremt långt och grundligt undersökande av problemen. Tror han kallar kitet "Vincebar" Vincents konto här https://rejsa.nu/forum/profile.php?m _________________ Magnus Thomé |
||||||||
@Anton: Rätt tänk!
Om man vill klä om ratt är Ledermanz bra. https://www.ebay.com/usr/ledermanz?_ Man skickar dit utan airbag och får tillbaka den på en vecka. Skälig kostnad och väldigt bra gjort. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Välkommen till forumet och super-fin bil!
Bra kört också sist på Mantorp, jag låg bakom dig ett tag och du ligger verkligen på gränsen med lätt ställ i flera av kurvorna. Du körde ju riktigt bra tider också med tanke på att bilen är original. Dina slutfarter på rakan är ju bara nån km/h ifrån vad jag har med min TT-RS, och snabbare än vad jag hade med med M3E46! Jag kanske behöver lära mig att köra med lite mer attack!? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Skickade den till en i England via en annons på eBay tog lite tid men resultatet blev fanatiskt. En på jobbet skickade sin till Ledermanz på eBay blev också bra, dessutom var det lite billigare _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Ungefärlig kostnad för en vanlig omklädnad från skinn till mocka eller alcantra? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Tack! Roligt att skriva lite och inte bara vara en tyst följare Gjorde mitt bästa för att försöka hänga av dig med det visade ju sig vara helt omöjligt Får göra ett nytt försök nästa år eller på halloween on track om du ska köra då? _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Jaja den har jag ju sett:) Då bilen kommer gå en hel del bana vill jag ha något stadigt så kommer nog bli en variant på den här _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Kul att du kastat upp en tråd man kan följa! Hoppas få se bilen på nån träff framöver, nu var det längesen vi sågs . Var väl på Saab-tiden senast?
Skönt att få vevlager bytt också. Det ska jag försöka satsa på i vinter. |
||||||||
Tanken är att köra så mycket jag kan särskilt på Mantorp och Sviestad men kommer nog besöka några andra banor också. Fördelen när man åkte SAAB va ju att man kunde köra med stcs så man fick ju se lite fler banor. Jag har aldrig sett din M3 i verkligheten så det måste va bra länge sen vi sågs. Ska bli roligt att sen den och kanske få en åktur, funderar ju på nya stötdämpare Vevlager rekommenderar jag definitivt att byta. Min bil har gått 11500 mil och lagren va helt okej men känns bra att veta att dom är bytta _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Nu är det ett tag sedan jag bytte från skinn till Alcantara men vill minnas att det gick på ca 2000kr. Eurons kurs har stor påverkan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Ok, tack för infon. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Jag är tyvärr bortrest den 28:e så jag har ställt av bilen nu inför vintern. Vi får se nästa år om jag fortsätter med TT-RS:en eller om jag säljer den, jag är lite sugen på att byta till en roligare bruksbil då jag inte hinner köra så mycket på bana men måste köra desto mer med den vanliga bilen. Jag har vintern på mig att fundera =) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||||
Fortsätter med en liten summering av trackmonday 1/10 och LMS söndagskörning 7/10
Måste säga att bilen sköter sig utmärkt! Var första gången på Mantorp i år så det tog lite tid innan jag hittade runt ordentligt men till sist kom ganska okej tider. Bästa tiden blev 1:34,62 Porschen fick jag släppa om ganska fort Körningen med LMS gick också bra. Banan var hal hela dagen pga. olja och på eftermiddagen glykol. Glykolen gjorde att det blev en lite piruett och en tur utanför banan i torpan, bilen klarade sig bra som tur var. Några små repor på fälgarna bara. Tiderna blev helt okej för att vara med en bil som är nästan helt original och har gatdäck. Bästa tiden för dagen blev 1:06,40 Däcken tog mycket stryk och är inte mycket att spara på Robban var som vanligt på plats och fotade. Här kommer två riktigt bra bilder! _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Kanon bil där! Kul med röd som sagt... En fråga, bytte du bultarna när du bytte vevlagren? Ska byta mina nästa vecka men har inte beställt bultar.. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||||||
Tack! Ja jag var tvungen att byta bultarna, då jag har M10x1,25 bultar som inte får återanvändas. Har man en bil tillverkad innan december 2002 så har man M11x1,25 bultar och dom ska återanvändas. _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3cs -04 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19971 totalt) |