| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsumpspump - antal steg, koppla på andra ställen än tråg?
|
1 besök senaste veckan (1260 totalt) |
|
Torrsumpspump - antal steg, koppla på andra ställen än tråg?
Jag har sen förra hösten försökt hitta någon form av lathund eller riktlinje gällande antal steg på en torrsumps pump. Det finns ju allt från 2 till 6 stegs pumpar (och säkert ännu fler med). Ett steg är alltid tryck, resterande är sugsteg. Men hur många är egentligen lagom? Det enda jag läst är typ "så många som du kan koppla in". hmm.. ja alltså en AN 12 bund t ex är 30mm i diameter, lite svängrum runt om så säg 50mm c-c då. Min motor är 50cm lång, då kan jag sätta 8st i tråget på ena sidan, 8st i tråget på andra sidan. Jag kan sätta 8st mellan bankerna, 8st på vardera ventilkåpa. Det är 40st. Det KAN jag göra, men jag har Jävligt svårt att tro att det är "rätt" och det är garanterat inte lagom
Den pump jag har har 35mm trycksteg och 35mm på alla sugsteg. Motorn är på 3.7l, kommer förhoppningsvis snurras upp till 8000rpm i framtiden, kommer mestadels nog gå gata men rastas på konbana/bana så ofta tillfälle ges (säg några ggr per sommar). Behöver jag egentligen mer än 2, kanske 3 sugsteg Egentligen? :S Sen går det ju koppla på sugstegen lite varstans, inte bara i tråget. Min motor är en DOCH så i "galleriet" där jag sett många med stötstångsmotorer sätta en eller två anslutningar har jag inte större nytta av att ha någon. Men jag skulle kunna koppla in vevhusventilations anslutningarna på ventilkåporna. Eller så sätter jag vacumventilen mellan dom två så den extra luft som pumpen suger runt går genom topparna och ner i "tråget" och sätter "alla" stegen till tråget. Vad är vettigt? Jag blir bara snurrig av att försöka utläsa nått på forum där samma frågeställning finns, men svaren bara är flyktiga och ospecificerade. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Att man sätter sugsreg högt på motor beror på att man vill minimera oljan som normalt ska net till tråget.Alltså passera vevaxeln på vägen ner.
Jag har tom. pluggat returen från topparna och tar hand om den oljan med två sugsteg. Dock får msn ju ite ta bort allt. Kamkedjor och lite annat ska ofta smörjas med den olja som rinner ner . Oljan som rinner ner, har också en kylande effekt, så tort får det ju inte bli. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Varför man sätter sugsteg på andra ställen än tråget är jag med på, frågan var mer hur stor nytta det gör. På en fullblown race motor, där varje tiondels hästkraft är viktig, absolut! Men dom ambitionerna har inte jag...
Sen grubblar jag också över hur många steg jag verkligen kan dra nytta av med tanke på att mitt primära mål är att de ska bara ska funka, om motorn lämnar t ex 250hk eller 260hk beroende på hur perfekt torrsumpssystemet fungerar skiter jag egentligen i. Men jag vill ju inte ha underkapacitet på sugsidan. Och de enda jag sett gällande antal steg på olika motorer handlar just om steg, aldrig om storleken på stegen i sig. (Även om det verkar som att sugstegen ofta är mindre än tryckstegen, vilket inte är fallet för mig) Dom flesta 4-5 cylindriga motorer jag sett kör med 4-stegs pumpar, ibland 3-stegs. När de gäller V8or är de mer blandat, men inte direkt ovanligt med 4-stegs på t ex LS1or. Men visst borde de gå läsa sig till någonstans vad som är vettigt? Eller är det enbart en smaksak? Verdipumparna är ju kända för att vara bra på att skapa vacum, så de hade väl inte vart fel att ha den bieffekten också när jag ändå har en pump som fixar det, men då måste jag ha överkapacitet och hur man ska höfta fram att Y antal sugsteg med diametern X motsvarar flödet av ett trycksteg med diametern X har jag ingen aning om. I en fullständigt sluten motor, med absolut ingen blowby så ska ju ett 35mm sugsteg logiskt sett motsvara ett 35mm trycksteg, förutsatt att dom är lika designade (vilket dom inte är, sugstegen är ju lober typ skruvkompressor medan trycksteget är ett klassigt georotor/kugghjuls steg). Att tillverkarna sitter på infon fattar jag, dom har ju flödessiffror (jag har också mailat Autoverdi ang. detta) men med tanke på hur mycke info som finns på nätet tycker jag de ska finnas där med!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag har också forskat i ämnet för vår M42 motor och kommit fram till att för många steg är ganska onödigt på en radfyra. Jag tänkte t.o.m. bara ha sugsteg och routa-om oljepickupen till att suga från behållaren.
Tyvärr är bra/små pumpar med endast tre-fyra steg dyra och sällsynta medans det bokstavligen dräller av många-stegs V8 pumpar med färgeloxerade AN-anslutningar. Så det blev ganska stor (men billig) Weiss pump med helixrotorer. Tyvärr fick det bli extern tryckpumpssteg då det blev för meckigt att svetsa om pickupen. Jag tänkte sätta ett sugsteg i originaltrågets oljeplugg, två steg till t.v. och t.v. i botten av tråget, ett steg på ventilkåpans anslutning till vevhusvent och låta sista steget vara oanvänt. Man kan inte få mer än vakuum i motorn så att säga. Har man V8 kanske man kan suga på fler ställen...annars är de flesta pumpar modulära så man kan plocka bort det man inte behöver. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag går mer och mer mot att korta ner till en 4-stegare och köra alla 3 i tråget av enkelhets skäl.. Sen sätta vacumjusteringen på vevhusventen.
Drar de vacum, kanon! Om inte. Tja... Då är de väl så då Ingen verkar ju kunna svara i alla fall, Autoverdi som varit väldigt snabba på att svara på andra frågor har inte svarat på detta på hela veckan :/
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Kan det vara dina tolkningar av de svar du får, som får en att sluta svara. Du har fått svar på dina frågor..... men du kan ju inte tolka dom. Och nu har du gett dej in i broms-tråden också.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Eller är det svaren som lämnar för många möjliga tolkningar som är problemet? Ang. "bromstråden" kom jag i alla fall med någon form av tips/tankar. Istället för att bara säga att "jag håller mina knep för mig själv" De är ju någonting som inte stämmer för spjuvern i hans beräkningar.
Ett forum sen är väl till för att man ska hjälpas åt, eller? Jag är inte orolig över att 3 sugsteg skulle vara för lite i mitt fall, men jag hade ändå gärna vetat hur man på ett enklare sätt än en totalanalys och loggning av flöden kan göra ett överslag som blir någorlunda rätt. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsumpspump - antal steg, koppla på andra ställen än tråg?
|
1 besök senaste veckan (1260 totalt) |
