| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
|
178 besök senaste veckan (71710 totalt) |
|
Re:
Ja styrväxel, framvagn/fjäderben/nav, rattstångt osv är från ng9-3SS
Det var enormt stor förbättring, helt annan instyrning osv. Hela framvagnen är rätt perfekt nu, är väl krängare som saknas bara och lite värre bussningar/uniballs kanske. Bara jobba med downforce och bakvagen så bör man kunna åka fort. Subframe är förstärkt något, inga planer ännu att bygga ny sub, ev bärarmar med uniballs, men annars bara förbättra allt lite smått.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Lagt ut ett litet klipp från helgens körning med Gatebil Mantorp Park 14-16Sept.
Andra testkörningen med bilen, denna gång med bredare hjul och annan front genererade i 15-20kg lägre toppfart, samt på lördagen en knäckt bakaxel, åtgärdades under kvällen tack vare Simon Klint som kom med en annan som kunde monteras efter lite snabba förstärkningar. Snabbaste tid Mantorp som nybyggd bil första året blev nu då 1.28 som sattes första körningen med bilen. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Grävt vidare och fått bort ytterligare vikt från baken, bakluckan är nu 2delar, nedre delen kommer monteras fast i karossen, där också fästena till nya vingen kommer gå genom.
Själva luckan sitter med 4st snabbfästen. Hela luckans vikt är nu enbart 10kg totalt mot 40kg innan. Sen med att jag byter ut rutor till plast osv så borde totala vikten bort vara runt 45-50kg.
Bra vikt att få bort där bak och så högt upp.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Denna vingen blir det troligen, med fästen in genom nedre delen av luckan mot chassiet.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Lite smått framåt.
Nu ska man väl iaf bli av med all varmluft som innan inte kom ut från hjulhusen.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Re:
Stort tack _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
En skiva på plats och allt punktat.
Dags att kliva på breddningen bak
( ser ut som sidokjolen pekar neråt, men är bara synvilla )
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Hej
Vilket fint bygge, allting är så snyggt gjort, vad kör du med elservo? Och håller vanlig stålomspunnena slangar till högtryck sidan till servostyrningen ? Är sugen på en liknade ombyggnation. MVH Calle
_________________ Carl-Johan Kromnow |
||
|
Re: Hej
Tack, va kul att höra
Kör med klassiska äldre Opel Astra, enkel install och fungerar utmärkt. Jag har alltid kört enkel Stålspunna slangar till dessa, vet att max arbetstryck är utanför gränsvärden men aldrig haft sprucken slang. Bäst är ju köra den värre varianten PTFE slangen, hade tänkt byta till sådan på min under vintern för att vara på säkra sidan.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Lite småsteg framåt igen. Bytt ut det hemska rattnavet som jag köpte av billigare variant, glappade så mycket så hjulen slog. Nu blev de en Sparco Quick release.
Sen börjat spåna lite på bakdelen, diffuser osv.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Re:
Det har du helt rätt i, vore märkligt om de inte smög in in lite DTM i bilen då det är det enda som jag tycker är snyggt
Stort tack
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
Dragit bromskylkanaler samt börjat rensa för att plocka bort framrutan
Blir 4mm plast där istället
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Hänt en hel del här, modifierat kretsarna på 9-3 lamporna bak så nu är allt de klart och lyser fint, även fått på platsrutan fram, bak och ena sidan klar.
Bygga en till framskärm och höger tröskelsida kvar i grova drag.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Man tänker lite såhär ibland,
-äsch några dörrlister väger inget, kan ja lika gärna ha kvar. Tur då man har en våg och väger så gott som allt. Dörrlister, bakdelen till stöten och nån rutlist allt som allt väger totalt in på 20kg prick..
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
|
Snart klar utvändigt, samt bak med vingen osv.
Blir dock en annan vinge, kopia på Porsche Cup och ca 1.8meter bred.
![]()
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic TAnu FWD rekord 2024+2025: Gelleråsen: 1.07.57sek -Mantorp: 1.20.27sek - Kinnekulle: 53.34sek |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
|
178 besök senaste veckan (71710 totalt) |

