| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |
|
Re:
Tack för erbjudandet, Anders!
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?
_________________ Robin Sarén |
||||||
|
Re:
jo, frostpluggar i blocket finns ju redan (jag skruvade iofs dit ett alu-lock), men frostplugg i klent aluminium känns sådär; är rädd att det spricker... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Skrev jag "smidigare"? Jag gör det jag tror blir bäst. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".
Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.
_________________ Robin Sarén |
||||||
|
Re:
Ytterligare några anledningar att INTE svetsa.... Många gjutna aludelar har en legering som inte riktigt lämpar sig att svetsa, samt att det gärna blir porigt. Har du otur blir det inte tätt.
Har du ännu mer otur och låter bondsmeden 'GLÖDA' ihop delarna så kanske han lyckas få vattenpumphuset att slå sig, är det sedan någon oringstätning gentemot blocket kan det bli läckage där. Att då svarva en liten plugg (eller låta någon som har svarv) svarva en liten plugg med oringspår och limma dit den blir smidigare, säkrare och går fortare. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
en plugg i någons sorts material hyfsat passande.. om svarvad eller yxad med vinkelslip om du så vill,
ruffa upp ytor rengör och limma med epoxi... done... Eller mer avancerad... ja jag hade svarvat plugg med hattform, med o ringar gängat hål svarvat en bricka och bultat .. locktightat... men det är överkurs..
limmad plugg kommer förmodligen hålla så länge du behöver det.
_________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Re:
Svets blir det nog inte, men plugg med O-ring. Den tätar alla 3 hålen.
||||||
|
Re:
Pluggen är under tillverkning, jag har redan använt tre olika chuckar för att spänna upp ämnet
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Blästra hålet.
Gör ren. Fyll med jb weld. Värm gärna upp huset lite, då blir jb welden mer lättflytande och fäster bättre. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
|
Det går att svetsa, lika så termostat huset om det behöver ändras. Även ventilkåpan och tråg mm. Har svetsat lite bitar på bp
Så inga konstiga legeringar i Mazdas alu. Vattenpumpen kan dock vara olika beroende på tillverkare. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
|
Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?
Om man nu inte vill riskera att svetsa i den tänker jag.
|
||||||
|
Med tanke på att pumpen är borta kan det nog flödessimulerss en mycket bättre form
|
||||||
|
Re:
Tack för tipsen om JB weld; nu blir det ju både plugg och JB förmodligen.
||||||
|
Re:
Nu blev man ju inspirerad!
Vänta bara!
||||||
|
Re:
Bra att veta. Jag lägger till dig på listan över de som kan svetsa alu åt mig när det blir aktuellt; kan bli snart.
||||||
|
Re:
Eller så får jag fixa några kasserade pumpar, bygga upp lite olika former med JB weld, och mäta...
||||||
|
Re:
Det var egentligen inte menat till dig, utan till alla raketforskare här inne som jag tyckte förenklade problemställningen lite väl mycket i sina svar till dig.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |