Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Har du vägarna förbi Lund kan kah svetsa pluggen åt dig (om du får en svarvad till dig)

Tack för erbjudandet, Anders!

Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011

Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

cirs skrev:
När jag tog bort termostathuset på min slog jag i en frostplugg. Funkar jätte bra.

jo, frostpluggar i blocket finns ju redan (jag skruvade iofs dit ett alu-lock), men frostplugg i klent aluminium känns sådär; är rädd att det spricker...

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Sarén skrev:
Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

Skrev jag "smidigare"?
Jag gör det jag tror blir bäst.

Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011

Re:

Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:

Skrev jag "smidigare"?

Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Sarén skrev:
Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:

Skrev jag "smidigare"?

Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.

Ytterligare några anledningar att INTE svetsa....

Många gjutna aludelar har en legering som inte riktigt lämpar sig att svetsa, samt att det gärna blir porigt. Har du otur blir det inte tätt.

Har du ännu mer otur och låter bondsmeden 'GLÖDA' ihop delarna så kanske han lyckas få vattenpumphuset att slå sig, är det sedan någon oringstätning gentemot blocket kan det bli läckage där.

Att då svarva en liten plugg (eller låta någon som har svarv) svarva en liten plugg med oringspår och limma dit den blir smidigare, säkrare och går fortare.

kallinge
Här sen Jul 2005

en plugg i någons sorts material hyfsat passande.. om svarvad eller yxad med vinkelslip om du så vill,
ruffa upp ytor rengör och limma med epoxi... done...
Eller mer avancerad...
ja jag hade svarvat plugg med hattform, med o ringar gängat hål svarvat en bricka och bultat .. locktightat... men det är överkurs..

limmad plugg kommer förmodligen hålla så länge du behöver det.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Sarén skrev:
[

Svets blir det nog inte, men plugg med O-ring.
Den tätar alla 3 hålen.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:
[

Svets blir det nog inte, men plugg med O-ring.
Den tätar alla 3 hålen.

Pluggen är under tillverkning, jag har redan använt tre olika chuckar för att spänna upp ämnet

Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Blästra hålet.
Gör ren.
Fyll med jb weld.
Värm gärna upp huset lite, då blir jb welden mer lättflytande och fäster bättre.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Det går att svetsa, lika så termostat huset om det behöver ändras. Även ventilkåpan och tråg mm. Har svetsat lite bitar på bp thumbs up

Så inga konstiga legeringar i Mazdas alu. Vattenpumpen kan dock vara olika beroende på tillverkare.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?

Om man nu inte vill riskera att svetsa i den tänker jag.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Med tanke på att pumpen är borta kan det nog flödessimulerss en mycket bättre form

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:

Pluggen är under tillverkning, jag har redan använt tre olika chuckar för att spänna upp ämnet

Härligt!

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Blästra hålet.
Gör ren.
Fyll med jb weld.
Värm gärna upp huset lite, då blir jb welden mer lättflytande och fäster bättre.

Tack för tipsen om JB weld; nu blir det ju både plugg och JB förmodligen.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?

Nu blev man ju inspirerad!
Vänta bara!

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Sik_co skrev:
Det går att svetsa, lika så termostat huset om det behöver ändras. Även ventilkåpan och tråg mm. Har svetsat lite bitar på bp thumbs up

Så inga konstiga legeringar i Mazdas alu. Vattenpumpen kan dock vara olika beroende på tillverkare.

Bra att veta. thumbs up
Jag lägger till dig på listan över de som kan svetsa alu åt mig när det blir aktuellt; kan bli snart.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Med tanke på att pumpen är borta kan det nog flödessimulerss en mycket bättre form

Eller så får jag fixa några kasserade pumpar, bygga upp lite olika former med JB weld, och mäta...

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
And ersJepp sson skrev:

Nu blev man ju inspirerad!
Vänta bara!

Det var egentligen inte menat till dig, utan till alla raketforskare här inne som jag tyckte förenklade problemställningen lite väl mycket i sina svar till dig.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Så här fint blev det.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

thumbs up

Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande