Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Har du vägarna förbi Lund kan kah svetsa pluggen åt dig (om du får en svarvad till dig)

Tack för erbjudandet, Anders!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

_________________
Robin Sarén
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

cirs skrev:
När jag tog bort termostathuset på min slog jag i en frostplugg. Funkar jätte bra.

jo, frostpluggar i blocket finns ju redan (jag skruvade iofs dit ett alu-lock), men frostplugg i klent aluminium känns sådär; är rädd att det spricker...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Sarén skrev:
Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

Skrev jag "smidigare"?
Jag gör det jag tror blir bäst.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Re:

Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:
Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

Skrev jag "smidigare"?
Jag gör det jag tror blir bäst.


Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.

_________________
Robin Sarén
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

Sarén skrev:
Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:
Hur kan det vara smidigare att hitta en som kan svarva en plugg, åka och köpa en o-ring som passar och även köpa lim. Än att kapa till en 2mm aluminium bit och åka till närmsta plåtverkstad och be dom svetsa dit den? och samtidigt ha med en påse bullar?

Skrev jag "smidigare"?
Jag gör det jag tror blir bäst.


Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.


Ytterligare några anledningar att INTE svetsa....

Många gjutna aludelar har en legering som inte riktigt lämpar sig att svetsa, samt att det gärna blir porigt. Har du otur blir det inte tätt.

Har du ännu mer otur och låter bondsmeden 'GLÖDA' ihop delarna så kanske han lyckas få vattenpumphuset att slå sig, är det sedan någon oringstätning gentemot blocket kan det bli läckage där.

Att då svarva en liten plugg (eller låta någon som har svarv) svarva en liten plugg med oringspår och limma dit den blir smidigare, säkrare och går fortare.

_________________
Roland Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2449



en plugg i någons sorts material hyfsat passande.. om svarvad eller yxad med vinkelslip om du så vill,
ruffa upp ytor rengör och limma med epoxi... done...
Eller mer avancerad...
ja jag hade svarvat plugg med hattform, med o ringar gängat hål svarvat en bricka och bultat .. locktightat... men det är överkurs..

limmad plugg kommer förmodligen hålla så länge du behöver det.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Sarén skrev:
[

Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.


Svets blir det nog inte, men plugg med O-ring.
Den tätar alla 3 hålen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Re:

Dennis Kullman skrev:
Sarén skrev:
[

Menade vad Rolle skrev "Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt".

Menade att det är onödigt enligt mig att göra en nasa lösning när det gott och väl går att kapa ut en rund 2mm plåt och svetsa dit den. Men vad vet jag, så skulle jag gjort om jag skulle gjort det själv.


Svets blir det nog inte, men plugg med O-ring.
Den tätar alla 3 hålen.


Pluggen är under tillverkning, jag har redan använt tre olika chuckar för att spänna upp ämnet

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



Blästra hålet.
Gör ren.
Fyll med jb weld.
Värm gärna upp huset lite, då blir jb welden mer lättflytande och fäster bättre.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Det går att svetsa, lika så termostat huset om det behöver ändras. Även ventilkåpan och tråg mm. Har svetsat lite bitar på bp thumbs up

Så inga konstiga legeringar i Mazdas alu. Vattenpumpen kan dock vara olika beroende på tillverkare.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?

Om man nu inte vill riskera att svetsa i den tänker jag.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Med tanke på att pumpen är borta kan det nog flödessimulerss en mycket bättre form

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:

Pluggen är under tillverkning, jag har redan använt tre olika chuckar för att spänna upp ämnet


Härligt!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Blästra hålet.
Gör ren.
Fyll med jb weld.
Värm gärna upp huset lite, då blir jb welden mer lättflytande och fäster bättre.

Tack för tipsen om JB weld; nu blir det ju både plugg och JB förmodligen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?

Om man nu inte vill riskera att svetsa i den tänker jag.


Nu blev man ju inspirerad!
Vänta bara!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Sik_co skrev:
Det går att svetsa, lika så termostat huset om det behöver ändras. Även ventilkåpan och tråg mm. Har svetsat lite bitar på bp thumbs up

Så inga konstiga legeringar i Mazdas alu. Vattenpumpen kan dock vara olika beroende på tillverkare.


Bra att veta. thumbs up
Jag lägger till dig på listan över de som kan svetsa alu åt mig när det blir aktuellt; kan bli snart.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Med tanke på att pumpen är borta kan det nog flödessimulerss en mycket bättre form

Eller så får jag fixa några kasserade pumpar, bygga upp lite olika former med JB weld, och mäta...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re:

Dennis Kullman skrev:
And ersJepp sson skrev:
Annars kan man 3D-scanna den, göra en CFD på ändringen så att inte pluggningen av hålet skapar kavitation, och sen tex fräsa en gjutform och gjuta en ny eller kanske 3D-printa en i metall?

Om man nu inte vill riskera att svetsa i den tänker jag.


Nu blev man ju inspirerad!
Vänta bara!


Det var egentligen inte menat till dig, utan till alla raketforskare här inne som jag tyckte förenklade problemställningen lite väl mycket i sina svar till dig.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Så här fint blev det.





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande