Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Operativ tävlingsorganisation
9143 besök totalt
J Moberg
Göteborg
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Jag tror att vi måste diskutera mer kring själva utförandet, alltså när vi väl är på banan. På Kullen var det pinsamt dåligt vid line-up. Jag har en känsla av att vi med några enkla medel kan få det att flyta mycket bättre. Allt handlar om planering och en smula organisation. Hur kan vi hjälpa Jerry med detta?

Här sen Nov 2002

Re: operativ tävlingsorganisation

J Moberg skrev:
Jag tror att vi måste diskutera mer kring själva utförandet, alltså när vi väl är på banan. På Kullen var det pinsamt dåligt vid line-up. Jag har en känsla av att vi med några enkla medel kan få det att flyta mycket bättre. Allt handlar om planering och en smula organisation. Hur kan vi hjälpa Jerry med detta?

Tja, ett sätt kan vara att hyra in mig eller någon annan erfaren tävlingsledare och titta och lära er...... kan låta dyrt för ett tillfälle men billigt i längden eftersom vi har lärt oss ett och annat under åren...... som spar både personal och pengar.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Håller med dig Johan, du anar inte vad knepigt det blev lite längre bak i fältet. En bil försvann ju på utvarvet (claes) t.om. Det är väl ingenting vi löser direkt nu iom att vi kör på lördag men några punkter kanske vi kan ta med oss?

* Förarmöte direkt på morgonen? Ger Jerry möjlighet att direkt veta vilka som är på plats, förbereda tidtagning iom tidsträning på andra passet. Han drar direkt hur han vill ha utsläpp osv senare. Detta skulle ju isf inte ta någon tid för normala bankörningen som det tyvärr har gjort tidigare. Gör klart med allt vad tidtagning osv heter. Sedan tar vi ett precis innan race med "raceledningen"

* Publicera tider direkt efter tidsträningen så alla vet hur vi startar senare. Om vi sedan inte packar ihop oss och linar i ett led så räcker det med att jerry har en utskriven lista i sin hand så han kan helt enkelt gå igenom depån o vinka ut bilarna så vi kommer ut direkt i rätt ordning. Om dom flesta kom ihåg hur man kvalade så underlättar det.

* 1varv kvar skylten var bra thumbs up

Kommentar?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fick en ide när jag läste det här. För att se o lära så kanske man kunde få köra en eller två ggr på en SLC-helg? Borde ju funka ihop med någon annan klass, tex Beetlarna? Sen om man tycker att man lärt sig massa så kan man ju fortsätta på egen hand eller whatever?

Karlstad
Här sen Apr 2003

Serien körde i fjol med RHK på Gelleråsen. En hel helg alltså inkl fredagen. Mycket uppskattat bland de som körde vet jag.

Bilder från den helgen
http://vp.mine.nu/gallery/album22

Det var ju snack i år oxo om att köra men det vet jag inte vad som hände med.

A4 Avant T
Citera
75anders
Kristinehamn
Här sen Maj 2004

Re: operativ tävlingsorganisation

J Moberg skrev:

Jag håller med.

Som frekvent banmötesdeltagare (tävlar inte men har synpunkter ändå ) är det tråkigt att se hur värdefull banmötestid går förlorad för att R inte är uppställda och klara när erat tävlings-/tidstränings-pass börjar... R-klassen innehåller ju de mest rutinerade förarna på mötet och det borde synas i form av snabba ryck. En bra idé senast var ju att alla deltagare skulle ansvara för att en tidtagare fanns på plats. Nu rördes det ihop av att man bytte mellan tidtagarna för att få en opartiskhet.. men ett fall framåt var det.

Mitt förslag förutsatt att man kör A, B, C, R ordning:

Inför tidsträning... När B kör ut samlas förare med respektive tidtagare för ett kort möte. Har man ingen tidtagare får man ingen tid och får starta sist i tävlingen... När C kör ut så är det uppsittning samt framkörning till depå utfart.

Inför tävlingsheatet... När B kör ut samlas förare med respektive tidtagare för ett kort möte. Dragande av startordning. När C kör ut så är det uppsittning samt framkörning till depå utfart. Står man inte på sin plats när insläpp sker får man starta sist. Hinner man inte ut inom 30 sek efter sista bil så får man starta från depån.

ovanstående är för att skapa ett regelsystem som gör att man inte såsar omkring utan att man verkligen är klar när heatet börjar. Som det var senast på Kinnekulle (jag var tidtagare) var det en massa lallande samt en som klev ur sin bil när ni skulle in på banan och som ändå fick ta sin plats.. ngn fick ingen tid på träningen osv. Dessutom skulle ovanstående stämma i bäcken innan folk tycker att R tar för stor plats på mötena.
Corsa ska vara en kul företeelse och ingen belastning men jag är rädd för att det kan vända om ni strular för mkt...

Med vänlig hälsning
Anders

Karlstad
Här sen Apr 2003

Håller med dig där Anders. Förarmöte direkt efter besiktning på morgonen tror jag är en bra idé

A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tror vi just hittat vår hjälpande hand... thumbs up

Gött att du ställer upp Anders, jag visste att du skulle styra upp det här!

En sak som är helt vansinning varje gång är ju att ingen, ingen förutom de som står i de två första startleden har den blekaste aning om var de skall stå på gridden. Ett blädderblock/whiteboard och en enkel skiss med nummer på skulle ju göra saken glasklar. Att bara rabbla numren i ordning kanske funkar om alla förare är Rainman eller pokerhajar men jag som stog längre bak var bortfintad efter tredje startledet.
Vi får hoppas att mycket av problemen löser sig med de nya klockorna, de har ju fått räkna fram varvtider förut och det är säkert äckligt tidskrävande. thumbs down

Nu på Mantorp kan vi ju lina upp lite bättre i depån eftersomdet faktiskt finns plats, dessutom kan man ju köra runt via maskindepån och kan stå i startordning inför utsläppet.
Det saknas bara en gapig jä-el med en megafon som kan skrika ut kommandon. Jag ttror att det skulle vara lättare att "rekrytera" frivilliga på banan om man har färdiga "jobb" som är definerade så folk vet vad som förväntas av dom, många är nog inte så sugna att hjälpa till om de inte vet vad de skall göra/ansvara för. Jobbigt att göra fel så folk blir sura/nåt pajar...

om vi på nåt sätt kan skriva ner en procedur så alla vet vad som skall hända så kommer det bli mycket bättre också, som det är nu så vet man ju inte riktigt vad som skall hända om man ine springer fram och frågar en gång var tionde minut eftersom allt ändras hela tiden, kan vara rätt stressande.
Sen får ju vi som kör skärpa oss! också och lyssna när tävlingsledaren pratar, allt som oftast står det ett gäng och babblar under förarmöten osv. Kanske kan man hålla förarmötet inomhus på Mantorp?

Bara lite funderingar så här dan innan, tur att man är ute i tid iaf.

BMW 330i -05
Citera
75anders
Kristinehamn
Här sen Maj 2004

Tyvärrr

Skulle kunna organisera men vill hellre köra ist. Ett djupt engagemang skulle inte gå att kombinera... Men jag har gärna åsikter
Dessutom har jag redan för många andra järn i elden. Hinner ju inte ens hålla mina egna bilar i skick jue... thumbs down

Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag frågade Patrik om han ville ta på sig upliningen i helgen iom att han inte körde. Och det funkade klockrent. Tror inte vi kommer ifrån att vi behöver fler människor.

thumbs up Putte

A4 Avant T
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Var på Mantorp...

... i lördags och rekade lite (som ny CAR-medlem).
En tanke som slog mig var att ingen frågade ifall man ville ställa upp att hjälpa till med div. saker. T.ex tidtagning mm. Jag har tidigare förflutet inom idrottslig sport som aktiv och tränare, men nu när jag har hittat min nya sport så vill jag ta med mig lite utav mina tidigare erfarenheter. Jag kommer till nästa år börja köra Klass-C men vill gärna ställa upp på fler aktiviteter mellan mina egna körningar. Kanske utarbeta en mer namntätare tävlings org. utöver Jerry och alla R-åkare.
Det finns säket fler som är med på banmöterna som kan vara intresserade att hjälpa till mellan sina körpass. Lite mer org. utöver dom som redan engagerar sig inom CAR kan bara bidra till en starkare förening.

Ta gärna kontakt med mig. / Aris

Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

Tjenare, hoppas du hade kul på Mantorp.
Det låter SKITBRA att du vill hjälpa till, tyvärr inte tillräckligt med folk som vill det. Speciellt till Car Corsa behövs det hjälp. Kolla in på www.alfaromeo.org och kontakta km öst, Åke Nyberg eller Corsa generalen Jerry Vingård

Allmänt banåkaforum
9143 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande