Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 504 Coupé -73 *såld* | 1, 2 >> 12307 besök totalt |
Törs man lägga upp icke påbörjade objekt?
Peugeot 504 Coupé -73 -2.0 l XN med Kugelfischer insprutning 109 hk. -Tj. vikt 1220 kg -Fram: McPherson 273 x 20 mm ventilerade skivor enkolvsok. -Bak: snett bakåtriktade länkarmar med dämpare inuti skruvfjäder (ej coilover), 273 x 10 solida skivor, enkolvsok. -Cab-bottenplatta med tak (maffiga trösklar och kardantunnel) vilket borde ge hyfsad vridstyvhet. -Alla rutor plana, utom vindrutan som är enkelkrökt. -Många gemensamma delar med tex 505 Turbo vilket ger tillgång till billiga och ändå hyfsade komponenter till hjulupphängningar och drivlina. Bl.a. finns slutväxelklump med lamelldiff alt kondiff och där det går att placera en ATB om man vill köpa en. -Finns 21 coupéer och 10 cabbar i Sverige. -Detta är en mild GT och inte en sportvagn. -Läs mer på tex http://www.504cc.com/homeen.php -Planerna är att sporta till chassi och drivlina vartefter, inget extremt, men saker som lirar på bana. Silhuetten ska behållas intakt och inget ska göras som inte går att återställa till originalskick. Att göra en ovanlig och vacker GT till en rolig sportbil är målet. Om den sen blir snabb i absoluta termer är det ju en bra bonus! ...om ngn tycker att den ser ut som en uppsvälld Fiat 124 SC så är det inte helt fel tänkt. Båda ritades av Pininfarina under samma tidsperiod. Bakre bärarmarna är inte av världens smidigaste konstruktion..... är inte så väldigt sneda heller. Liten skrubbradie för en McP kan man säga! Har inte kört bilen än, men väntar mig en rätt död styrning. Har dock inte mätt upp övrig geometri. XN-motorerna har dragits upp till 550 hk med turbo och åtta ventiler. Planerar dock varken turbo eller XN, dock är detta plan B. Modellen fanns även med PRV-sexa på blott 136 hk. Tillverkade av komprimerad rost, varje droppe vatten verkar sätta igång en omedelbar svällning. Mkt rostkänsliga, tillverkades av Pininfarina av, enligt vissa uppgifter, sekunda rysk plåt. Gick på linan bredvid Alfa Spider enligt en bild. De fransktillverkade 504 sedan och kombi var långt ifrån lika rostbenägna även om de kunde de också! Så här fin kan en sån här bil vara: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Kan bero på att den är ritad i Italien Precis som den underbart snygga 406 coupe _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Semi trailarms!!!
Precis som på riktiga bilar! Veckans tips: Ska du modda ordentligt i bakvagnen så spana in M3 Grp.A från runt -88... Ruggigt likt! |
||
Det är inte bara bakvagnen som andas tysk ingenjörskonst. Kolla sprutet...
Hela konceptet är ju stulet rakt av från BMW 2002 tii. Mina erfarenheter av att åka 504 (sedan) säger dock att väghållningen skiljer sig från 02:orna... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Stulet och stulet... Peugeot kan väl köpa prylar av Kugelfischer likaväl som BMW! Däremot är det lite tråkigt för oss 02-fantaster om Peugeotfolket får upp ögonen för dessa gamla fina vagnar... Vad tror ni är billigast på skroten: Insprutningssprylar till en gammal BMW eller till en gammal Peugeot? _________________ /Kristian Elisson |
||
Bärarmarna är dock mer än en aning för tunga för min smak. Annan konstruktion i bl.a. rör och plåt är tänkbar, men jag tror inte jag själv riktigt har kapacitet att genomföra det i praktiken. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Avsåg nu inte i första hand dämparplaceringen utan hur du kan göra din bakvagn justerbar vad det gäller camber, toe OCH RC...i samma modifiering mer eller mindre!
Fast inte sagt att det blir lite jobb för det... |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hehe... Kolla här i motorrummet på en Peugeot 404 injection... http://www.allsportauto.com/detailph _________________ Göran Karlsson |
||
Nä nu blir jag glad! Himla kul att du gör bansleeper av din Peugeot!!! Trots mina 11 BMW som jag har/har haft, älskar jag sjuttitalsbilar generellt! Kollar nog mer intresserat på en 70-talare med Webrar eller mek sprut på en Car Show än en modern bil typ Ferrari eller Porsche eller något Zatzyåk!!!!!
Har en våt dröm om en Mazda RX3 i framtiden! Hoppas att vi får se din Pegge piskas på banorna framöver! Mvh Mattias (som trots sina unga tretti år börjar undra om man är lite gubbig för att man gillar sjuttitalsbilar!) _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Nu ska vi ta i beaktande att inte ens jag litar på vad jag själv säger! Kan bli kattskit av allt lika gärna som att det bli något. Planerar dock för att nedgradera slagvolymen till 1905 cc och skaffa några ventiler till.
Lite bilder iaf: Stadig 70-talare i genomskärning: Kolla bakgrunden: Gött exemplar: Rejs mellan två: Nutida rally-replika: Påstådd banbil (trots fjärrljusen): Egentligen rally, men Escort Mk II, watch out!: Kör åttor runt Porschar som vanligt! : A day at the countryside: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Det var inte meningen att köpa en sån här bil förrän nu egentligen, men jag kom över denna förra året och har gjort "förstudien" efteråt och kommit fram till att ett par andra spår är intressantare. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hoppas någon tar sig an att bygga racer av den, 504 Coupé har grymt bra väghållning orginal. Fanatiskt styvt chassie, samma som 504 cabbe plus ett tak! Det är ju många som tävlat med den som synes på bilderna tidigare här. Sen skulle ju inte jag bli förvånad om 505 grejer passar på den ... bara o testa. Coupé V6 har ventilerade skivor fram ... bra att veta om det ska gå fort på bana eller så.
Själv är jag inte det minsta påverkad av märket, har bara en 504 Coupé V6 1975, en 204 cabbe 1967 o en 406 Coupé Settant'anni. 204:an har en så trimmad motor så det finns bara inte, har snart dragit loss hela framänden på bilen (framhjulsdriven, motor o vxllåda ihopbyggt på tvären), utrustad med krängade fram o bak ... vrooooommmm. _________________ Hans Karlinius |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 504 Coupé -73 *såld* | 1, 2 >> 12307 besök totalt |