Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
<<   1, 2, 3
4564 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kanske en ännu äldre Saab i stället?
Mer lättmekat än en kortnos 96 finns inte öht!
Men vill man ha mera än 80-90 hk blir det svårt.

Betr Ford och Opel, så håller jag med om Capri Mk1
(har åkt 1600GT -70 och 2600RS -72)
Även Escort Mk1&2 är vettiga (men Mk2 ser rätt tråkig ut)
Mycket kul delar, lättmekat, racelook, och mycket kunskap att tillgå
från de som kan bilarna.
Fiesta Mk1 gärna med en FF1600 motor är inte heller så dum.
Alla andra Fordar ska man nog helst undvika, säker mig
mitt minne som verkstadschef på stor Ford-firma mitten 90-talet.

I racingvärlden säger man att Ford är kass på att bygga bilar, men mästare på
att skriva klassningshandlingar. Jag håller inte emot!

Opel är nog ett rejälare alternativ, men lite klumpigare än Forden.
En Ascona eller Manta A eller B är riktigtk ul banåkarbilar.
Grejor finns till rimliga pengar, lättskruvat även i jmfr med Fordarna.
Lite mindre mainstream också. Varför inte en Ascona med Irmscherlook
och 2 liters motor runt 170-180 hk 5 vxl ZF och 4:22 med stora diffen.
en Ascona A väger runt 800-900 i lagom lättat banåkarskick.
(dvs ca 100 kg mer än dito Escort Mk1)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Eller kanske en Volvo 240 med V8:a. Det bästa av två världar...?
Finns ju ett gäng på blocket t ex.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Jag röstar på Opel manta från 80-talet. Hade en sådan som en av mina första bilen och det är väl den mest lättmekade bilen jag ägt. Visserligen behövde jag aldrig meka men det fanns en jäkla massa utrymme runt motorn

_________________
Rachid Rachid
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



okej, ni har missat den allihop:

T Ford

Enkelt rambygge, trä i karossen man kan fixa med en fogsvans, bromsarna behöver aldrig luftas, simpelt elsystem, planetväxlar i lådan (som man förstår hur det fungerar) o.s.v.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Varför inte en A-Ford Evo IV?

Dessa finns faktiskt som synes nedan i raceutförande.
mekargumenten biter bra! Dessutom är 19" fälgar standard!!!!!




_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



poh99 skrev:
Undviker gärna bilar med gråhårs-jetronik (K-jet allstå) om jag kan låta bli.
Golf:arna är tyvärr utrustade med detta eminenta system.

Finns det någon vettig elektroniskt insprutad motor som passar i en Golf?
Man kan alltid byta motor, även om det i viss mån talar emot den ursprungliga tanken bakom tråden.
Fast, säg den som kan hålla fingrarna i styr när det gäller en lekbil.


Köp en Golf 2 16v utan katalysator och montera i en 1,8T...

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
<<   1, 2, 3
4564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande