| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M42 oljetryck in med torrsump?
|
2 besök senaste veckan (2331 totalt) |
|
Hej! Jag håller på bygger om en BMW M42 till torrsumpssmörjning. Idén är att ta bort inbyggda pumpen och mata in oljan via torrsumpspumpens trycksteg. Jag tänker använda orginalsumpen och har byggt om den med strategiskt placerade AN-niplar samt tagit bort & täppt till oljekanalen från oljepickupen/silen. Nu måste jag klura ut hur jag ska trycka oljan in i motorn från externa pumpen. Motorn har redan en adapterplatta för extern filter och kyl med med kopplingar för olja in/ut. Tanken är att helt enkelt plugga olja ut (nedre nippeln) och istället koppla slangen till externa oljepumpens trycksteg enligt bild. Jag förstår inte riktigt oljeflödet i motorn (har inte hittat någon diagram på nätet) men antar att all trycksatt olja som lämnar orginalpumpen flödar genom nedre anslutningen och att inga lager smörjs med ofiltrerad olja? Dvs. det bör vara OK att plugga den (och ta bort oljepumpens kuggkrans) och mata in oljan via övre anslutningen? Eller ska jag låta bli plugga nedre slangen och istället koppla in den ett av scavenge-steg på torrsumpspumpen för att suga rent även där? Tack på förhand! En bild från internet för att förklara vad jag menar:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Svara på min egen fråga. Efter att ha kollat på internet och den här filmen ( https://www.youtube.com/watch?v=XQho
Dvs. kan man bara plocka ur oljepumpens inre/yttre kuggar och låta ett av scavengestegen suga upp oljan genom silen...(+ några extra nipplar i tråget). Dvs. bara suga från "tryck från pumpen":
Svårt att se , men så verkar det vara gjort på S42 också:
||||
|
Bump på detta, börjar bli aktuellt.
Jag har alltså löst oljetank, evakuering av olja från sumpen, sugsteg//trycksteg men måste veta var/hur jag ska "trycka in" oljan i motorn samt om jag bör ta bort/blockera originalpumpen. Någon som vet hur BMW M42 oljetillförseln funkar? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
På S50 så körde vi med borttagen oljepump och pluggad kanal, tryck in i filterhuset i kanalen som kom från oljepumpen. Men den har ju ett pumphus som går att skruva bort.
På denna hade jag bara anslutit tryck efter filter till den övre kanalen du har markerat. Har du ett extra sugsteg kan du ansluta det mot oljepumpen och jag hade nog låtit oljepumpen sitta kvar och hjälpa till att suga/trycka olja till torrsumpspumpen om du ska använda original oljetråg. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Jag har tänkt göra en liknande grej på min bil.
Men jag kommer köra med oljepumpen fast med utflyttat vätskekyld oljekylare. Verkar som dem bara använder porten för olja in.
Undrar vad backventilen sitter där för? På polon så hade jag en backventil för att oljan skulle vara kvar i toppen när man stängt av men denna backventil sitter ju in i motorns oljegalleri så jag vet inte riktigt vad den fyller för syfte. Kan enkelt vara att den bara ska hålla oljan kvar i filtret när motorn är avstängd. Sen vet jag att det sitter en strypning i blocket upp till toppen på en m42. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Äntligen lite diskussion om detta!
Jag var rädd att det var "glömd kunskap".
F.n. har vi endast sidolock med oljekyl och extern filter i serie:
Planen är att göra sig av med originalpumpen/tråget helt och hållet och köra med klassisk torrsump. Tråget ska sugas rent på tre ställen (med sugpumpens tre steg), ventilkåpa på ett ställe (med fjärde steg). Sen ska oljan in i en oljetank och därifrån (från botten) mata torrsumpens tryckpump som ska trycka in oljan i motorn. Där någonstans ska filterhus med oljekyl få plats. 1. Kan man köra oljefilter/kyl mellan tryckpump och blocket? 2. Är det bara att ta bort dreven för gamla pumpen och blockera allt utan runda intaget med "tryck in"? Så här ser tråget/mellanplanet ut nu. Sammanlagt tre AN-kopplingar som ska suga ut allt som kan samlas där. Tråget förblir lika djupt, men ska vara torrt under drift. Detta för att det är enkelt, samt att eventuell olja som rinner tillbaka i tråget när motorn är avstängd ska få plats någonstans. (Har man stor oljebehållare kan det lätt bli så mkt olja att den går upp till veven och gärna läcker vid stillestånd).
Pumpen fick bli en såndär Amerikansk NASTYCAR-historia. Tyvärr fick jag köpa till extern tryckregulator (tryckpumpen var oreglerad) men den är rejäl och har helix-lober vilket ska vara lite bättre än vanlig Roots-lobad pump.
||||
|
Vad tror ni om detta?
Jag behåller helt sonika sidoplattan som den är men pluggar "tryckslangen" (vilket jag antar är den nedre) och istället matar oljan från pumpens trycksteg in i motorn (via filter och oljekyl). I samband med detta demonteras/pluggas oljesilen och (original) oljepumpens inre kugghjul tas bort
||||
|
Jag vet inte vilken variant som är bäst att göra men antar att du vet att du måste skruva isär halva motorn för att komma åt oljepumpen?
Så om du inte planerat för det är det nog enklast att bara låta den sitta kvar. Jag blir väldigt nyfiken på vart du köpt den plattan då jag försökt att hitta något liknande. Mvh _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re:
Hmm, är det inte risk att original tryckpumpen skär då den inte kommer att suga någon olja? (oljepickupen är borttagen och kanalen pluggad). Oljepumpen bor i bröstkåpan/vevskivan såvitt jag minns, så det ska inte vara så stor operation att ta bort den hoppas jag? Plattan följde med motorn. Annars finns de att köpa från USA... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Kan den inte suga olja bör du förstås demontera. Det är en hyfsat stor operation. Kamkedja osv måste bort men om du är van skruvare så är det inga större problem än att det tar lite tid och packningar.
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2331 totalt) |