Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is/4 LSL -97 *SÅLD* | 1 besök senaste veckan (1900 totalt) |
Limousine Sport Leichtbau
I vakuumet efter kompressormiatan blev suget efter en e36-busbil för stort, och Marcus S hade någon extra på lager, så jag funderade igenom vad jag har haft för några och det har bara varit sexor så jag köpte hans BMW 318is/4 -97. Den har någon gång fått motorn utbytt till M42B18 från en äldre e36, vilket är klart positivt. Då det är en sedan, den saknar taklucka och dessutom är fyrcylindrig så är den ett bra utgångsobjekt för att bygga en lättviktare, det var tanken redan från början. När jag sedan dök på en hel hög med plastdelar var scopet satt, den ska bli väldigt lätt framöver. Jag hade lite flyt då Per-Gunnar "Peggen" Andersson hade köpt tillbaka sin gamla BMW 320i Super Touring och tänkt återställa den till originalskick, så som den gick i STCC 1996-2001. Senast (2009-2010) har bilen rullat i ERCup med ett Göteborgsteam, så plastdelarna jag köpte var lätta och i raceutförande. I första skedet rensas bara det som är enkelt ut och plåt byts mot plast Det följde också med en stabil vinge! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Han hade nog gärna varit utan de Jag hade lite långbänk med givarproblem. Bilen krånglade med misständningar/variabelt varvstopp, som varierade med motortemperaturen. Vid kall motor gick det inte att varva över 2500 rpm om det var runt 0 grader ute och vid genomvarm motor och lite till så gick det att dra upp till 6800 rpm vissa dagar. Motorlampan verkar urkopplad sedan tidigare, så den får jag kika på någon dag jag har ute instrumenthuset. Eftersom jag fick felkod på kamlägesgivaren, som var lite sprucken i plasten, så beställde jag en snabbt och lätt från autodoc. Inte billigaste men nästan, KW. Efter någon vecka kom givaren och en insugspackning som låg nervikt i en liten kartong. Packningen hade jag beställt fel så den behövdes aldrig, men känns inte helt seriöst när de viker ner den. Kamlägesgivaren monterades och bilen gick precis lika illa som innan bytet och fortfarande felkod på kamlägesgivare. Jag hann gå igenom det mesta, mäta upp kablar och kolla över så inte styrboxen varit dränkt, mm. Som en test skruvade jag loss kamaxelgivaren och startade utan, det är lättare än att koppla ur då kontakten sitter under insuget. Bilen gick exakt likadant utan kamaxelsignal. Impulsgivaren på vevaxeln såg nybytt ut och nu satt piratgivare på både vev- och kamaxel, de ser inte ut som originalen riktigt utan är helt i plast utvändigt. Efter lite forskande och prat med kompisar som har det där med bilar som yrke så kom jag fram till att det troligen varit vevaxelgivaren som varit boven hela tiden, som gör så att det inte synkar riktigt med kamgivaren. Det finns en del piratgivare som inte håller måttet. Så jag beställde en ny originalgivare från Schmiedmann, ihop med rätt insugspackningar och lite nya vakuumslangar. Den monterades ihop med den gamla kamaxelgivaren och nu går bilen precis som den skall! Nu är det det där med vikten, blir man av med 20% av den så kan det blir lite roligare! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Kul med tråd om denna! Och gött att du fick ordning på givarna.
Ser fram emot att följa resan mot sub 1000kg E36 Och som Claes säger att nöta lite bana med gamla gubbsen 2019. Kaffe och däcksparkande får inte glömmas heller . Lite höst och vinter bara först men snart så.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Kul projekt! Blir lite Miata-stuk - farten får tas med i böjarna.
Leichtbau - är det OK om en gubbe som gått mot strömmen med ett "E30-Schwerbau" ger sig ut på banorna 2019 också? Håller med om Peggens bakskärmar, något vassa för ögonen är de allt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Lättning blir av yttersta vikt med denna lilla motorn! Det ska bli kul att komma ut på banorna, köra lite och sparka däck i depån!
Skoj med lite lagom utmaningar, när man övervinner problemet! Det blir skoj, kan behövas lite vinter med för att hinna få lite fart på bitarna med. Snabbkaffe och däcksparkande på ett solifgt Kinnekulle blir finfint!
Haha, ja det blir lite så, kan inte slösa med farten som man är van vid Schwerbau är inte fel heller, om det innebär mycket motor! Det blir riktigt kul på banorna med, det mesta är allt kul när det svänger, bara ut å gasa! Hehe, ja han var inte helt imponerad över bakskärmarna. Det har säkert fyllt sin funktion, men blir lite pyssel att återställa till originalskick... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Ja mycket, det är det alltid med nya projekt! Jag kommer vara mer vaksam på piratgivare mm och hålla mig borta från det! Första provturen gick till fordonsvågen och enligt den väger bilen 1250kg utan soppa och förare. Vågen har +-10kg noggrannhet, och genom att väga med och utan 90kg förare går det att komma ännu närmre. Det känns som det kan bli en liten utmaning att komma under 1000kg, men det är målet. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is/4 LSL -97 *SÅLD* | 1 besök senaste veckan (1900 totalt) |