Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkoppling av fuelcell med catchtank? 1 eller 2 pumpar?
7 besök senaste veckan (1788 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare

Hej!

Undrar om jag måste ha 2st bränslepumpar när man ska köra med fuelcell och catchtank?

Dvs en pump mellan fuelcell och catchtank, samt en pump mellan catchtank och fuelrailen.

posta gärna lite bilder på hur era installationer är kopplade!

mvh//Chrille

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Du säger det själv, en pump från tanken till catchtanken och en fram till motorn.

Dom systemen jag har pillat med har oftast haft en liten elektrisk förgasarpump mellan tank och catchtanken.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011

är det detta du letar efter.

erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006

Det skulle i princip gå med en pump.

Man får använda returen som man kopplar med ejektor från stora tanken till catchtanken.

Sen hur man dimensionerar ejektorn det har jag ingen aning om.

Min tanke att med returflödet så fyller man catchtanken tillsammans med ejektorn från stora tanken.

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Eller om man har catchen lägre så det rinner ner...

Jag kör som skissen, men extern pump under catchtanken, och bara en pump o filter (för jag har inte så manlig effekt...)
Samt i originaltanken har jag en originalpump som pumpar till catchen.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

För att minska temperaturuppbyggnad av bensinet kan BTR placeras direkt efter bensinpumpen och släppa tillbaka överflödigt bensin direkt i catchtanken/Tank utan att passera fuelrail bonus är även att det behövs en slang mindre från motorrum till tank.

MVH tommy

Åby
Här sen Feb 2006

Tommy. Delvis sant. Du måste i det läget ändå dra en styrvakumslang från insuget till btr.

Man kan ju även ha fuelcell stor nog att rymma en egen intern catchtank som fylls av fallhöjd (dvs ett tråg som är lägre än resten av tanken.
Då behövs bara en fuelcell med intern pump catch och filter så slipper man väldigt mycket utanför tanken.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

knotan skrev:
Tommy. Delvis sant. Du måste i det läget ändå dra en styrvakumslang från insuget till btr.

Man kan ju även ha fuelcell stor nog att rymma en egen intern catchtank som fylls av fallhöjd (dvs ett tråg som är lägre än resten av tanken.
Då behövs bara en fuelcell med intern pump catch och filter så slipper man väldigt mycket utanför tanken.

Behövs inte nödvändigtvis en styrvaccumslang från insuget till BTR, beror på hur motorn är mappad. Går utmärkt att köra fast bränsletryck. Jag kör utan styrvaccumslang till BTR på min Hondamotor, det är så orginal med returlöst system med BTR inbyggd i tanken.

Dock så står det i installationsanvisningen till min Aeromotive BTR att den ska monteras så nära bränslerailen som möjligt om man kör returlöst och då vinner man bara en kort bit slang med att köra returlös bränslerail.

Om man inte har självfall behövs två bränslepumpar till en lösning med catchtank. En intressant sak som händer då är att bilen inte rycker när den får slut på bränsle, den går hur bra som helst tills den bara dör och inte går att starta igen. En bra tankmätare är trevligt att ha med catchtank. Catchtank är ju trevligt då bilen alltid går lika bra även med lite mindre bränsle i tanken istället för att suga luft och rycka vid 1/2 till 1/4 tank Nackdelen är två bränslepumpar som kan sluta fungera.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
En intressant sak som händer då är att bilen inte rycker när den får slut på bränsle, den går hur bra som helst tills den bara dör och inte går att starta igen.

Nu har jag bara kört en bil med catchtank som hållt på att få soppatorsk (BMW-Kebaben), men det var som vanligt med lite ryckningar. När det kom så räckte det iaf in i depån på Mantorp oavsett var man var.

Det fanns ju ingen soppmätare, så bara att köra tills ryckningarna kom.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Iofs sant. Fungerar på sugmotorer, men överladdat vore det betydligt krångligare då det skulle krävas enormt stora spridare

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

brukar ha två lågtrycksmatarpumpar som fyller catchtanken och sen en högtryckspump i de räserbilsapplikationer jag grejjat med.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Vad skulle nyttan vara med catchtank och bara en pump ? ?

Själva iden med catchtank är ju att det alltid ska finnas bränsle till tryckpumpen, oavsett hur mycket det skvalpar i huvudtanken.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Om man har en 2liters buffert där retur från fuelrail går tillbaka till den densamma.

Så gör det stor skillnad mot att inte ha någon alls. Oavsett om bränslet flödar från huvudtank till catch med hjälp av en pump eller jordens dragningskraft /egen fallhöjd.

Om du sedan har en matning mellan huvudtank och catch via en slang, eller rent fysiskt sitter svetsad på undersidan av huvudtanken och matas ned genom hål mellan dem.

Huvudsyftet är att man har en buffert som inte påverkas av nivån på bränsle i huvudtank.

Idén med ejektor hänger jag dock inte med på

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

knotan skrev:
Om man har en 2liters buffert där retur från fuelrail går tillbaka till den densamma.

Så gör det stor skillnad mot att inte ha någon alls. Oavsett om bränslet flödar från huvudtank till catch med hjälp av en pump eller jordens dragningskraft /egen fallhöjd.

Om du sedan har en matning mellan huvudtank och catch via en slang, eller rent fysiskt sitter svetsad på undersidan av huvudtanken och matas ned genom hål mellan dem.

Huvudsyftet är att man har en buffert som inte påverkas av nivån på bränsle i huvudtank.

Ja... precis.
Att ha en buffert är ju bra. Men då i form av någon form av skvalpskott vid pick-uppen i tanken, där soppan kan ta sig in.... men inte ut. Eller en djupare del av tanken.
Att dra ut något med slangar, där det ska självrinna..... tycker jag bara verkar korkat.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Vad är fallen när man värmer upp soppan? Måste vara när man står på tomgång eller nåt va då det inte drar så mkt soppa?

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:

Ja... precis.
Att ha en buffert är ju bra. Men då i form av någon form av skvalpskott vid pick-uppen i tanken, där soppan kan ta sig in.... men inte ut. Eller en djupare del av tanken.
Att dra ut något med slangar, där det ska självrinna..... tycker jag bara verkar korkat.

Typ så här, fördjupningen på tanken är ca 2 liter och det plåt ovanför så soppan
som finns där nere tar sig inte upp thumbs up
Det är bara en nackdel man får ingen förvarning innan soppan är slut..... provat det några ggr

chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Re:

Tord skrev:
brukar ha två lågtrycksmatarpumpar som fyller catchtanken och sen en högtryckspump i de räserbilsapplikationer jag grejjat med.

Vad för lågtryckspumpar använder du?

mvh//

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Skruva banåkabil
7 besök senaste veckan (1788 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande