| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coils slår igenom
|
3 besök senaste veckan (3209 totalt) |
|
Coils slår igenom
Hej, köpte en enkel bil för att kunna köra lite bandagar, en lite trimmad audi a3 8L -99. Kanske inte det bästa valet inser jag nu... men ialla fall, framdämparna slår igenom när man kommer till ett gupp. I en jämn kurva känns den bra, kränger inte eller så. den har billiga coils, ta technics. Vad är det som är trasigt och man måste byta ut när de slår igenom? /Anders _________________ Anders ancker |
||||||
|
Re: Coils slår igenom
det sista som hindrar är genomslagsgummina, men när du nämner ta technics så byt STÖTDÄMPARE allra först. Kanske lite väghållning återkommer. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Aha ok, det här är ju en riktig newbe fråga men menar du att jag ska köpa helt nya coils av ett annat märke eller menar du att jag ska byta fjädrarna på coilsen? Inte menat att vara näsvis har bara ingen koll på begreppen _________________ Anders ancker |
||||||
|
Ta technics-dämpare är billiga sänkningsdämpare. Ska du använda stötdämparna till något annat än att bara göra bilen låg så bör du köra med något bättre!
_________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||||
|
Stötdämpare är antagligen trasiga och får bytas. Alternativt Hur låg är bilen? Har den en chans att fjädrar innan den slår i botten
Dom sagt ta tehnics är billiga dämpare, kan mycket väll vara bättre med en vanlig sport dämparr _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Tja, coils översätter man väl närmast till spolar eller fjädervarv.... Det är mest troligt stötdämparna som är totalt kass. Jag orkar inte googla fram en bra bild, men ett fjäderben består oftast av 1: Ett underben med fäste mot spindeln (hjullagerhus) och undre fjädersäte. 2: I underbenet sitter en stötdämpare 3: Fjäder över stötdämparen (coil over, alltså fjäder över/runt stötdämparen) 4: övre fjädersäte En väldigt vanlig missförstånd är att coilovers är höjdjusterbara... De flesta vanliga brukshinkar idag har coilovers i alla fall fram. Dvs en fjäder över/runt stötdämparen. Höjdjustering är en helt annan sak. Efter att ha haft TA technics på en bil och åkt med i några få bilar med TA tecnichs anser jag själv det är totalt skräp, tyvärr. Ett par begagnade fjäderben från bildelsbasen ger bättre väghållning. Om just du kan byta bara själva stötdämparen eller om du behöver byta fler grejor, vet inte. Ibland är stötdämparna insatser i underbenet, ibland är de del av underbenet. Ofta får du vad du betalar för, tex koni eller bilstein stötdämpare är ofta lite bättre än original. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
underskatta dock inte ta technics, vi körde flera år med ett 2000:- chassie från dom på vår compact, mycket bana både på Ringen och knutan mm men även landsväg.
Vi slutade aldrig förvåna oss över hur bra grejorna var för dom pengarna. Dessvärre inget svar på frågan men jag tror inte det är brist på kvalitet som gör att du har dessa problem. KÖpte du ett helt nytt set coilovers och monterade? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Jag instämmer, man får sjukt mycket för pengarna, svårslagen prestanda för pengar.
Jag köpte kitt till min golf, syncro. Dem bakre passade dock, men hade för kort infjädring på syncro, mot en fwd som hade annan infästning. Så fick modifiera lite. Kan Det vara något liknande problem för dig. Kanske måste flytta något fäste? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Om dämparen funkar bra & verkar frisk vid körning i övrigt.
Du får börja med att kolla så att du inte har för lite fjädringsväg när fjädern komprimeras. Då är den sänkt för mycket i förhållande till den fjärderhårdhet du har. Resultatet är att den slår igenom. Lösningen är hårdare fjäder eller att höja bilen så att fjädringsvägen räcker. Tänk dock på att du inte har för lite fjädringsväg för att meningen är ju att hjulen ska var i kontakt med underlaget även om det är ojämnt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Nä de satt på när jag köpte bilen, fram så har den dämpare med fjäder runt om, men bak så sitter fjädern vid sidan om. Men så kanske det ska vara. Ja i kurvorna tycker jag den känns helt ok. _________________ Anders ancker |
||||||
|
Re:
Tack bra tips, den är nog lite sänkt men inte sådär jättemycket, jag ska försöka mäta och hitta någon slags referenshöjd. Ingen aning om vad det ska vara orginal. Tjejen jag köpte den av sa att hon höjde lite för att hon tyckte den var för låg har jag för mig. Ska se om jag kan hitta kraftigare fjädrar till den, det kan ju vara ett bra alternativ. _________________ Anders ancker |
||||||
|
Konstiga svar i den här tråden.
Om det slår igenom, så är fjädrarna för mjuka ! Dämparna kan inte göra att det slår igenom, om dom inte är felkonstruerade/felmonterade/eller till fel bil. Om det bottnat i själva dämparen.... så är risken stor att dom gått sönder av själva genomslaget. TA och flera andra lågprisdämpare går utmärkt att åka med. Jag har kört 10-tusentals mil med sånt..... och det funkat. När dom pajar.... blir dom gungiga. Men dom slår ju inte igenom lättare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Tack håkan, gungig är den inte så då är det nog fjädrarna som är för mjuka, vet du om man kan förspänna dem så att säga så man ökar hårdheten? Men då kanske den blir mer stötig? _________________ Anders ancker |
||||||
|
att "förspänna" fjädern påverkar inte hårdheten.
Börja kolla hur hög bilen är. hur mycket fjädring har du in. Vi pratar om ett enkelt sänk kit, så det är inte väldigt hårt satt fjädermässigt. Slår det igenom när man kör i ett håll eller över en lite bulla är det dämparen i min värld OM fjädern är matchad rätt. Sen beror det på vad man menar med bulla och hur fort man kör över denna bullan Hur ser dämparna ut. ser de fina ut eller verkar de ha läckt någon olja. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Det kan hjälpa att förspänna om det är progressiva fjädrar.
Eller om det är linjära fjädrar som är helt ospända så de ligger och skramlar när det fjädrar ut och dämparna blir för långa när det fjädrar in. För övrigt är TA Technics det sämsta skräp jag åkt på och åker hellre begagnat originalchassi med kapade fjädrar...
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
|
Färdig för banan med 6 år gamla däck 318ti
15000 med bil och alla investeringar. Ta technix som satt på vid köpet och vi verkligen älskade det chassit https://youtu.be/DXOGAzBFZ3s _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
Det såg betydligt bättre ut än min upplevelse var med min gamla e30. Den studsade fram...
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
|
Jag är tämligen säker på att tidigare ägare har sänkt bilen för mycket.
Det är ju en klassiker. "folk" köper "coilisar" och "bött-sänker" Den har troligen slagit igenom för att fjädringsvägen inte räcker till. Hårdare fjäder, eller höj (som sagts tidigare) Dämparen är troligen trasig. Det jag vill tillföra diskusionen är att sånna som köper TA technix till en sån bil, gör det för att sänka bilen, inte för att väga in den, för då hade man köpt värre grejjor.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Coils slår igenom
|
3 besök senaste veckan (3209 totalt) |