Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yokohama Parada Spec 2
2874 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Yokohama Parada Spec 2

Vet att jag skrev i nån tidigare tråd att jag är sugen på ovanstående däck, tydligen går dom inte att få tag på i sverige p.g.a. gummiblandningen inte lämpar sig för vårat klimat? Då är jag intresserad av att veta varför? Det verkar vara gummiblandningen som är bra och verkar påminna om blandningen på R-däck... Att däcket inte är godkänt i sverige, innebär det att man inte kan köra bana med däcket (försäkringar osv) andra nackdelar?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Yokohama&tireModel=Pa . . . .

Räknat med att en uppsättning 17" skulle gå på cirka 5000:- ink frakt till sverige...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det här däcket her ett treadwear på 300 och ett vanligt r-däck på ca 40-70. ett högprestanda gatdäck från goodyear/pirelli eller liknande brukar ligga på 180-240.
detta är förmodligen ett ganska osportigt däck om man ser till specifikationerna.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kollar man t.ex. jämförelsen mellan Pirelli Pzero och Yokohaman ovan så vinner Yokohaman på dom flesta testerna greppmässigt... Men vilken inverkan har treadwearen, denna på 300 pirellin på 140...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

treadwearen är en mätmetod av hur fort däcket slits.med denna klassning kan man se på ett ungefär hur ett däck är greppmässigt. ett slicks brukar ligga på 0 i TW. Om du går in under specs (ta vilket däck som helst) på tirerack. klicka sedan på UTOQ. där står förklaringar till ratings mm.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hmm Läste runt och så långt allt klart, men jag fick höra att t.ex. R-däck slits mycke fortare än gatdäck, detta en anledning till att jag började leta gatdäck istället (p.g.a. livslängd) Eller är slitaget bara större p.g.a. att man kör hårdare med R-däcken?
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kan börjar bli trött men jag börjar bli mer o mer
Treadwearen är ett mått på hur fort däcket slits, men har inget att göra med greppet so far so good..

Hur som helst verkar ju parada-däcket ha suveränt fäste och hyffsat pris.. men samtidigt får däcket väldigt bra betyg på livslängd fast ett väldigt högt treadwear-värde, samtidigt har ju Pirellidäcket med en treadwear på 140 kortare livslängd enligt ägarna på sidan... aja dags o sova
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

dude skrev:

treadwearen är en mätmetod av hur fort däcket slits.med denna klassning kan man se på ett ungefär hur ett däck är greppmässigt. ett slicks brukar ligga på 0 i TW. Om du går in under specs (ta vilket däck som helst) på tirerack. klicka sedan på UTOQ. där står förklaringar till ratings mm.

Hoosier säljer gatdäck med TW 00, är det någon som vet om dessa går att köpa i Sverige? http://www.hoosiertire.com/specrr.htm

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Johan CooperS skrev:

Hmm Läste runt och så långt allt klart, men jag fick höra att t.ex. R-däck slits mycke fortare än gatdäck...

Kanske stämmer så länge däcken är kalla, men när man kör bana brukar gatdäcken koka sönder långt innan R-däcken gör det (jag har lyckats att få slitbanan att lossna, likt ett regummerat lastbilsdäck, på ett Z-klassat gatdäck då jag körde på Kullen). >

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Någon som kört på däcket i år?

Jag vågade inte testa p.g.a att det säljs som "styling-däck"...
Mönstret ser ju lovande ut, kanske lite grova kanaler.

Jag kommer antagligen att välja Brigdestone RE 540 eller Dunlop supersport race i alla fall men input är viktigt.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag såg en reklamannons för Parada.. där kallade dom det frö ett styling-däck.. låter som att det är gjort för att vara snyggt eller nått.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Jag såg en reklamannons för Parada.. där kallade dom det frö ett styling-däck.. låter som att det är gjort för att vara snyggt eller nått.

Hmm vart är världen på väg...

NS BTG: 9.10.21

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

DELETED

User error, posted an answer in the wrong thread thumbs down

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Mina nuvarande däck har samma rejsiga utseende !

NS BTG: 9.10.21

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Det är skillnad på Pirelli PZero och PZero en del är rena gatdäck, en del är racedäck (Corsa & Zero C)
Det är även skillnadmelan Corsa och Corsa.

Treadwear betecknar precis som ni skriver hur snabbt däcket slits men är samtidigt ett bra mått på hur mjukt däcket är och därmed hur racigt det är (tänk på att ett R-däck får grepp vid en helt annan temp än ett gatdäck (som troligtvis redan lömnat in vid denna temp.)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Polaren har kört på paradorna hela säsongen och dom har tydligen fungerat förvånadsvärt bra (40min på gelleråsen) samt en hel del varv på kinnekulle. Han kanske kan skriva sina egna erfarenheter av däcken här sen.
Citera
Däck för banåka
Yokohama Parada Spec 2
2874 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande