| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
frågor runt kompressor installationen
|
1114 besök totalt |
|
funderar på en del anslutningar för diverse vakuum osv, kompressormatad bmw m50, annat insug, vakuum till bromsservon, kan man koppla det till insuget in i kompressorn? om inte och man kopplar till insuget behövs det någon annan backventil? hur kopplas det isåfall?? diverse mindre vakuum anslutningar typ till för styrning av vevhus vent, duger det med plats i inloppet till kompressorn? tomgångsmotorn? finns anslutning i insuget som skulle passa bra men behöver man en backventil på den om det matar på med 0,5 i laddtryck (vet inte än maxtryck) kanske det inte e så lysande vevhus vent tänkte jag köra som original fast med en lite catchtank på linjen för att inte dra in onödig oljedimma i kompressorn vakuumet till dumpventilen är jag med osäker på, när man släpper gasen kommer ju kompressorn skjuta på och inget vakuum i insuget som kan öppna den?? _________________ janne pettersson |
||||
|
Re: frågor runt kompressor installationen
Du tänker alltså ha kompressorn efter spjället? Är inte det normala som vid turbomatning, att man har spjället efter det som genererar övertryck? Då får du vakum i insuget till dumpventil. Backventil till bromsservo behövs, tar du det från efter spjället så växlar det mellan övertryck/undertryck som på en turbomatad bil. Tomgångsmotor, jag vill minnas att iaf tomgångsmotorn till Opels C20LET står emot 1,5bars övertryck från insuget så det borde inte vara något problem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
ok, spjället sitter på insuget och kompressorn matar genom intercoolern till spjället, därav dumpventil osv
edit, såklart när jag släpper gasen laddar den ju bara mot spjäll och vakuum kommer direkt, tack, ibland behöver man babbla med andra haha _________________ janne pettersson |
||||
|
Re:
Det var sista meningen som fick mig att bli osäker på vad du menade: "vakuumet till dumpventilen är jag med osäker på, när man släpper gasen kommer ju kompressorn skjuta på och inget vakuum i insuget som kan öppna den??"
Släpper du gasen så stängs spjället och du får vakum i insuget, och övertryck mellan kompressor/spjäll. Så för dumpventilen kommer det att funka att ta vakum i insuget. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re:
Hej Jag körde likadant som du skriver men har byggt om nu och kör spället före kompressorn, går mycket tystare och upplever att det är bättre respons
/Jocke _________________ Joakim Danielsson |
||||
|
Re:
kör du med el utan intercooler?? kör med nu, ganska lång väg, får se hur det känns, jag hoppas min viner som fan hahaha _________________ janne pettersson |
||||
|
Re:
kör du med el utan intercooler?? kör med nu, ganska lång väg, får se hur det känns, jag hoppas min viner som fan hahaha[/quote] Jag kör med intercooler. Låter betydligt mer om man har spjället efter Men har man inte tillräckligt bra avlastning så kan skruvarna i kompressorn gå emot varandra och i huset.
_________________ Joakim Danielsson |
||||
|
ok, är realist å byggt mycket så är medveten om att det blir efterarbete innan man är nöjd, ska bli kul, har 50mm avlastning nära kompressorn, ska bli intressant å kolla hur laddtrycket ser ut under körning med under olika varvtal
_________________ janne pettersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1114 besök totalt |