Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4330 besök totalt |
Roligare poängberäkning för "mittfältare" i MGCC
Hej Vi började ju diskutera det här i eftersnacket till KM4 på Ljungbyhed. Här kommer ett förslag inspirerat av Svenska Norwichterrierklubbens metod för att beräkna årets hund.
Poängutdelningen hittills i år i Roadsport C skulle då ha blivit: KM1: 30-26-23-20-18-16-14-13-12-11-10....-1 KM2: 27-23-20-17-15-13-11-10-9-...-1 KM3: 24-20-17-14-12-10-8-7-6-...-1 KM4: 26-22-19-16-14-12-10-9-8-...-1 Poängtoppen i sammanlagda KM skulle nog vara relativt oförändrad jämfört med det gällande beräkningssystemet. Problemet här är kanske att fyra fjärdeplatser smäller högre än två segrar... men det verkar det göra även i t.ex. IRL där man är generös med poäng. Så här verkar deras poängutdelning se ut: 50-40-35-32-30-28-26-24-22-20-19-18-17-16-...-8-8-8-8-... Jag är kanske bara en dålig fyra-total-poängs-förlorare ![]() Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
Utan att leta närmare efter underliga marginaleffekter tycker jag att det ser ut som ett bra förslag.
Vi kanske skulle se hur årets tabell blir med denna variant? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag tycker inte att antalet deltagare skall spegla poängen. Vinnaren av tex Höstracet skulle teoretiskt kunna håva in mer poäng för en seger än vinnaren av Minnesberga och Sturup gör tillsammans!!!
Men jag håller med om att det är för snålt med poäng idag. Jag tycker att poängberäkningen i Michelin Porsche challenge fungerar utmärkt : 15-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1-1........ Samma som MGCC men med en 7:e plats så kan jag fortfarande visa att jag slog 9:an. om det bara är 4 deltagare i en klass så får siste man 8 poäng. Tror att det är det rättvisaste systemet när deltagarantalet varierar stort från tävling till tävling. Det kan samtidigt fungera som morot för "mindre framgångsrika" förare att ta sig till dom tävlingar som inte är så populära då man i princip kan utlåva poänggaranti ![]() EDIT: Så här skulle det se ut i Roadsport B och C efter fyra deltävlingar med mitt förslag: Roadsport B Nuvarande poängsystem 1 otto Dürholt Porsche 924 R 22 2 Thomas Ahrens Lotus 7 13 3 Leif Johnsson Renault Alpine A310 8 4 Mats Dahlgren Lotus Elise 6 5 Heikki Särg Lotus Elise 111S 5 6 Hans Egonsson Caterham 4 6 Jan Blomberg Alfa Romeo 4 6 Dan Hovang Porsche 94 Turbo 4 9 Fredrik Svensson Porsche 924 S 3 9 ove Schaar DHD 7 3 9 Ingemar Svensson Porsche 924 S 3 12 Mats Hallberg Porsche 944 S2 2 Roadsport B förslag nytt poängsystem 1 otto Dürholt Porsche 924 R 57 2 Leif Johnsson Renault Alpine A310 40 3 Thomas Ahrens Lotus 7 38 4 Heikki Särg Lotus Elise 111S 18 5 Jan Blomberg Alfa Romeo 16 6 Mats Dahlgren Lotus Elise 15 7 Dan Hovang Porsche 94 Turbo 13 7 Fredrik Svensson Porsche 924 S 13 9 Hans Egonsson Caterham 12 10 Ingemar Svensson Porsche 924 S 9 10 Mats Hallberg Porsche 944 S2 9 12 ove Schaar DHD 7 8 Roadsport C Nuvarande poängsystem 1 Pär Hylander Porsche 924T 15 2 Bengt Metz Caterham 7 13 3 Stefan Winqvist Mazda Miata 12 4 Mats Dahlgren Lotus Elise 6 4 Jan-Erling Rydquist Mazda Miata 6 6 Rolf Dawidzon MGB GT 5 6 Magnus Nambord Mazda Miata 5 8 Roland Falkenbäck Alfa Romeo 4 8 Dennis Kullman Mazda Miata 4 8 Fredrik olsson Pontiac Fiero 4 8 P.o. Håkansson Porsche 924 T 4 Roadsport C förslag nytt poängsystem 1 Pär Hylander Porsche 924T 39 2 Stefan Winqvist Mazda Miata 36 3 Bengt Metz Caterham 7 35 4 Magnus Nambord Mazda Miata 25 5 Dennis Kullman Mazda Miata 20 6 Jan-Erling Rydquist Mazda Miata 18 7 Fredrik olsson Pontiac Fiero 15 7 Mats Dahlgren Lotus Elise 15 9 Roland Falkenbäck Alfa Romeo 12 10 Rolf Dawidzon MGB GT 11 11 P.o. Håkansson Porsche 924 T 8 _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Ser klart trevligare ut - i a f för mig ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Hej igen
Visst ser Fredriks förslag bra ut. Jag håller med om att det är mer konsekvent och enklare att räkna med än ett variabelt system. Att ge poäng till fler deltagare kommer ju dessutom att förenkla den totala sammanräkningen där man idag måste sitta och kontrollera inbördes möten för att rangordna alla som har 1 poäng i varje deltävling. Men hur kunde jag ha mage att påskina att jag är en mittfältare när jag hamnar sist med både dagens och Fredriks system? ![]() ![]() Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
En annan rolig detalj är att du hade hamnat efter mig för jag får ihop 10p. ![]() ![]() mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Sist och sist..... Listan är hur lång som helst, jag plockade bara dom 10-12 första......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Jag är generös och låter dig gärna ta den virtuella 11:e platsen efter fyra deltävlingar. Du vet väl vad man säger: "11th place is 10th loser". ![]() Dessutom har du missat att extrapolera min formkurva: KM1: Goran vinner över P-o, KM2: Goran försover sig, KM3: Lika på hundradelen KM4: P-o vinner över Goran KM5: ??? Det här hörde kanske egentligen hemma i forumet för psykningar innan race ![]() ![]() P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
Ha-ha-ha-ha ![]() Uppskattas! ![]() Fan vet om jag inte försover mig igen. Ska på kräftskiva på lördagen. ![]() Man jag har en liten 2-åring som ska i säng i sjysst tid såå...det kan vara dags för en comeback. ![]() Kör du med eller utan krängningshämmare bak? Eller är det hemligt? ![]() mvh goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Med krängningshämmare, så som bilen lämnade fabriken så vitt jag vet. Hoppas att du gör comeback på söndag, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
A-HAAA! Jag har tagit bort min. ![]() ![]()
Tack ![]() Jag kommer definitivt, men jag tänkte mig en comeback i poängligan med. ![]() Vi ses. Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4330 besök totalt |