Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |
Nå er jeg litt stygg, men Modsport er vel for alle dem som ikke klarer å tilpasse seg et regelverk. Men må bygge noe som er råere enn alle andre. De må så gjerne kjore modsport, så lenge de aldri utgir seg for å drive med noe annet enn egotripp. Den klassen vil aldri kunne bli retferdig, men den trengs for at alle skal ha en plass å kjore
_________________ Rune Næss |
||||
Så är det för oss alla i början, jag är också ett rundningsmärke i mitt heat.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahawhatever!!! Du är nog bara stött för att de spöar dig. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
ha ha, låter som en anpassing helt till din bil. Varför är alla så rädda för att tävla mot överladdade bilar? Vi pressar ju inte alltid ur mer hästar än andra, bara på lägre literantal.... (1,3 liter-170 hästar för min del.) _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Måste säga att nu förstår jag inte vad du är ute efter, och det beror inte enbart på grund av att jag har lite svårt att förstå skriven norska. Varför skulle inte modsport få lov att finnas i din värld? _________________ Pär Hylander |
||||
p.g.a. av att vår ERF 944 är en sportbil och ej gatreggad i detta utförande (för vi har bromsvåg!) så måste vi köra i Modsport. Jag har svårt att se att 150hk ![]() ![]() Det ärju varit roligare att köra MED de andra bilarna än att BLI OMKÖRD HELA TIDEN (då kan man lika gärna strunta i att tävla och köra banmöten istället) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tolka det på det sättet om du vill. Om du tänker till lite var det inte alls så jag menade. Minimivikt är för att hempulare såväl som cateringvans kan komma dit utan kolfiber och magnesium osv osv. Turbo tänkte jag mest för att det är lätt att få mkt effekt och svårt att kontrollera hur mkt motorn ger. Insugsrestriktor på sugmotor är kanske (tänkte jag) lättare att reglera? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Åter igen....
Frågan är huvudsakligen om Locost serien skall öppnas för andra Seven-varianter??? ![]() Några här skriver att då kan man ju köra Roadsports eller nåt annat. Ställ först frågan varför man INTE kör Roadsports. ![]() För det är fallet.... OK: 1: Det är alldeles för lite körtid. 2: Det tar tre dagar, ofta olösbart med familjeliv. 3: Man samsas med fullvuxna bilar som väger >2.5ggr mer (944, 911). 4: Det är åt det dyra hållet. För många är bara ett av skälen ovan tillräckligt (i mitt fall är skäl 3 störst). Blanda bilar: Så länge man har några som kör ungefär lika fort som man själv så blir det skoj att köra, för de flesta i klubbracingsvängen kör inte enbart för att vinna. |
||||
Precis så tycker jag, du lyckades träffa huvudet på spiken. Är inte intresserad av tävla för att vinna, vill ha körtid under ordnade former med lite tävlingsinslag utan att behöva samsas med större bilar som dundrar förbi på rakorna. ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
och vill ha det i en vanlig gatlegal sjua så är det egentligen bara Se7enDays bandagar som står för det alternativen idag i Sverige, minus tävlingsinslagen. Vill man bara köra under ordnade former med lite tävlingsinslag så borde man ju kunna ordna det utan att behöva bry sig om allt för avancerade regler tycker jag. Om man ändå inte kör för att vinna.... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Ja man må helt klart definere sine onsker. Har man en gateregistrert bil som man vil ut på bane med bare for å prove litt, så er det seven days som teller. Hvis mann vil være med å konkurere i sitt eget ambisjonsnivå så skal man delta i Locost racing. Det blir mye fokusert på de fire fem raskeste bilene og det skremmer mange. Det man skal huske er at det er femten andre syvere på banen som ikke kjorer så fort. Disse har veldig glede av å konkurere med den bilen som ligger foran, og kjorer for å slå den. Det som er det viktige er at det ikke kommer et monster av en bil og suser forbi etter tre runder, men at det bare er syvere på banen. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg på en fritrening ble påkjort av en studbaker som overhode ikke viste at jeg var tilstede. Og bli truffet i bakre hjorne av en bil på 1600 kg skal jeg love dereikke er godt
_________________ Rune Næss |
||||
Min poäng var just att "vanliga" bandagar inte räcker till (för mig), jag vill ha start- och tävlingsmomentet. Sen får alla köra enligt sin och sin bils förmåga.
Grundtanken är ju att få till vettiga start-fält och då gäller det väl att ha breda regler, så att många får plats, sen kan man ha flera klasser så att ingen känner sig ej konkurrenskraftig för att man har turbo, eller mc-motor eller v8 eller vad man nu har under huven. Close racing tror jag det blir ändå för med brett startfält finns det ju alltid någon som håller någorlunda samma tider som en själv. Jag lär väl iofs aldrig få köra eftersom jag har delat bakaxel ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag kan bara instämma me Westfield och Superswift..
jag tror den stora skillnaden är att vi i sverige har våra sevenbilar registrerade för gata vilket kanske gör att vi inte är lika villiga att satsa lika "hårt" som Ni Danskar och Norrmän.... Jag vill precis som Westfield kunna tävla någon/några ggr per år utan att det kostar skortan och det med en bil som inte är "obrukbar" utanför banan.. det har iaf inte jag ekonomi eller tid till.. ![]() Dock kan jag se problemen om man blandar massa "hardcase"förare som Rune m.f, med ett gäng svänssonförare som bara vill gasa lite mer utan att riskera styrlappen.... Problemet som jag ser det där är säkerheten... jag har dock ingen lösning på problemet... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Jeg må gjor oppmerksom på at når min bil ligger å kjemper i tetklyngen så står jeg ved pitmuren. Når jeg selv kjorer så ligger jeg i gubbe delen av feltet.
Det jeg ser etter lang tids arbeid med å få i gang klassen i Sverige er at 98% av de Seven entusiaster som finne i Sverige er typisk Trackday deltagere. Jeg foler desverre at jeg ikke når frem til den delen som er racing interesert fordi de driver ed helt andre biler. Og sporsmålet er vel da om det er vert å bruke mer tid på det? _________________ Rune Næss |
||||
Säkerhetsmässigt krävs det ju bara helbur för att en roadsport 7 skall vara vettig att köra i locost. Det tror jag är en uppgradering som många kan tänka sig göra för att få tävla istället för att bara köra trackday samt svindyr(lite körtid) roadsport. Däremot att behöva bygga en bil för grunden.....då är det nog lätt att tala för döva öron. Edit: vilket jag förstår var vad Rune ville undvika.(att bygga ny bil från grunden alltså) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nej nej för sjutton gör inte det! Det är just du med delad bakaxel och jag med turbo som måste hojta till lite nu om man ska få någon chans att tävla någon gång att att behöva delta i hela serier! ![]() Sen är ju bilens beskaffenhet i desssa amatörsammanhang som vi pratar om nu föga avgörande. Jag vet folk med 85 hästars sevens som skulle åka åttor runt de flesta med 150+ hästar. Så ett startfält kan bli nog så ojämt ändå med massa gröngölingar som jag själv som bara vill tävla ett par gånger per år. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Personligen tycker jag det vore skitskoj att få till en seriös Locost klass med likadana bilar eftersom den erbjuder stenhård BRA racing till mycket rimliga kostnader....... ytterligare en hobby-klass för blandade glada amatörer som vill köra en och annan tävling per år?.... sorry men NÄE, Sverige har tillräckligt många sådana klasser idag redan för att behöva ytterligare en. Då är det bättre att dom personerna åker något som redan finns.
|
||||
Jag tror iofs att många är intresserade som har en bra grund, dvs en 7en hemma i garaget. Det enda som blir lite problematiskt är ju om man behöver bygga en helt ny bil för att kunna köra, p.g.a. att bara vissa chassien är tillåtna. Smäller man på helbur på bilen så menar man nog att kunna köra seriöst. Så med det som minikrav så ser jag inte varför man inte skulle kunna blanda enhetschassien med andra 7en typer och köra samtidigt, för det var ju det som var frågan från början. m.a.o. att köra enligt roadsport regl med bara båge och andra anpassningar tillsammans med locost är varken aktuellt (tycker Fredrik o Rune och det är de som bestämmer) eller tillrådligt rent säkerhetsmässigt. Så då är vi egentligen tillbaks till frågan vi didkuterade när ni skulle introducera serien. Är det OK att ta sin 7en man har hemma och bygga om så den passar locosteglementet, alt att köpa en icke godkännd byggsats/svetsa själv. Att man skule få ojämn racing p.g.a. Olika ramar ser jag som osanolikt. Möjligtvis att någon bygger en dålig ram, men då har han ju bara sig själv att skylla när han hamnar sist. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Rune hade ju i början av året att om det fanns någon befintlig bil som var redan byggd så kunde man ansöka om att få den godkänd.... men vad jag vet så blev det väl ingen ansökning gjord..... Så jag tror faktiskt inte att det finns något större intresse...... men visst det vore väl en möjlig väg att gå. Men roligast vore väl om vi kunde ha lika regler i alla 3 länderna och tävla skandinaviskt..... Men om det finns +20 Seven-åkare som vill ha det på annat vis så är det ju lätt att på eget bevåg sätta ihop en klass och be mig eller någon annan arrangör göra tävlingar åt er...... enligt vilket reglemente som ni än vill ha det (så länge som SBF inte protesterar på säkerheten förståss) |
||||
Det kommer det att bli, (ett större intresse...) Rune var bara lite tidigt ute, det byggs som aldrig förr ute i stugorna så frågan är kanske inte aktuell just nu men om ett par år så ser verkligheten annorlunda ut. Locost Swedens nätforum har 300 medlemmar och väldigt många av dem bygger. Först då är det kanske dags att ta upp frågan om en öppnare klass. Många av de som bygger nu känner väl till Locost serien men väljer ändå inte att anpassa sina byggen utan vill ha en rolig bil för gatan. Tävlingslusten kanske väcks först senare? om ett par år finns det kanske ytterligare 20-30 sevenägare som kommer att undra hur de ska göra för att få tävla..... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Grundfrågan är ju vilken målgrupp Rune tänker sig:
1) Erfarna rejsers som vill ha en lite "enklare" räserbil, kanske som komplement till andra klasser där de redan kör. Dessa finns inte på Locost-forumet för de vet redan vad som funkar, var man hittar delar osv. 2) Nytillskott, oerfarna, lite som jag, Superswift eller Acke, som idag är mest "trackday" gänget, men som kan tänka sig att rejsa sina befintliga bilar, och inte har idag lust att bygga en dedikerad räserbil som lever enbart på bana och släp dit och hem. Vad är målgruppen? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |