Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (6344 totalt) |
På tal om försäring av bilen så ser jag den som det lilla problemet. Bil är ju bara en plåtburk som går att ersätt. Men händer det olyckor med tråkig utgång, allså personskador eller ännu värre .......
Detta är oärsettligt, OM man nu har någon försäkring så täcker den BARA det ekonomiska. Men rästen då???? Allså det gäller att se till att ingen händer, eller se tilla att de får så små konsekvenser som möligt. MYCKET, det mästa, ligger på mentaliteten på de som kör om det kommer gå bra eller ej. Allså försöka få fram att detta bara är en lek som skall ske HELT utan presigs och hets. Här ligger den appsolut svåraste biten. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag påstod ingenstans att licens var ngn form av garanti för omdöme. Vilket vi märkte tex i helgen när vi åkte SLC...
![]() God info och ngt litet extra för att få vara med är inte för mkt begärt. Vi är allt för vana i detta landet med att "kräva saker" utan att anstränga oss...men det var en helt annan sak. ![]() Dan H har många bra synpunkter. ![]() |
||||
Som vanligt har saker och ting en tendens att dra iväg och accelerera här på rejsa. Väldigt miljöriktigt men kanske inte alltför sunt. Grey-out osv!
![]() Jag själv har dragit två konkreta lärdomar av helgens incident tack vare inrådan av vissa visa själar. -Den första lärdomen är att man ska rycka rödflaggan minst en gång för ofta varje år. -"Kona sönder" en bana. Det kommer definitivt att hända med PSC i vissa situationer trots att det inte är "politiskt korrekt" bland vissa på rejsa.nu. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kan ju selektivt göras på olika pass. De som får köra utan banstympning ![]() _________________ ![]() |
||||
Problemet tror jag är att vi rejsa-folk ofta resonerar binärt. Om jag nu hör hit/dit.
Absolut Brahet -- Absolut Dålighet. Detta funkar aldrig. Produktiva diskussioner utgår ofta, enligt min ringa erfarenhet, från vad som är minst dåligt. Funkar oftast. De allra mest kreativa diskussionerna utgår från vad man absolut ska göra för att undvika att nå sitt mål. Funkar oftast inte, men kan spotta ur sig geniala lösningar eller ge input till ovanstående. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() Jag tror på en definitivt ansvarig för banträffen som får avgöra huruvida den stängs eller att banan konas av. Att styra på kvalitativa termer som antal banträffar körda tror jag inte på eftersom vi inte kommer att klara av att övervaka detta utan en licensiering. Att regulera sådant som man ändå inte klarar av / har tid till / bryr sig om att övervaka och dessutom exekvera "straff" för lämnar jag personligen hellre över till ett gentlemens agreement. Vi kommer inte att vara heltäckande nånsin och när folk tävlar tvivlar jag på att man besiktar beläggstjocklek eller bussningsglapp m.m. Det tar ju väldigt mycket längre tid, men jag tror mer på att etablera en kultur där man har koll på vätskor, glapp och mått för sin egen skull. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Sista partiet är precis vad jag upplever som nästan omöjligt att få fram, på senare tid verkar det som att den roliga biten försvinner mer och mer, för att ersättas av prestationsångest. Dan - Jag menade precis vad jag skrev, vi arrangerar inga race, vi gör detta för att folk skall få gasa av sig, och få en chans att lära sig hantera bilen - att väldigt många nybörjare direkt börjar kika på varvtider, och genast börjar fundera hur det skall gå fortare är enligt min mening KRAFTIGT osunt på våran nivå - det är en helt annan sak om vi pratar renodlad racing. Det är precis det som skapar den hetsen som gör att vi har svårt att få nya chaufförer att våga sig ut. Men det är klart, jag har aldrig kört på varesig Porscheklubbens, eller BMW:s arrangemang, det kanske är vi som tänker helt fel? /J ![]() |
||||
På arrangören så ligger det ju att informera till dom deltagande. O då ska man ha i bakhuvudet att man ALDRIG kan vara övertydlig
![]() Sedan ligger det ett stort ansvar på dom som kör att följa arrangörernas upplägg. Annars kan man göra så som en instruktör i PCS brukar säga. Åk o spela golf i stället ![]() Med detta menar jag att det ligger på båda parter om det ska funka. O det ska ju lika kul för alla ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Helt riktigt!!
Dito! Dock har jag väl en övertro på den goda mänskligheten och en från uppfostran stor respekt för auktoriteter! När jag gick min licenskurs lades den största vikten i utbildningen på sunt förnuft och vett i bilsportsammanhang. Vi är ju fortfarande en stor familj hobby- eller tävlingsmässiga utövare och mer eller mindre sanna rykten går snabbt fram på forum och träffar etc. Jag tänker på mitt rykte och gissar att det är väldigt få (promille?) i bilsportsammanhang som vill riskera att sticka ut på ett negativt sätt. Jag har vid ett tillfälle tagit ett snabbt aktoritärt men vänligt samtal med en förare som av flera deltagare uppfattats som aningen "oinformerad om vett och ettikett på banan" De flesta synpunkter går att framföra på ett glatt sätt så att det "dolda klagomålet" uppfattas som konstruktiv kritik och personen ifråga peppas att förbättra saken. En högst personlig åsikt: Jag tycker att det är mer macho att ha förmågan att släppa förbi snabbare förare på ett säkert sätt men ändå bibehålla sitt tempo än att köra efter mottot "ähh han kan vänta till start och målrakan, han har ändå hundra hästar mer än jag!!!!" Jag är inte snabbast men jag har lika roligt som de snabbaste! Mvh Habbe _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Hej på Er!
Har följt ovanstående intressanta diskussion och vill bara helt enkelt delge min syn på saken... Jag är definitivt en "newbie" i vad det gäller banracing. I år så har jag haft nöjet att delta på FMCS banträff på Gelleråsen och nu senast SSi på Kinnekulle Ring. Jag kan utan tvekan säga att jag fått "blodad tand". ![]() Problemet som jag upplevde på Kinnekulle var att personer som definitivt inte var nybörjare var ute och körde under nybörjarpassen (och naturligtvis tvärt om). Jag blev flertalet gånger mer eller mindre "tvingad" att ge plats för omkörning i partier som inte går under benämningen raksträcka. Detta uppfattade jag som väldigt frustrerande eftersom man hela tiden fick lämna "sitt" idealspår och i stället koncentrera sig på att "hålla sig undan". Detta gjorde att jag till slut kände att det inte spelade någon roll i vilket pass jag körde i (Jag tänkte: Kan dom, så kan jag!), så jag avslutade dagen med att köra i den "avancerade" gruppen. Som Ni kanske förstår så var detta inte heller en så bra idé, eftersom jag själv fick en bil som vibrerade (på grund av mina däck fungerade som Sveriges mest effektiva uppsamlare av sten & gummirester runt banan) och att andra förare blev irriterade för "bromsklossen". Hade jag kul på detta passet? Svar nej... Sorry! Jag tror att det enda och enklaste sättet för att få detta att fungera är att alla deltagare MÅSTE/BÖR/SKA ta ställning till i vilket körpass som deras körnivå passar i och sedan respektera det passets regler. Då kommer dagen att bli betydligt roligare för alla, samt att många dumma/onödiga situationer undviks... Tack för ordet! /Mvh Per-Anders, a.k.a "Bromsklossen". _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||
Focus RS skrev:
Det kräver bra disciplin av organisatörer samt lite fingertoppskänsla för att flytta om folk under de olika passen beroende på hur fort de kör. Jag har upplevt på banträffar vs rejsträffar (jag har kört med olika Japanklubbar samt Alfa Romeo och SVKG+MGCC) att otroligt många banträffare håller mot snabbare bilar (snabbare varvtider) på banträffar. Rejsputtarna brukar villigt byta plats för att spana spår, se var man tappar och vinner etc. Mao är det trots högre fart ofta mycket lugnare attityd i rejsgänget. Enstaka undantag finns dock alltid i båda klasser. Just Kinnekulle är svår med baksidan där omkörningar inte är helt enkla, speciellt om man kör en Focus RS som accar snabbt blir det svårt för en snabbare förare (på varvet) att öuh komma förbi - på rakan är det helt omöjligt med t.ex en Miata. |
||||
Men eftersom administrationen med att hålla reda på vem som ska flytta till vilket pass och vem som hör hemma var blir orimligt komplicerad för träffarrangören och EGENTLIGEN inte har med säkerheten i sig att göra, så varför inte fokusera på där skon egentligen klämmer? Nämligen att se till att KÖRNINGEN under ett nybörjarpass verkligen ÄR en lugnare nybörjarkörning. om man t ex lägger ner extra funktionärs- och kontroll-resurser på att hålla efter de som under ett nybörjarpass stressade Kristoffer R att ideligen lämna sitt idealspår och ser till att de antingen sänker tempot eller väntar till ett pass för erfarna förare kommer, så slipper man administrera förarindelningen i grupper. Folk som ändå ska ut och stressa i nybörjarpassen lär sig snart att det inte är någon mening eftersom de ganska snabbt blir svartflaggade av funktionärerna och blir tillsagda att ta det lugnt på nybörjarpassen. Man låter folk köra i vilka pass de vill förutsatt att de håller det tempo och de körningsregler som gäller för det passet. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||
![]() Japp, det är jag som är den extra (lätt stressade) funktionär/kontroll-resursen..... ![]() ![]() Visst har du rätt, problemet med banträffar och förindelningar är att en nybörjare med en GT3 åker lika fort som en riktig räserförare (Carl R) med en Miata. T.ex. hade vi i våras med SVKG ett gäng med GT3:or som körmässigt passade i "medel" men pga bilarna och egna önskemål flyttades till Räser. Tiderna blev ju rätt snabba.... ![]() Jag klassades vid en MGCC/CAR träff en gång i C, vet inte riktigt varför men Miatan skulle gå i Roadsport C. Det var ett rent elände men arrangörerna hade koll och flyttade upp mig direkt. Ansvaret, eller snarare möjligheten att hantera det på ett bra sätt, vilar på arrangören. |
||||
Jo, men samtidigt så måste ju ansvaret vila en hel del på oss förare/deltagare. En banträff bedrivs ju oftast helt ideellt där alla har ett gemensamt mål, dvs. ha så kul som möjligt... Jag tycker i det fallet som jag beskrev att respektive förare själv borde inse att de skall byta pass då de "måste" köra om i kurvor trots att det är ett nybörjarpass. På samma sätt insåg ju jag ganska så snabbt att jag inte (än) hängde med i den "avancerade" gruppen... /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||
Kände likadant som dig RS. Jag kunde inte alls få nåt flyt på Erfaren då deras erfarenhet och prestanda var helt överlägsen min och därmed hade varken dem eller jag kul. Dock så var det även tvärtom. Flera som borde kört erfaren körde på nybörjare och då förstördes det för alla även där. Men hur man än gör blir det aldrig riktigt bra. Tror en del här på Rejsa har för stora krav som aldrig kommer kunna uppnås med det antalet bilar som är på våra träffar.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Då vill jag fråga detta:
När jag kör med GTI / Opelklubbarna så har jag ju ett märkbart snabbare tempo runt banan tack vare bil o r-däck. Upplevs det som störande för alla andra? Vad jag undrar över är om det (för det mesta) är okej i ovanstående pga att det inte är 10-15 bilar som har det tempot eller om det beror på hur man kör när man är snabbare? Jag kör ju tex absolut inte bara om på rakan... men jag försöker vänta in vettigt tillfälle. Jag har inget svar på detta utan undrar verkligen! Jag vet ju inte exakt hur de andra på banan känner.... _________________ ![]() |
||||
Som (nästan) alltid är intressanta och viktiga frågor sällan enkla vilket lätt gör diskussion kommer att innehålla mycket.
Förarmötet på morgonen är viktigt. Just på detta ska man trycka på man ska ha kul och inte tävla. Blir man upphunnen av en snabbare bil skall man underlätta för den att passera. Den upphinnande bilen har ansvar för att omkörningen sker på ett säkert sätt (precis som det ska vara i vanlig trafik). Efter att man släppt om den snabbare bilen bör man ta tillfället i akt att försöka se om man kan lära något av varför den bilen snabbare. Har den ett bättre spår,... Nu jag i huvudsak bara kört på banträffar utan klassindelning. Visst, mina absolut första pass stirrades det mycket i backspegeln i rädsla av att vara i vägen men det släppte fort när man upptäckte att det inte var något märkvärdigt att släppa om någon bil. Mycket handlar om att visa respekt och inte stressa sig förbi. Klassindelning är inte nödvändigt bara av godo enligt min erfarenhet. Jag tror inte jag någonsin drabbats av så mycket anlag till tävlingsdjävul som i samband med klassindelat banpass där i princip alla bilar gick lika fort. Tidtagning har ett intressevärde ur förarutvecklingssynpunkt MEN den absoluta tiden på varvet har egentligen inget intresse utan det skillnaden i varvtid mellan varven den intressanta informationen finns. Men att särkoppla detta från varvtider är ju i praktiken ogörligt. Mycket enklare då att konstera: "Vi kör för det är kul och ingen tidtagning. Vill ni tävla så finns den eller den tävlingsserien." _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Jag tror personligen det beror på att mängden fortkörare. Färre = mindre stress för övriga. Men efter snart 5 år med banträffar så har både Hondaklubben, EVo-klubben och Imprezaklubben hunnit samla hos sig en hel hoper erfarna förare som har kört bana flera år och har lärt sig hur man trycker ner pedalen. Detta är ju bilar med turbo, 4-hjulsdrift etc och rejäla resusers. FMCS består ju också av en ansenlig mängd gasglada förare med potenta bilar. Lägg därtill ett gäng förare från detta forum varav flera har gott självförtroende på banan. Släpper du ut dessa så har du merparten gasglada, erfarna banåkare med delvis ban-optimerad sättning på bilarna. Sen har du några kaxiga nykomlingar á la vår vän Focus RS som snabbt finner sig tillrätta i omgivningen och tar efter de mer gasglada. Återstår de 25% som VERKLIGEN är prova-på-gänget och riktiga nybörjare. Dessa skulle behöva slippa utsättas för det erfarna gänget i annat än minimala doser. Annars blir det antingen som Focus RS att man också börjar köra fort (och har man tur så går det bra), eller så blir man avskräckt av tempot och upplever stress = inget roligt. När Imprezaklubben startade bankörningar för 5 år sen så körde vi ihop med Mazda Miata, Nissan 200, Wankel-klubben etc. Då var tempot väsentligt lägre och få eller ingen nybörjare blev avskräckt. Men å andra sidan så kände nog flertalet att attityden till bankörningen var mindre seriös på den tiden. Säkerheten, organisationen och prioriteringarna var lite si och så. Arrangörerna blir allt mer seriösa, men till priset av att även våra förare blivit erfarna och kör fortare. Frågan blir då hur organisationen kan vässas ytterligare ett snäpp så att vi kan ge både de erfarna vad de söker men heller inte stöter bort nybörjarna och lugna prova-på-gänget? Det måste gå att HÅRDARE styra själva KÖRBETEENDET under passen med olika inriktning är den väg jag rekommenderar med hjälp av fler och mer specialiserade funktionärer. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||
Jag är nog lite knäpp men för lite bilar på banan är inte så kul. När vi i Alfaklubben
åkte på Gelleråsen i år var det rätt lite bilar i "min" klass. Gick man ut först så fick man sina 20 minuter nästan helt ensam, med nå'n enstaka varvning. För jämt nästan. ![]() På Mantorp 2003 hade jag vid flera tillfällen problem med diverse motorstarka V6-bilar: kurvsvaga (bil eller förare låter jag vara osagt) som stack som raketer på långrakan, men var långsammare på varvet. Man var i fatt redan vid krönet. Mycket frustrerande. Bilar/förare som kanske borde petats ner en klass. Jag anser själv att det är en hederssak att släppa förbi. Då får man chansen att "jaga" en snabbare bil och kanske lära sig något på kuppen. Men visst, att bara släppa förbi hela tiden är inget skoj och en signal på att klassen man kör i är felkomponerad. Hade en riktigt konstruktiv "fajt" med en klubbkollega i en GTV6 (framkrafsare) just på Gelleråsen. Eftersom han var lite snababre på varvet släppte jag utan tvekan. Så man fick jaga lite ![]() depån efteråt, istället för att tjafsa. Jag tycker man märker rätt snabbt om det inte fungerar med klassindelningen. Hur man ska klassindela är inte heller självklart. Orutinerade förare i snabba bilar med r-däck är en mardröm för en arrangör. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag menade också vad jag skrev utan att anklaga någon för att göra fel. Man får inte ta tid på varken PCS eller BMWSC heller, men det hindrar ändå inte nybörjarna (och alla andra) från att försöka köra fortare än grannen. Det var det som var min poäng - tidtagning eller inte, det spelar ingen roll, folk jämför ändå. Men tidtagningen får ändå fungera som någon sorts monument över ett icke önskvärt svåråtkomligt beteende som man tror man angriper genom att förbjuda klockor. Vi är helt överens på punkten alla ska kunna köra på sina villkor utan att behöva tävla. Men jag hävdar att det inte har med om tidtagning är tillåtet eller inte att göra. Det har att göra med hur folk kör, inget annat. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (6344 totalt) |