Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mållgan 3 wheeler... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 16 besök senaste veckan (17683 totalt) |
Jag har länge tyckt att det är nåt visst med Morgan 3 wheeler. Jag har grunnat på om man inte skulle kunna bygga nåt liknande själv... Jag hittade några inspirerande byggen:
http://reversetrike.proboards.com/th https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Köpte mej en hoj, en Yamaha FZR 1000 -88. Den va billig så den lär väl inte starta, när elen är iordning... Men den duger bra att mäta in/montera i ramen och baksving, bakhjul mm går ju att använda. Det är bytt och det sitter ett 180/18 hjul på'n. Det är ju bra...!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hittade en påbörjad sevenram i närheten och slog till! Den är komplett med framvagn byggd på Volvo 140 spindlar. Jag snarrar den och kopierar ramens "kraschbox" till mitt bygge! Det följde med en hel plastkasse kopior med ritningar på ramen med kaplistor och allt! En Book-ram tror jag att det är.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Idag byggde jag kraschboxen. Bra att jobba som egen grovsmed...! Bygget kommer att få ta den tid det tar men snart är det ju lite julledigt.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kul projekt. Men med vad du redan har borde den ju kunna vara körklar tills snön är borta
Vad ska man ha en sådan här till undrar jag bara? Vägreggad, drifting på gatebil. Bara ha i garaget å sitta å dricka öl i? Lite mysig hur som helst. Men hojjen kan det verkligen vara en - 88? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
||||
Enligt regpapprena är det en röd -88... Men sving och bakhjul är definitivt inte original. Då är det 17" och typ 120 brett, nu är det ju 18" och 180. Jag är dålig på hojjar men "något" ombyggt är den. Tja, gatreggad ska den bli men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Jag vill bygga nåt och gillar originalet just för att den är lite knasigt. Jag tyckte det va synd att kapa i den ram jag har. Den är just nu jättepraktisk att ha som mall men sen tänkte jag sälja den vidare. För mej är byggandet och klurandet rätt viktigt. Hur lång tid det tar är inte lika viktigt... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Helt rätt! Bilden är på Morgans elbil. Den har ju ingen v-twin i nosen som sticker ut och är därför snyggare tycker jag. Om jag får tillatt så kommer min kaross likna den, fast min blir längre efter sittbrunnen pga mittmotorn. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kan inte så mycket om dessa hojar själv heller tyckte bara spontant att den ser lite "knasig" ut. Men ramen och sving samt framgaffel på fzr 1000 var ganska modern då den kom tror jag.
Farsan kom över en fzr 1000 - 90 som hade gått banracing /trackdays i Japan han köpte och körde en sommar på gata runt 99-00. Öhlins dämpare, raceavgas och detaljer i kolfiber /titan magnesium etc. dåtidens dräpare r1 mfl fick det svettigt på raksträckor, trots att de vägde säkerligen 50 kilo mindre som standard än en max lättad fzr. Ett jäkla as till motor /hoj att gå för sin ålder. Startar den inte lär man säkerligen kunna beställa packning /renoveringssats till förgasarna på eBay. Sen är det väll cdi som kan dö. Mycket mer avancerat än så kan det väll knappt vara så det löser du nog _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nja, det är framhjulet som är 120 brett på 17" fälg original. Bak satt det ett 160 brett med 18" fälg. Men du har rätt att det är bytt, svårt att se på bilden men jag tror svingen kan vara från en Yamaha YZF R1. Edit, tror frambromskivorna är bytta också, av det jag ser på bilden? _________________ Bo Jahn |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Främre bärarmsinfästningar. Nu ska dom bara dit på ramsnutten, sen kan jag bygga vidare med resten av ramen. Det blir nog i julhelgen.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Helt rätt, Heja Heja! _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Svingen är jag nästan 100 på att det är från en 1999 R1a.
Det går och sätta bildäck på utifall du vill ha lite mer grepp. https://advrider.com/f/threads/car-tire-on-your-road-bike.482538/ |
||||
Så bra! För ett bildäck bak värkar ju som en bra ide'.
Nån som vet vad det är tänkt för bussningar till bärarmsinfästningarna!? Killen jag köpte ram och framvagn av visste inte mer än att han trodde det va till nån Volvo... Måtten på rörhylsan är bredd 35 mm, 35 mm utvändigt och 29 invändigt. Det är 50 mm mellan öronen och ett 10 mm hål. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kolla främre undre länkarm infästning av bakaxel till 240 kan eventuellt var dem. Vanlig och väldigt lämplig bussning för ändamålet. Har själv använt dem på väldigt många byggen. Sjukt stabila för att vara gummi. Men tillåter trots det lite flex i samtliga riktningar för att slippa råka få låsningar som man alltid får med nylon tex.
Dödar kanske inte så mycket ljud som en normalare bussning. Men troligen inte ett problem i detta sammanhang Om inte annat kan jag rekommendera att byta hylsa till en passande den bussningen. Eventuellt kan det finnas någon liknande i framvagn på 740. Tänker inre främre länkarm. Bägge och väldigt många andra finns på biltema så ta med ett skjut mått till närmsta butik och börja mät Har själv kört bildäck back på en mc/moped. Eller vad man nu ska kalla den. Och jag upplevde som någon i länken ovanför skrev. Att det fungerade väldigt bra och inte alls farligt att köra ens i kurvor. Lite mer trögstyrt bara men samma på denna så lär det ju inte kränga i närheten av hur mycket man bryter en mc i kurvorna _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vad kul att du gör det här!
Jag har under många år närt en dröm att bygga trehjuling på ungefär samma tema som det här, jag tror att drömmandet började när jag som liten hade en såndär kortlek med en massa motorcyklar på och lite fakta i en ruta. Ett av fordonen var en trike med mc-motor och två hjul fram, inte vidare snygg men det var något som ändå tilltalade mig och jag har inte kunnat släppa tanken sedan dess (vilket säkert var 35 år sedan!). I perioder under dessa år så har jag plöjt ganska mycket av det som skrivits på nätet om koncepten och något som är lite av akilleshälen på dessa byggen är ju att de vid krängning tappar väldigt stor del av fästet bak eftersom däcket går upp på kant. Tillsammans med låg vikt och mycket motor så får man vara försiktig på gasen i kurvorna. Men problem är ju till för att lösas! En framvagn som kränger så lite som möjligt (inte alls) är en bra början, allra helst hade man väl haft rc under marken så att den lutar inåt i kurvorna. Låg tyngdpunkt lära vara viktigare än på något annat fordon. Vissa byggen jag läst om har trots allt nått högst kurvhastighet med mc-däck bak just eftersom de inte drabbas lika negativt av knasig camber. Ju längre fram du får tyngdpunkten desto mindre problem med krängning/tvåhjulsåka i kurvorna men desto större problem att få fäste för bakhjulet vid acceleration. Trots de dynamiska handikappen så tror jag man kan få till ett fordon som inte behöver skämmas på bana. Jag minns att jag läst om någon byggsatsvariant som i princip var formelbil fram och en Yamaha YZF 1000 motor och ram bak som hade varvtider under banrekordet för tvåhjuliga mc på nån bana nere i Europa. Heja, heja! _________________ Marcus Ramberg |
||||
Ja dessa borde bli löjligt snabba, för en sjukt liten ansträngning.
Motorcykelhalvan är ju på vis redan färdig. Framdelen blir ju väldigt lätt och relativt enkel design. Då den inte tar några stora laster av vikt. Typ en lite bättre gokartframvagn. Med stötdämpning /enklare formelbil framände. Men med dem bilderna med det gammeldagsa stuket. Cyckeldäck och hög markfrigång. Så känns det inte som målet är en snabb bil för bana Tror det är väldigt kritiskt att få den betydligt lägre. Än de ser ut på bilderna. Eller i vart fall få en väldigt låg tyngdpunkt. Och bygga Den lång nog samt bred nog fram för att få så gott som 90-95% av vikten innanför hnulens triangel med god marginal. Samt att tyngdpunkten måste hamna lägre än hjulets centrumhöjd. Hamnar man utanför dessa kriterier. Så kommer den Inte bli snabb. Mer än på det viset att allt över hundra lär kännas på tok för snabbt Vilket förvisso kan vara nog så underhållande _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Exakt! El-Morgan är sjukt snygg men att den är fotad i en saltöken är knappast en slump; den är inte gjord för hög kurvhastighet. Jag tror du ska satsa på något enkeldämpararrangemang i fram, alltså helt utan möjlighet till krängning, för att i möjligaste mån minska problemet med negativ camber bak vid krängning. Min högst personliga åsikt är också att du av både estetiska och dynamiska skäl bör försöka bygga den så kort som möjligt, många byggen blir oproportineligt långa. Kanske man kan få fram fötterna mellan bärarmarna? _________________ Marcus Ramberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mållgan 3 wheeler... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 16 besök senaste veckan (17683 totalt) |