Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?
<<   1, 2
5717 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag skulle vilja se en bild på en lös led som du svetsat ihop. Jag tycker mej se ett konstruktionsfel...?

Har tyvärr ingen lös led på bild på datorn, men så här ser det ut från ovan. Nedre justerbara leden ser likadan ut...

Här har jag försökt rita en skiss över hur det ser ut...

Vi har alltså en sådan här i övre bärarmen för camberjustering och en likadan i främre fästet på undre bärarmen för toe-justering.

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Spänner du inte in laster i så fall i hjulupphängningen när du justerar toe? Eftersom du inte har några uniballs?

Ny kulbil i garaget.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
DJ skrev:
Spänner du inte in laster i så fall i hjulupphängningen när du justerar toe? Eftersom du inte har några uniballs?

Vi har svetsat bärarmarna med "rätt" toe enligt den info vi hittat från liknande bilar (kommer inte ihåg om det var 1mm totalt eller per sida) så detta är bara för att ta hand om den sista finjusteringen .

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Mats Friberg skrev:
DJ skrev:

Vi har svetsat bärarmarna med "rätt" toe enligt den info vi hittat från liknande bilar (kommer inte ihåg om det var 1mm totalt eller per sida) så detta är bara för att ta hand om den sista finjusteringen .

Det är just det jag reagerade på.

om det är fasta likadana bussningar i alla tre lederna.....så kommer ni att få spänningar vid justering och fjädringsrörelse.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Förstår vad du menar Butterfly.

Westfields bärarmar ser nästan exakt likadana ut..
Blev lite fundersam själv när jag började montera ihop min bakvagn, men dom vill ju ha det så..

Här är en bild som jag har stulit från www.roadster.se
Den del av bärarmen som är dold bakom spindeln har en unibal för toe-justering.

Edit:

En tydligare bild från "westfield" här på forumets byggdagbok, www.kallerman.com/westfield

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Gustav Sundberg skrev:
Westfields bärarmar ser nästan exakt likadana ut..
Blev lite fundersam själv när jag började montera ihop min bakvagn, men dom vill ju ha det så..

Det där gillar jag inte.... > ........eller är det jag som är för petig ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
maptun_900
Edsbyn
Här sen Apr 2004

Det ser ju mycket märkligt ut...Frågan är väl vad det sitter för bussningar...Är det av gummi/dyligt så ska det väl finnas lite "Rörlighet" men är det stumma bussnigar så lär ju bärarmarna eller fäste gå sönder...

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

bsr_900 skrev:
Det ser ju mycket märkligt ut...Frågan är väl vad det sitter för bussningar...Är det av gummi/dyligt så ska det väl finnas lite "Rörlighet" men är det stumma bussnigar så lär ju bärarmarna eller fäste gå sönder...

Jo det är ju en gummibussning som sitter där.

Fast tjockleken på gummit är på sin höjd 3mm, säkert närmare 2 egentligen..
Visst känns det ju lite buggigt att man har gjort sådär men, bussningen var väl billigare än att sätta dit en till uniball.

Hittade en närbild på bussningen på "westfields" hemsida, www.kallerman.com/westfield

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Känns mkt underligt att man skulle "spara in" på denna utgift när man använder uniballs på övriga ställen. Skillnaden kan inte vara mer än ngn tia.

Sen som Butterfly säger, vi gillar inte denna lösning. Så petig, nä.

Gör om, gör rätt! Som det hette i det gröna.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Å andra sidan så funkar det faktiskt med gummibussningarna. Det är ju inte ovanligt att andra justeringar och större vridningar i hjulupphängningar tas upp av gummibussningars flex. Titta på en stel axel till exempel...

Uniballs är bra och fint på många sätt men ska man köra bilen på gata är det faktiskt rätt mycket slitage på den typen av leder.

/Gustaf

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag har faktiskt tänkt om nu...

Istället för den lösningen som finns på de tidigare bilderna så kommer jag att göra något som liknar Westfields bakvagn fast med länkhuvud på alla ställen ute vid navhållaren till bakvagnen. Försöker hitta något vettigt alternativ till tätningen. Närmast ligger för närvarande Mecmoves gummibälg som man kränger över länkhuvudet - kostar 54 kr + 48 kr om man vill ha distansringar i rostfritt till.

MGB GT 1967
Citera
Skruva banåkabil
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?
<<   1, 2
5717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande