Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 72 besök senaste veckan (334060 totalt) |
Nu hade jag all hårdvara klar och även labbat lite med dioder och transistorer. Inget att vänta på, bara att köra på!
![]() ![]() ![]() Pressade i dioderna lite försiktigt. Här kändes det fortfarande helt ok... ![]() Lödade på motstånd och kablar. Nu började det kännas lite mer snålt om utrymmet, men fortfarande ok ![]() NU var det trångt på allvar. Blev inte bättre av att jag gjorde en tankevurpa och kopplade ihop jord istället för plus.... ![]() ![]() ![]() Äntligen på plats. För gott hoppas jag, för det är inte roligt att dela ![]() Nya regulatorn på plats och inkopplad. Här ser man även transistorerna. Får nog vara lite rädd om ratten när den inte är på rattstången. Hade hoppats täcka allt men så blev inte fallet... ![]() Även fläkten och kåpan på plats, även om jag lyckades vända fläkten i hastigheten... ![]() Nedan en liten filmsnutt på funktionen av dioderna. Filmen gör inte ljusstyrkan rättvis. Missar jag Level2-varningen nu så ska jag nog inte vara bakom ratten... Nu blir det mindre fokus på det här ett tag... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Tackar! Ja fy fan vad trångt det blev till slut... ![]()
TACKAR!! ![]() ![]()
Tack! OS:et (raspian) botar nog på under 10s och programmet (python-script) startar så fort man trycker på iconen. Arduinoprogrammet är inte klart än men tar inte lång tid på sig att boota heller som det ser ut nu (ett par sekunder kanske) _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Här har det varit tyst ett tag...
![]() Riktigt lika tyst har det inte varit i garaget även om det inte har jobbats lika mycket med 240:n som innan. Även hemsidan har legat orörd sedan 2020... Det var dax att ta tag i detta så under semestern fram till nu har det lagts åtskilliga timmar på att leta bilder, snygga till dem och skriva text. Allt handlar inte om 240:n men på slutet av 2023 och en hel del 2024 handlar faktiskt om densamma. Eller ja - delar till den kanske jag skall säga. Den står still och har stått så sedan slutet av 2016. En orsak är att sista ungen föddes då och tiden räckte helt enkelt inte till, men på senare tid har även det faktum att jag inte har någon startmotor bidragit till att det är ett rätt stort projekt att bara starta eländet. En lösning på detta är alltså på gång. Ingen vanlig startmotor på kuggkrans för det gillar jag inte. Tanken är att gå in på bottenstocken i lådan med en klokoppling. Då kan jag även flytta bilen i depån utan att köra sönder kopplingen. Om detta finns det alltså att läsa för den intresserade på hemsidan. Börjar på www.ofiengineering.se/News/News4.htm Här kommer ett litet axplock av bilder. Lite CAD, mycket fräsning, lite bromsbänksbygge för att verifiera funktion och slutligen status just nu. Blir en paus resten av året då andra projekt går före men hoppas kunna köra vidare under 2025. Håll till godo! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Som tekniknörd, detta är bland det mest tillfredställande jag sett 😁 _________________ Christopher Persson |
||||||
Underbart nördigt Sketfränt, så klart! Men förlåt en riktigt korkad fråga: men vad vinner du att kicka igång motorn på lådan jämfört med att göra samma sak på svänghjulet? Följdfrågan, om det är nu kopplingspaj? hur startar du då? _________________ Magnus Falk |
||||||
Man tackar! ![]()
Roligt att höra! ![]()
Finns inga korkade frågor! Målet är att inte tillföra någon svängmassa mot dagens lösning. Det lyckas jag inte riktigt med för klokopplingsdelen som sitter på bottenstocken kommer ju alltid rotera med motorvarvtalet så länge kopplingen år uppe. Diametern är runt 40mm och vikten låg så det är i princip försummbart. Funktionen på systemet är i stora drag: Start av motor - Växel i friläge, kopplingen nertryckt. Flytta fram startenhet så att klokopplingshalvorna går i varandra. Starta elmotorn. Släpp upp kopplingen så bränslemotorn startar. Klokopplingen snäpper över när motorvarvtalet överstiger elmotorvarvtalet. Dra tillbaks startenhet. Körning i depå - För att nå lägsta möjliga utväxling (3:1 mot 2:1) vill jag nyttja backen när jag kör framåt. Dvs rotera elmotorn baklänges. Klokopplingen snäpper ju över som jag beskrev ovan så jag har en tapp längst fram på splinesaxeln som går i ingrepp längst in på klokopplingshalvan som sitter på bottenstocken. När jag förflyttar bilen på detta sätt vill jag inte ha någon snäppfunktion. Elmotorn blir nu sammankopplad med bottenstocken. Med kopplingen nedtryckt kan jag nu välja växel och köra både fram och bakåt beroende på kombination av växel och rotationsriktning på elmotorn. Om jag får kopplingshaveri så gör det inget om jag inte kan starta motorn... ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
DAMN! Vilken trevlig nostalgi-kick! Hoppas vi får se den på banorna igen inom några år, tror ditt startnummer fortfarande finns.
![]() |
||||||
Ja, inom några år är ju en rätt luftig limit så det kanske går... ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 72 besök senaste veckan (334060 totalt) |