| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M54B30 sugmotor
|
15 besök senaste veckan (5403 totalt) |
|
M54B30 sugmotor
Har en BMW E36 jag ska stoppa i en M54B30 motor jag köpt, kom från en E39 om jag minns rätt. När motorn ändå är ur funderar jag på vad för saker man "bör" göra när det ändå är lätt att komma åt. Vill att någon med bra kunskap om motorn och kanske även motorbytet till min kaross kan ge mig lite bra att tänka på och vad som ska införskaffas innan jag ska byta motorm, så man är förberedd. - Oljedrevsmuttern (?) vet jag många svetsar, tänker jag ska göra det med. Input? - Byta diverse packningar, stift, vattenpump osv. Stor översyn helt enkelt. Något man bör tänka på speciellt? I övrigt så tänker jag att motorn ska få ett lättare "trim" i form av: - Schmeidmann högflödes grenrör + sportkattar (redan inköpt). Resten av avgasystemet tänker jag låta någon bygga, någon som vet hur det "bör byggas"? X-pipe, tum på rör osv. - M20 svänghjul med startmotor ska passa på vad jag vet? - Ska man byta till större spridare? - Antar att mitt E39 tråg inte passar i min kaross, passar ett M50 tråg? S50? Fördelar med S50 tråg? - skvalplåtar i tråg? - Tjänar man på att byta luftmassemätare eller annan kringutrustning till t.ex. M3 eller annat? - Sitter ju elektroniskt gasspjäll på motorn och i min M50 är det vajerstyrt. Finns det adapter för att få på mitt gasspjäll på insuget eller ska man installera ny gaspedal i bilen? Tacksam för ALL input och saker jag bör tänka på, bilen brukas på gata men är baninriktad och kör så många bandagar jag hinnered
_________________ Felix He n d ef ors Stockholm BMW E36 Coupe M54B30 Subaru Impreza GT - 00 såld |
||||
|
Enbart att byta till bra grenrör, välbyggt avgassystem med racekattar och en ordentlig mappning kommer du att få ut ca 270 hk på veven. Byte av spridare/luftmassemätare är onödigt, spridare kanske behöver bytas om du går över till etanol. Om du vill ha kvar gasvajer går det att byta till M50B25 insug men topp och insug har lite annorlunda form på portarna då. Annars så passar ett spjällhus från M52B28TUB, som fortfarande hade gasvajern som backup, på M54B30 insuget med hjälp av en adapter. På så sätt har du även kvar DISA-ventilen för bättre mellanregister. Hur man anpassar motorstyrningen att enbart använda gasvajern är andra bättre kvalificerade att svara på.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Re:
Tack för input!
Ang insug så tänker jag att jag helst vill ha kvar original för att bibehålla den delen av motorn original och inte behöva modda så mycket med andra insug. Har sett någon adapter som använts precis vid gasspjället för att få på ett med vajer, får höra mig för hur man kan lösa det... Med mappning så räcker nog budget inte till ett riktigt sprut utan det jag tittar på är Fekzens lösning för engineswap med den här motorn, det och en annan map än original med 7000 som varvstopp tror jag räcker bra för mig just nu. På andra forum har man talat rätt bra om den lösningen och jag tror det är värt ett försök med tanke på prisskillnaden mot ett riktigt sprut + riktig mappning. Finns fler erfarenheter av Fekzen lyssnar jag gärna på dem
_________________ Felix He n d ef ors Stockholm BMW E36 Coupe M54B30 Subaru Impreza GT - 00 såld |
||||
|
Ett OEM motorstyrning går att mappa väldigt bra, skillnaden mot ett eftermarknadssprut som man kan mappa "on the fly" så måste man läsa i och ur filen ur OEM motorstyrning varje gång och det är tidskrävande. Men hittar du en optimerare som har en fil för just din spec som är körd i bänk så är det klockrent.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Re:
På "alla" forum pratar man om hur den gängar ur sig själv och leder till haveri. Svetsa är det billigaste sättet att lösa det för tillfället, dem andra är rätt dyra... Men det är främst om man ska varva mycket det är aktuellt, jag tänker i förebyggande syfte då jag kör lite mer varv är original samt motorn kommer gå hårt. Frågan har varit uppe t.ex. två gånger senaste veckan på en av bw klubbarna i sverige på fb. Och när motorn är nere känns det smidigt att göra det ändå
Här är en annan möjlig lösning, borra i muttern och sen dra ståltråd genom som man fäster i drevet.
||||
|
Re:
Men går en OEM box att få in i en annan kaross? Tror det är där det klämmer om jag fattat det rätt. Motorn ör ju från en E39 och ska i en E36 _________________ Felix He n d ef ors Stockholm BMW E36 Coupe M54B30 Subaru Impreza GT - 00 såld |
||||
|
Re: Bmw m52
Ajj då... Vad blev resultat med motor efter att det hände? _________________ Felix He n d ef ors Stockholm BMW E36 Coupe M54B30 Subaru Impreza GT - 00 såld |
||||
|
För att vara lite tråkig - varför inte stoppa i en s50b30 eller liknande direkt? De pengar och tid du kommer behöva lägga ner på trimning och diverse lär bli liknande som att stoppa i s50n.
//AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
|
Re:
Jo tanken har slagit en, men detta känns ändå betydligt billigare. S50 är iaf 30k+ (?) och man kommer ju vilja/behöva göra vissa saker med den ändå. Det är nog lättare att se på besiktningen med :P Kommer jag under 20k nu är det säkert 15k mindre än o få i en S50, är ju student fortfarande
Men allt går att resonera om givetvis, kommer bli bra med en M54 ändå tror jag
||||
|
Re:
Det ska funka som jag har förstått det, det är gamla bilar/motorer vi pratar om här. Även på nya är allt möjligt, det tar bara lite längre tid.
||||
|
Jag själv satte dit en kedjespännare till min hybrid m52b30 från s50b32 för om oljepumpskedjan får kasta runt
Som original utan spännare går axeln av,säger sig själv om man tänker efter lite Varvar min till m52 med m54 vev till 7500rpm utan proplem och jag har verkligen försökt ha sönder den, och rev motorn efter ett år och oljepumpsmuttern satt som den skulle utan massa trolleri lösningar!!!! En rappande kedja tar sönder/rycker oljepumpsdrevet loss om man använder motorn utanför dess tilltänkta användningsområde _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Såå....
Vad är koncensus 2020 ang m54b30 - är oljepump muttern nät att oroa sig för eller inte? Ska byta motor nu, tänker väl inte varva mer än original och bilen går ju mest till och från dagis. Däremot ser jag ju att med nuvarande m54b25 så ligger jag ju på väldigt höga varv på bana. Ska jag göra nåt åt muttern eller inte? ATI dämpare känns som overkill för jag vill ju inte varva mer, bara säkra upp att jag kommer hem från en trackday typ? Alternativ Ati Svetsa Ståltråd Det där med att byta kedjespännare lät ju väldigt intressant dock! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
M54B30 sugmotor
|
15 besök senaste veckan (5403 totalt) |