Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
M54B30 sugmotor
14 besök senaste veckan (5402 totalt)
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
M54B30 sugmotor

Har en BMW E36 jag ska stoppa i en M54B30 motor jag köpt, kom från en E39 om jag minns rätt. När motorn ändå är ur funderar jag på vad för saker man "bör" göra när det ändå är lätt att komma åt. Vill att någon med bra kunskap om motorn och kanske även motorbytet till min kaross kan ge mig lite bra att tänka på och vad som ska införskaffas innan jag ska byta motorm, så man är förberedd.

- Oljedrevsmuttern (?) vet jag många svetsar, tänker jag ska göra det med. Input?

- Byta diverse packningar, stift, vattenpump osv. Stor översyn helt enkelt. Något man bör tänka på speciellt?

I övrigt så tänker jag att motorn ska få ett lättare "trim" i form av:

- Schmeidmann högflödes grenrör + sportkattar (redan inköpt). Resten av avgasystemet tänker jag låta någon bygga, någon som vet hur det "bör byggas"? X-pipe, tum på rör osv.

- M20 svänghjul med startmotor ska passa på vad jag vet?

- Ska man byta till större spridare?

- Antar att mitt E39 tråg inte passar i min kaross, passar ett M50 tråg? S50? Fördelar med S50 tråg?

- skvalplåtar i tråg?

- Tjänar man på att byta luftmassemätare eller annan kringutrustning till t.ex. M3 eller annat?

- Sitter ju elektroniskt gasspjäll på motorn och i min M50 är det vajerstyrt. Finns det adapter för att få på mitt gasspjäll på insuget eller ska man installera ny gaspedal i bilen?

Tacksam för ALL input och saker jag bör tänka på, bilen brukas på gata men är baninriktad och kör så många bandagar jag hinnered

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1704



Enbart att byta till bra grenrör, välbyggt avgassystem med racekattar och en ordentlig mappning kommer du att få ut ca 270 hk på veven. Byte av spridare/luftmassemätare är onödigt, spridare kanske behöver bytas om du går över till etanol. Om du vill ha kvar gasvajer går det att byta till M50B25 insug men topp och insug har lite annorlunda form på portarna då. Annars så passar ett spjällhus från M52B28TUB, som fortfarande hade gasvajern som backup, på M54B30 insuget med hjälp av en adapter. På så sätt har du även kvar DISA-ventilen för bättre mellanregister. Hur man anpassar motorstyrningen att enbart använda gasvajern är andra bättre kvalificerade att svara på.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Enbart att byta till bra grenrör, välbyggt avgassystem med racekattar och en ordentlig mappning kommer du att få ut ca 270 hk på veven. Byte av spridare/luftmassemätare är onödigt, spridare kanske behöver bytas om du går över till etanol. Om du vill ha kvar gasvajer går det att byta till M50B25 insug men topp och insug har lite annorlunda form på portarna då. Annars så passar ett spjällhus från M52B28TUB, som fortfarande hade gasvajern som backup, på M54B30 insuget med hjälp av en adapter. På så sätt har du även kvar DISA-ventilen för bättre mellanregister. Hur man anpassar motorstyrningen att enbart använda gasvajern är andra bättre kvalificerade att svara på.


Tack för input!

Ang insug så tänker jag att jag helst vill ha kvar original för att bibehålla den delen av motorn original och inte behöva modda så mycket med andra insug. Har sett någon adapter som använts precis vid gasspjället för att få på ett med vajer, får höra mig för hur man kan lösa det...

Med mappning så räcker nog budget inte till ett riktigt sprut utan det jag tittar på är Fekzens lösning för engineswap med den här motorn, det och en annan map än original med 7000 som varvstopp tror jag räcker bra för mig just nu. På andra forum har man talat rätt bra om den lösningen och jag tror det är värt ett försök med tanke på prisskillnaden mot ett riktigt sprut + riktig mappning. Finns fler erfarenheter av Fekzen lyssnar jag gärna på dem

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1704



Ett OEM motorstyrning går att mappa väldigt bra, skillnaden mot ett eftermarknadssprut som man kan mappa "on the fly" så måste man läsa i och ur filen ur OEM motorstyrning varje gång och det är tidskrävande. Men hittar du en optimerare som har en fil för just din spec som är körd i bänk så är det klockrent.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 200



Varför ska du svetsa muttern?

Montera gaspedalen från 330 e46 eller byt till m52tub28 kabelhärva och gasspjäll.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

Bl0mgren skrev:
Varför ska du svetsa muttern?

Montera gaspedalen från 330 e46 eller byt till m52tub28 kabelhärva och gasspjäll.


På "alla" forum pratar man om hur den gängar ur sig själv och leder till haveri. Svetsa är det billigaste sättet att lösa det för tillfället, dem andra är rätt dyra... Men det är främst om man ska varva mycket det är aktuellt, jag tänker i förebyggande syfte då jag kör lite mer varv är original samt motorn kommer gå hårt. Frågan har varit uppe t.ex. två gånger senaste veckan på en av bw klubbarna i sverige på fb.

Och när motorn är nere känns det smidigt att göra det ändå

Här är en annan möjlig lösning, borra i muttern och sen dra ståltråd genom som man fäster i drevet.


_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Ett OEM motorstyrning går att mappa väldigt bra, skillnaden mot ett eftermarknadssprut som man kan mappa "on the fly" så måste man läsa i och ur filen ur OEM motorstyrning varje gång och det är tidskrävande. Men hittar du en optimerare som har en fil för just din spec som är körd i bänk så är det klockrent.


Men går en OEM box att få in i en annan kaross? Tror det är där det klämmer om jag fattat det rätt. Motorn ör ju från en E39 och ska i en E36

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Norre
Karlskoga
Här sen Nov 2017
Inlägg: 7



Bmw m52

Det hände på våran m52 i höstas så det är ett bra tips att svetsa fast den.

_________________
Mikael Norin
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
Re: Bmw m52

Norre skrev:
Det hände på våran m52 i höstas så det är ett bra tips att svetsa fast den.


Ajj då... Vad blev resultat med motor efter att det hände?

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1990



För att vara lite tråkig - varför inte stoppa i en s50b30 eller liknande direkt? De pengar och tid du kommer behöva lägga ner på trimning och diverse lär bli liknande som att stoppa i s50n.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

AL skrev:
För att vara lite tråkig - varför inte stoppa i en s50b30 eller liknande direkt? De pengar och tid du kommer behöva lägga ner på trimning och diverse lär bli liknande som att stoppa i s50n.

//AL


Jo tanken har slagit en, men detta känns ändå betydligt billigare. S50 är iaf 30k+ (?) och man kommer ju vilja/behöva göra vissa saker med den ändå. Det är nog lättare att se på besiktningen med :P

Kommer jag under 20k nu är det säkert 15k mindre än o få i en S50, är ju student fortfarande

Men allt går att resonera om givetvis, kommer bli bra med en M54 ändå tror jag

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1704



Re:

Pigges skrev:
Westersund skrev:
Ett OEM motorstyrning går att mappa väldigt bra, skillnaden mot ett eftermarknadssprut som man kan mappa "on the fly" så måste man läsa i och ur filen ur OEM motorstyrning varje gång och det är tidskrävande. Men hittar du en optimerare som har en fil för just din spec som är körd i bänk så är det klockrent.


Men går en OEM box att få in i en annan kaross? Tror det är där det klämmer om jag fattat det rätt. Motorn ör ju från en E39 och ska i en E36


Det ska funka som jag har förstått det, det är gamla bilar/motorer vi pratar om här. Även på nya är allt möjligt, det tar bara lite längre tid.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Jag själv satte dit en kedjespännare till min hybrid m52b30 från s50b32 för om oljepumpskedjan får kasta runt
Som original utan spännare går axeln av,säger sig själv om man tänker efter lite

Varvar min till m52 med m54 vev till 7500rpm utan proplem och jag har verkligen försökt ha sönder den, och rev motorn efter ett år och oljepumpsmuttern satt som den skulle utan massa trolleri lösningar!!!!
En rappande kedja tar sönder/rycker oljepumpsdrevet loss om man använder motorn utanför dess tilltänkta användningsområde

_________________
Jan Ekehage
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Såå....

Vad är koncensus 2020 ang m54b30 - är oljepump muttern nät att oroa sig för eller inte? Ska byta motor nu, tänker väl inte varva mer än original och bilen går ju mest till och från dagis. Däremot ser jag ju att med nuvarande m54b25 så ligger jag ju på väldigt höga varv på bana. Ska jag göra nåt åt muttern eller inte? ATI dämpare känns som overkill för jag vill ju inte varva mer, bara säkra upp att jag kommer hem från en trackday typ?

Alternativ

Ati

Svetsa

Ståltråd


Det där med att byta kedjespännare lät ju väldigt intressant dock!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
M54B30 sugmotor
14 besök senaste veckan (5402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande