Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hålla i en banträff (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (6344 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Activa skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad jag undrar över är om det (för det mesta) är okej i ovanstående pga att det inte är 10-15 bilar som har det tempot eller om det beror på hur man kör när man är snabbare? ....


Jag tror personligen det beror på att mängden fortkörare. Färre = mindre stress för övriga.

Men efter snart 5 år med banträffar så har både Hondaklubben, EVo-klubben och Imprezaklubben hunnit samla hos sig en hel hoper erfarna förare som har kört bana flera år och har lärt sig hur man trycker ner pedalen. Detta är ju bilar med turbo, 4-hjulsdrift etc och rejäla resusers. FMCS består ju också av en ansenlig mängd gasglada förare med potenta bilar. Lägg därtill ett gäng förare från detta forum varav flera har gott självförtroende på banan.

Släpper du ut dessa så har du merparten gasglada, erfarna banåkare med delvis ban-optimerad sättning på bilarna. Sen har du några kaxiga nykomlingar á la vår vän Focus RS som snabbt finner sig tillrätta i omgivningen och tar efter de mer gasglada.

Återstår de 25% som VERKLIGEN är prova-på-gänget och riktiga nybörjare. Dessa skulle behöva slippa utsättas för det erfarna gänget i annat än minimala doser. Annars blir det antingen som Focus RS att man också börjar köra fort (och har man tur så går det bra), eller så blir man avskräckt av tempot och upplever stress = inget roligt.

När Imprezaklubben startade bankörningar för 5 år sen så körde vi ihop med Mazda Miata, Nissan 200, Wankel-klubben etc. Då var tempot väsentligt lägre och få eller ingen nybörjare blev avskräckt. Men å andra sidan så kände nog flertalet att attityden till bankörningen var mindre seriös på den tiden. Säkerheten, organisationen och prioriteringarna var lite si och så.

Arrangörerna blir allt mer seriösa, men till priset av att även våra förare blivit erfarna och kör fortare. Frågan blir då hur organisationen kan vässas ytterligare ett snäpp så att vi kan ge både de erfarna vad de söker men heller inte stöter bort nybörjarna och lugna prova-på-gänget?

Det måste gå att HÅRDARE styra själva KÖRBETEENDET under passen med olika inriktning är den väg jag rekommenderar med hjälp av fler och mer specialiserade funktionärer.


Ursäkta att jag tar med ett så stort citat.... Men det var mycket bra o tänkvärt i din post thumbs up

Sen tror jag att problemet är mindre på GTI o Opelträffarna. Kanske pga man inte har så stor andel "maffiga o häftiga" bilar. En relativt ny Subaru med vingar o grejer ger nog nybörjaren lite mer prestationsstress än en nybörjare i en gammal GTI eller GSi. Om ni förstår vad jag svamlar om....

Dvs det skiljer sig nog mellan klubbarna hur det funkar på banträffarna. Inte bara beroende på vad arrangören gör utan mycket på hur gruppsammansättningen är bland medlemmarna som kommer. Olika bilar appellerar till lite olika personlighetstyper om man ser det i stort.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10597



GunnarÖ skrev:
Den upphinnande bilen har ansvar för att omkörningen sker på ett säkert sätt (precis som det ska vara i vanlig trafik).
Efter att man släppt om den snabbare bilen bör man ta tillfället i akt att försöka se om man kan lära något av varför den bilen snabbare. Har den ett bättre spår,...


Jag håller bara med delvis här. Jag har varit med om att ligga i flera varv bakom förare som uppenbarligen inte kör lika snabbt och som inte släpper förbi - oftast beroende på materialet. Jag anser att om man inser att man håller på att bli omkörd så SKALL man underlätta för den som kör om.

Jag har vid ett tillfälle frågat en kille som låg framför mig om han verkligen inte ville bli omkörd trots att jag uppenbarligen låg och köade. Han svarade att han tyckte jag kunde kört om honom då min bil hade mycket mer effekt och "borde ha blåst om på rakan".

Jag vet inte om han funderade över det här med att minimera risken när man kör bana. Om någon kommer ikapp mig så går jag åt sidan så fort det är lämpligt och förlorar på så sätt max ett par sekunder i idealspåret.

_________________
Anders Hansson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Något jag inte förstår är varför inte alla tillämpar regeln med att man inte får köra om förrän framförvarande bil blinkar och går åt sidan. Jag tycker det är svårt att bedöma om framförvarande går ur spår för att släppa fram mig eller om bara råkade komma ur spår och egentligen inte har uppmärksammat mig. Detta underlättar även för den som blir omkörd då man vet när omkörningen kommer att ske.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Joakim Winkler skrev:
Något jag inte förstår är varför inte alla tillämpar regeln med att man inte får köra om förrän framförvarande bil blinkar och går åt sidan. Jag tycker det är svårt att bedöma om framförvarande går ur spår för att släppa fram mig eller om bara råkade komma ur spår och egentligen inte har uppmärksammat mig. Detta underlättar även för den som blir omkörd då man vet när omkörningen kommer att ske.



Det där håller jag med om till 100 %, borde vara självklart på alla banträffar, förstår inte varför det inte är så redan idag.

Det var det ända som jag inte var 100 % nöjd med på min första ( och hittills ända ) BMWSC-träff, blev en del lite knasiga omkörningar i kurver etc. som man inte var med på.

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Japp man kör INTE om på en banträff.
Man blir OMSLÄPPT, det är framförvarnde som bestämmer. Blinkar och går åt sidan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Ett annat i mina ögon mkt skumt beteende är de som är uppenbart långsammare i kurvorna (oberoende av orsak) med en effektstark bil som lika fan bara skall dra om en på rakan för att sedan bli bromskloss i ett halvvarv innan man blir "upptäckt" i spegeln igen. Detta gäller i största grad Mantorp, där detta fenomen är kusligt framträdande.

Vad gäller att bli omsläppt så håller jag helt med föregående talare. Men delvis så vill jag reservera mig mot detta också. Jag kör enbart på de erfarna passen eftersom jag inte vill stressa upp någon och vara till en otrevlighet bland nybörjarna. Men eftersom jag visar hänsyn till de långsammare genom detta så förväntar jag mig att de gör det i samma utsträckning mot mig och håller sig borta från de snabba passen. Tittar man inte i backspegeln mer än 1 gång per 2 varv så har man inte på något rutinerat pass att göra, basta!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



fuling skrev:
Japp man kör INTE om på en banträff.
Man blir OMSLÄPPT, det är framförvarnde som bestämmer. Blinkar och går åt sidan.


Jaå det är ju ett drömläge faktiskt, men tyvärr släpper ju inte alla om....att sticka in nosen är ända chansen att köra om den typen av människor..jag gav upp mitt "snälla" körsätt i våras eftersom jag ville åka fortare

Har inte lust att åka varv efter varv i ett lägre tempo än jag o min bil klarar

Själv så släpper jag om direkt när någon snabbare är i fatt..spelar ingen roll om det är kurva,man behöver inte vänta till längsta rakan på en bana..är bara att blinka åt kanten o släppa gasen några sekunder så *vips* är den mer rutinerade/snabbare föraren om smärtfritt o snabbt vilket gör att båda trivs bättre med varandra thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
men tyvärr släpper ju inte alla om....att sticka in nosen är ända chansen att köra om den typen

Det är då den där elaka jä... med svartflaggan skall finnas göra sitt jobb.
Kan även vara så att vedebörande bromskloss inte är medveten om att han/hon är ett iritations moment.
Med ett litet snack så brukar sånt kunna lösa sig.

Hmm nu börjar jag känna mig riktigt präktig/kaxig/jag kan bäst typ men försöker man själv göra som man själv vill bli behandlad så brukar det funka just.
Som halvkass choför och åker i ett rundingsmärke så får man ha bra koll i packspegen. Sen om jag lyckas eller ej får andra yttra sig om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Den gyllne medelvägen är väl alltid bäst (o svensk)

orutinerade grupper kör om på rakan medans mer rutinerade kör om hursom men med viss stil och förnuft!?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Magnus skrev:
Citat:

Ursäkta att jag tar med ett så stort citat.... Men det var mycket bra o tänkvärt i din post thumbs up

Sen tror jag att problemet är mindre på GTI o Opelträffarna. Kanske pga man inte har så stor andel "maffiga o häftiga" bilar. En relativt ny Subaru med vingar o grejer ger nog nybörjaren lite mer prestationsstress än en nybörjare i en gammal GTI eller GSi. Om ni förstår vad jag svamlar om....

Dvs det skiljer sig nog mellan klubbarna hur det funkar på banträffarna. Inte bara beroende på vad arrangören gör utan mycket på hur gruppsammansättningen är bland medlemmarna som kommer. Olika bilar appellerar till lite olika personlighetstyper om man ser det i stort.



Tror du själv svarade på din tidiagre fråga där (den som jag tror var skriven till mig). Prestigen blir klart mindre med de bilar som kör på gti och gsi träffarna. Har heller aldrig hört av någon att det varit problem med snabbare bilar. Detta är i sig inget problem om man i den snabbare bilen visar att man kör om när man är sedd och gör det på ett säkert sätt. På SSi träffen gick jag åt sidan och blinkade när någon snabbare kom ikapp och sånt uppskattas. Oftast fick jag ett tack och sen hade jag ju som tidigare skrivits möjligheten att lära mig den personens spårval som säkerligen var bättre än mitt. Tror man kanske skulle påpeka detta bättre på förarmötet att det faktiskt är mer givande att jaga än att bli jagad av en snabbare.

Är det svar på din fråga Magnus?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Har läst igenom hela tråden och håller med mycket av de ni skriver men ....
Visst är förarmötet jätte viktigt vad det gäller regler ! men när man väl sitter bakom ratten så är det Det man (jag) är fokuserad på, så jag kör inte mer eller minder snabbt bara för att man säger att man ska ha kul m.m. jag alla fall fokuserar på mitt spårval & bromspunkter m.m.

och jag tycker de är synd att tidtagning är så tabu. Tycker de är jätte nyttigt/roligt med tider för att se hur spårval,bromspunkter m.m. påverkar min tid.. kör inte mer på gränsen för det.
men förstår att vissa kanske blir "stressade" av detta & lätt gör misstag.. ett sätt är & be någon kompis ta tiden så du inte kan se tiden hela tiden utan du får reda på det först när du är klar.

Tycker man ska ha lite färre bilar på banan åt gången så de inte klumpar sig så och skapar oreda..

sen tycker jag inte man ska låsa förare till vissa pass utan jag brukar om jag är på en ny bana eller inte kört på länge börja med nybörjare första passen & lära mig banan & sedan gå över till rutinerade..

Ett tipps är oxå att börja körningen på dagen med rutinerade så att alla som kört flera gånger & är görsugna kan köra av sig lite i början utan att bli ivrig & köra nybörjare bara för att snabbt få köra.

Sen så rekomenderar jag verkligen alla att gå en licens kurs .. man lär sig mycket nyttigt & man får automatiskt duktigare faggvakter oxå.

Lite tankar från en relativt ny banåkartok

MVH

_________________
Jonas West
Citera
Allmänt banåkaforum
Hålla i en banträff (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (6344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande