Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (6344 totalt) |
Ursäkta att jag tar med ett så stort citat.... Men det var mycket bra o tänkvärt i din post ![]() Sen tror jag att problemet är mindre på GTI o Opelträffarna. Kanske pga man inte har så stor andel "maffiga o häftiga" bilar. En relativt ny Subaru med vingar o grejer ger nog nybörjaren lite mer prestationsstress än en nybörjare i en gammal GTI eller GSi. Om ni förstår vad jag svamlar om.... Dvs det skiljer sig nog mellan klubbarna hur det funkar på banträffarna. Inte bara beroende på vad arrangören gör utan mycket på hur gruppsammansättningen är bland medlemmarna som kommer. Olika bilar appellerar till lite olika personlighetstyper om man ser det i stort. _________________ ![]() |
||||
Jag håller bara med delvis här. Jag har varit med om att ligga i flera varv bakom förare som uppenbarligen inte kör lika snabbt och som inte släpper förbi - oftast beroende på materialet. Jag anser att om man inser att man håller på att bli omkörd så SKALL man underlätta för den som kör om. Jag har vid ett tillfälle frågat en kille som låg framför mig om han verkligen inte ville bli omkörd trots att jag uppenbarligen låg och köade. Han svarade att han tyckte jag kunde kört om honom då min bil hade mycket mer effekt och "borde ha blåst om på rakan". Jag vet inte om han funderade över det här med att minimera risken när man kör bana. Om någon kommer ikapp mig så går jag åt sidan så fort det är lämpligt och förlorar på så sätt max ett par sekunder i idealspåret. _________________ Anders Hansson |
||||
Något jag inte förstår är varför inte alla tillämpar regeln med att man inte får köra om förrän framförvarande bil blinkar och går åt sidan. Jag tycker det är svårt att bedöma om framförvarande går ur spår för att släppa fram mig eller om bara råkade komma ur spår och egentligen inte har uppmärksammat mig. Detta underlättar även för den som blir omkörd då man vet när omkörningen kommer att ske.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Det där håller jag med om till 100 %, borde vara självklart på alla banträffar, förstår inte varför det inte är så redan idag. Det var det ända som jag inte var 100 % nöjd med på min första ( och hittills ända ) BMWSC-träff, blev en del lite knasiga omkörningar i kurver etc. som man inte var med på. _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Ett annat i mina ögon mkt skumt beteende är de som är uppenbart långsammare i kurvorna (oberoende av orsak) med en effektstark bil som lika fan bara skall dra om en på rakan för att sedan bli bromskloss i ett halvvarv innan man blir "upptäckt" i spegeln igen. Detta gäller i största grad Mantorp, där detta fenomen är kusligt framträdande.
Vad gäller att bli omsläppt så håller jag helt med föregående talare. Men delvis så vill jag reservera mig mot detta också. Jag kör enbart på de erfarna passen eftersom jag inte vill stressa upp någon och vara till en otrevlighet bland nybörjarna. Men eftersom jag visar hänsyn till de långsammare genom detta så förväntar jag mig att de gör det i samma utsträckning mot mig och håller sig borta från de snabba passen. Tittar man inte i backspegeln mer än 1 gång per 2 varv så har man inte på något rutinerat pass att göra, basta! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Jaå det är ju ett drömläge faktiskt, men tyvärr släpper ju inte alla om....att sticka in nosen är ända chansen att köra om den typen av människor..jag gav upp mitt "snälla" körsätt i våras eftersom jag ville åka fortare ![]() Har inte lust att åka varv efter varv i ett lägre tempo än jag o min bil klarar ![]() Själv så släpper jag om direkt när någon snabbare är i fatt..spelar ingen roll om det är kurva,man behöver inte vänta till längsta rakan på en bana..är bara att blinka åt kanten o släppa gasen några sekunder så *vips* är den mer rutinerade/snabbare föraren om smärtfritt o snabbt vilket gör att båda trivs bättre med varandra ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
citat:
men tyvärr släpper ju inte alla om....att sticka in nosen är ända chansen att köra om den typen Det är då den där elaka jä... ![]() Kan även vara så att vedebörande bromskloss inte är medveten om att han/hon är ett iritations moment. Med ett litet snack så brukar sånt kunna lösa sig. Hmm nu börjar jag känna mig riktigt präktig/kaxig/jag kan bäst typ men försöker man själv göra som man själv vill bli behandlad så brukar det funka just. Som halvkass choför och åker i ett rundingsmärke så får man ha bra koll i packspegen. Sen om jag lyckas eller ej får andra yttra sig om. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Magnus skrev:
Tror du själv svarade på din tidiagre fråga där (den som jag tror var skriven till mig). Prestigen blir klart mindre med de bilar som kör på gti och gsi träffarna. Har heller aldrig hört av någon att det varit problem med snabbare bilar. Detta är i sig inget problem om man i den snabbare bilen visar att man kör om när man är sedd och gör det på ett säkert sätt. På SSi träffen gick jag åt sidan och blinkade när någon snabbare kom ikapp och sånt uppskattas. Oftast fick jag ett tack och sen hade jag ju som tidigare skrivits möjligheten att lära mig den personens spårval som säkerligen var bättre än mitt. Tror man kanske skulle påpeka detta bättre på förarmötet att det faktiskt är mer givande att jaga än att bli jagad av en snabbare. Är det svar på din fråga Magnus? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Har läst igenom hela tråden och håller med mycket av de ni skriver men ....
Visst är förarmötet jätte viktigt vad det gäller regler ! men när man väl sitter bakom ratten så är det Det man (jag) är fokuserad på, så jag kör inte mer eller minder snabbt bara för att man säger att man ska ha kul m.m. jag alla fall fokuserar på mitt spårval & bromspunkter m.m. och jag tycker de är synd att tidtagning är så tabu. Tycker de är jätte nyttigt/roligt med tider för att se hur spårval,bromspunkter m.m. påverkar min tid.. kör inte mer på gränsen för det. men förstår att vissa kanske blir "stressade" av detta & lätt gör misstag.. ett sätt är & be någon kompis ta tiden så du inte kan se tiden hela tiden utan du får reda på det först när du är klar. Tycker man ska ha lite färre bilar på banan åt gången så de inte klumpar sig så och skapar oreda.. sen tycker jag inte man ska låsa förare till vissa pass utan jag brukar om jag är på en ny bana eller inte kört på länge börja med nybörjare första passen & lära mig banan & sedan gå över till rutinerade.. Ett tipps är oxå att börja körningen på dagen med rutinerade så att alla som kört flera gånger & är görsugna kan köra av sig lite i början utan att bli ivrig & köra nybörjare bara för att snabbt få köra. Sen så rekomenderar jag verkligen alla att gå en licens kurs .. man lär sig mycket nyttigt & man får automatiskt duktigare faggvakter oxå. Lite tankar från en relativt ny banåkartok MVH _________________ Jonas West |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (6344 totalt) |