Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 23, 24, 25 >> 10 besök senaste veckan (148878 totalt) |
Så knepet är att skriva det på en whiteboard i garaget och sen är det bara att vänta? Måste skaffa en whiteboard märker jag. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||||
En annan bonus med whiteboard/s är att medan de står hemma och väntar på uppsättning i nya fina verkstaden kan de med fördel användas till allehanda pynt.
God Jul på er! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||
Jag gjorde en liknande, men konstatera att det blev för dyrt Listor är dock bra _________________ Per Nilsson |
||||||||||||
Det är vad jag har hört. Prova och återkom! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Har inte blivit mycket gjort i mellandagarna gällande bilen. Desto mer skidåkning i Jämtländska fjällen däremot.
Dock har jag konstaterat att den bärarmen jag hade som jag skulle byta till är till högersidan. Så är det någon som har en bakre undre bärarm till vänstersidan så är jag spekulant! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
OK. Lite har ändå blivit gjort. Var precis ute och rev ner avgassystem och lite annat inför växellådsbytet. Nu ser det ut som följer:
Saker att göra: 1. Byta växellåda och startmotor (IN THE MAKING) 2. Få på nya bromsarna (IN THE MAKING väntar på belägg) 3. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa (EJ PÅBÖRJAT) 4. Få på R-däcken på fälgarna igen (EJ PÅBÖRJAT) 5. Byta vattenkylare (EJ PÅBÖRJAT) 6. Packa om och byta hubbar på framaxeln (EJ PÅBÖRJAT) 7. Tillverka delrinbussning till växellänkaget (EJ PÅBÖRJAT) 8. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) Saker på kanske/-senarelistan: 1. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) 2. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit) 4. Byta styrstag höger (EJ PÅBÖRJAT) 5. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen (EJ PÅBÖRJAT, letar bärarm) Färdiga punkter: 1. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt (FÄRDIGT) 2. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det (FÄRDIGT) 3. Renovera alla Miata Sport-oken (FÄRDIGT) 4. Vaxa bilen () (FÄRDIGT) 5. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven (FÄRDIGT) Som sagt, om någon har en nedre bärarm till vänster bak så är jag spekulant! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Bra tanke! Jag har tittat på sådana, men de måste ju väga mer än de som sitter där nu, eller hur? Nej, med de fälgar jag har idag så fungerar det faktiskt bra med de som sitter där från början. Fast jag borde kanske tänka om...? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Nu när jag kör utan spacers är det inte tvunget med längre bultar men det är så mycket lättare att få på muttrarna. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Var köper man sådana bäst? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Jag köpte kompletta nav med långa bultar från ART i USA. Bultarna till baknaven (ARP) har jag glömt var jag köpte... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Tack! Det verkar finnas både hos 949 och Fab9, men jag kommer nog vänta lite med detta. Det var ju inget stort jobb att ta loss hubbarna fram i alla fall och de bak tänker jag behålla på denna vintern. Kanske köper jag en uppsättning när jag är i staterna nästa gång så har jag något att göra nästa vinter också.
Låter billigt! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Det borde finans nåt mellanting som ger lagom mycket bultlängd för ett tjockare fälgnav och ev en liten spacer. De från ARP designade för Miata originalnav är lite för långa tycker jag (skulle kunna vara 15-20mm kortare). Det blir lite zick-zack med fälden för att trassla på den (och många gängvarv att tvinna på muttern). Däremot är snabbnosen (den ogängade delen) på bulten trevlig, har aldrig hamnat snet i gäng på dem, även om det slarvas lite bråttomt. |
||||||||||||
Hubbarna har anlänt från England, men navkapslarna lyser med sin frånvaro. De där på MX5parts är lite sådär på att hålla leveranstider. Inte första gången något blir försenat några månader.
Hur som helst. Jag rev naturligtvis isär båda helt nya hubbarna direkt när jag fick dem, torkade rent så mycket det bara gick och fyllde på med Redline CV-2-fett för att klara temperaturerna bättre än originalfettet. Kanske inte nödvändigt längre nu när jag har större bromsar och kylning, men det var inte jätteoperation och halva grejen med bilen är ju att lära mig att meka. Youtube är min vän. Med hubbarna på plats var det bara att sätta dit bromsarna också eftersom beläggen kom tidigare i veckan. De är ordentligt mycket större än originalet. Inget man märker sådär direkt eftersom det inte är några värstinggrejer precis, men det är nog originalet som är pyttesmå. Nu kommer i alla fall inga 14"-fälgar gå på längre. ________________________________________________________________________________________ Saker att göra: 1. Byta växellåda och startmotor (IN THE MAKING) 2. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa (EJ PÅBÖRJAT) 3. Få på R-däcken på fälgarna igen (EJ PÅBÖRJAT) 4. Byta vattenkylare (EJ PÅBÖRJAT) 5. Tillverka delrinbussning till växellänkaget (EJ PÅBÖRJAT) 6. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT) Saker på kanske/-senarelistan: 1. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) 2. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit) 4. Byta styrstag höger (EJ PÅBÖRJAT, letar styrstag) 5. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen (EJ PÅBÖRJAT, letar bärarm) Färdiga punkter: 1. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt (FÄRDIGT) 2. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det (FÄRDIGT) 3. Renovera alla Miata Sport-oken (FÄRDIGT) 4. Vaxa bilen () (FÄRDIGT) 5. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven (FÄRDIGT) 6. Få på nya bromsarna (FÄRDIGT) 7. Packa om och byta hubbar på framaxeln (FÄRDIGT) Om någon har en nedre bärarm till vänster bak och/eller ett höger styrstag så är jag spekulant! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Yes! Lådan är i och allt är tillbakasatt. Till på köpet fick jag fixat lambdakablage och kopplingsslang. Det enda som kvarstår av växellådsbytet är att fylla på växellådsolja, men det är krångligt att göra själv, så jag väntar tills min vapendragare släppt sin förkylning. Nu hoppas vi att lådan är bra också.
Tog förresten beslutet att köra med kopparbussning i växellänkaget i stället för att tillverka en själv i delrin. Får väl se hur det ter sig, men funkar det inte får jag väl återgå till svarven. ________________________________________________________________________________________ Saker att göra: 1. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa (EJ PÅBÖRJAT) 2. Få på R-däcken på fälgarna igen (EJ PÅBÖRJAT) 3. Fylla på växellådsolja och byta motorolja (EJ PÅBÖRJAT) Saker på kanske/-senarelistan: 1. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT) 2. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING) 3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit) 4. Byta styrstag höger (EJ PÅBÖRJAT, letar styrstag) 5. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen (EJ PÅBÖRJAT, letar bärarm) 6. Byta vattenkylare (EJ PÅBÖRJAT) Färdiga punkter: 1. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt (FÄRDIGT) 2. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det (FÄRDIGT) 3. Renovera alla Miata Sport-oken (FÄRDIGT) 4. Vaxa bilen () (FÄRDIGT) 5. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven (FÄRDIGT) 6. Få på nya bromsarna (FÄRDIGT) 7. Packa om och byta hubbar på framaxeln (FÄRDIGT) 8. Byta växellåda och startmotor (FÄRDIGT) 5. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (FÄRDIGT) Om någon har en nedre bärarm till vänster bak och/eller ett höger styrstag så är jag spekulant! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 23, 24, 25 >> 10 besök senaste veckan (148878 totalt) |