Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
5 besök senaste veckan (197273 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Paussäsong?

Blev det flera paussäsonger? Eller har du bara fuskat med uppdateringar?

Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ja du Markus. Vad ska man säga? Det har inte blivit så mycket kört av många anledningar. Bl.a har det blivit lite fokus på glassätarbilen jag skaffat. Letar för övrigt efter en 2l m10 motor om någon skulle ha en liggandes..? Var ute en gång 2017 o körde track day i gammal god anda. Känner mig inte överdrivet sugen på att tävla just nu men tiden får utvisa Måste säga att man saknar en hel del av allt trevligt folk, därav bl.a dig
Bjuder på en bild från 2017 och trackday på Knutstorp.
Bilen är klar o står redo för när det blir dags.

Toyota Supra -84
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tänkte man kunde skriva en liten uppdatering nu när bilen fått lite omvårdnad. Tanken är att komma ut lite på banorna under 2019. Förra året blev det inget kört alls thumbs down Blev fokus på att få klart och åka gammelbilen jag skaffat istället. Kul med lite andra projekt i garaget men man kan väl säga att rost är rätt tråkigt..
Tänkte byta kylare från original till en eftermarknads så ni som har lite input i frågan får gärna bidra med info. Finns lite frågetecken kring slangdragning. Blir ju separat expansionskärl med nya kylaren. Detta var integrerat i gamla kylaren. Hur gör man det?? Se nedan.
Vintern så långt har ägnats åt lite olika fix. Tyvärr inte så mycket trix. Det har mest varit fokus på förebyggande underhåll och driftsäkerhet. Prestandaförbättring får troligen vänta. På önskelistan står att få i en 3-liters m54. Det verkar var bra med pulver i de bilar som kör med de motorerna. Nackdeln för min del (om bilen ska platsa i bmw-cup fortsatt) blir att jag får vikta ner, vilket suger.
Oh well. Jag har trilskats med en läckande växellåda i några år. Alla packboxar och skruvar har bytts o tätats så det har varit ett mindre mysterium. Ny bytte jag helt sonika låda slutligen och fick samtidigt en titt på svänghjul och koppling. Allt såg prima ut.
Näst ut på agendan var något som magkänslan sagt att jag borde göra ett tag. Kontroll och byte av vevlager. Magkänslan har sällan fel.. Det är ju lite prylar som ska ner men med lyft, växellådslyft och motorok så är det ett relativt ok jobb. Bilen har väl närmare 40 bandagar med denna motor bakom sig så även om lagrena var fina när jag monterade motorn så kände det rimligt att byta. Se bilder nedan.
Vidare har det meckats lite med bakre kofångare och annat mindre som suttit lite snett och vint. Bilen är ändå för lätt med dagens regler så jag satte tillbaka original bakre krockbalk.
Ny olja och växellådsolja är i. Ny bromsvätska och kylarvätska står på tur.

Hur ska denna slangen dras? Det separata expansionskärlet jag skaffat har en undre stos i storlek med denna slang. Är det bara att passa ihop dem?

Rivning inför vevlagerbyte

Bandagarna hade tagit ut sin rätt. Men byte i rättan tid! Veven helt oskadd. Kollade även några ramlager och de såg ok ut. Ca 40 bandagar på dessa + 13k mil.

Hittade inga referensvärden för lagerspelen. Någon som vet vad det ska ligga på på dessa motorer? Det var iaf samma spel på de gamla som de nya lagren.

Hade isär pumpen för inspektion. Allt helt ok. Passade på att fixera muttern.

Lådan på väg ner.

Hade en i princip ny ofjädrad lamell liggandes, men då den fjädrade jag kört med var så pass fin och har funket perfekt så valde jag att inte mixtra med ett fungerande koncept.

Stämmningsfullt! foto: Blixten

Ja det var väl ungefär det så långt denna vintern. Garagestämmning ur blixtens perspektiv!

Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Vad är glassätarbilen för något?

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Davve skrev: