Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2101 besök totalt |
Förslag på bakvagn,tips välkomnas!
Jag håller på med en ombyggnation av en Ford Capri för gata,bana och kanske lite strippkörning. Det jag nu vill ha förslag på är bakvagnsupphängningen till den 240-axel som ska monteras. Den har nu bladfjädring,och endast en vek kränghämmare för att hålla originalaxeln sidledes. Jag funderar på 4-link med fjäderben,men vad anser ni(som kanske kan bättre än mej) vara bäst?. Wattlänk är väl overkill när den inte ska flyga antar jag ![]() Tacksam för tips! /Matte _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
Hm , Volvo var inte så fel ute när dom fixade sin 4 länk på axeln du har , rekomenderar inte 4 länk med paralella stag ,
Men varför bygga om ? går nog att åka fort med orginalet , med en lätt uppdatering , eller montera 1 st stag paralellt med bladfjädrarna , har sett det på många åka fort Fordar (USA) , samma fästpunkt som bladen (fram) och sen i axeln , blir nog ett reaktions stag av det , men lite bättre kontroll på bakvagnens rörelser _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Hej
Jag känner Mattias väl ;-) Ska man titta på vad "alla andra gör" på Capri så är det antingen fyrlänk (man kopierar i princip lösningarna från Escort MkI/II för rallybruk) eller olika stag tillsammans med bladfjädrarna. Caprins största problem med originalbakvagnen är att axeln förskjuts i sidled när man svänger, det är ju bara bladfjädrarna som håller emot. På den blå MkI dubbelturbon har vi monterat Panhardstag och det hjälper enormt, bilen är mycket stadigare med det monterat. Reaktionsstag framåt är inte heller fel, som då ersätter det Ford monterat som en ursäkt för kränghämmare ;-) För att återgå till frågan - att kika på hur man bygger "fyrlänk" på 240 i rallycross kunde kanske vara bra? Det är intressant att höra andras åsikter eftersom vi som hållt på med Capri ett tag lätt snöar in på gamla lösningar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hej Gustaf(och alla andra)!
Anledningen till att jag frågar är ju att axeln ska bytas,och då vill jag bygga rätt från början ![]() Visst har man ju läst lite och så,men jag är långt ifrån någon expert på området,vilket det ju verkar finnas de som är här inne... Bilen är ju avsedd att gå mest på gatan,fast inte som bruksbil.En hel del banåkning är det ju tänkt att bli också,och sista hand strippenkörning. Efter den rangordningen vill jag bygga en bakvagn. Jag har ju redan kraftigare enkelbladsfjädrar bak,så om det är en bra variant för mitt behov är det ju enklast att fixa så klart!. /Matte _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
Utan ytterligare stag som håller bakaxeln i sidled så är väl problemet tillbaka till Caprins orginalbakvagn dvs vek i sidled? Mvh Mangan, som läser & läser & grunnar... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Är det någon som kan förklara varför jag ska/inte ska välja den ena eller andra varianten för mina behov?
om man ska se på hur enkelt det är att bygga,är ju bladfjädervarianten med reaktionsstag+panhard bäst. Men är den lika bra som 4-länk+panhard?. om jag väljer 4-länk+panhard,är det då bättre med fjäderben till den,eller ska man ha spralfjädrar utan fjäderben,eller spelar det kanske ingen roll?.Fjäderbenen måste ja vara enklast att justera i alla fall?!. Jag känner att jag behöver lite hjälp... ![]() _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2101 besök totalt |