Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ta ut hålbilder/bultdelningar??
3 besök senaste veckan (531 totalt)
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare

hur gör ni när ni ska mäta ut cc mått på hål som sitter illa till eller av andra orsaker inte går att mäta med skjutmått/talmeter osv?? jag har funderat på att svarva pinnar med de vanligaste storlekarna för typ inv m8 hål osv, ganska långa med spets el ett litet centrumhål i andra änden,så man kan sätta i 2 pinar och få nåt bättre läge på det viset, ideer, tips osv, allt för att utvecklas ibland är det nån som gjort nåt klurigt så man blir "ja men självklart"

Jönköping
Här sen Apr 2003

Centreringskörnare funkar om man kommer åt att få i körnaren och lite svängrum för en handslägga.
https://shop.otdtools.se/category/centreringskornare

Annars finns ju det gamla trixet "skitiga fingrar och rent papper". Man lägger ett vanligt A4 mot hålbilden man vill kopiera och så gnuggar man på pappret över hålen med lagom skitiga fingrar.
Hålbilden syns i det nu skitiga pappret, men det gäller att pappret inte flyttar sig medans man gnuggar.
Tejpa fast eller kalla in några kompisar med rena händer

Gängade hål är svårare än ogängade tycker jag. Det är ju alltid lite glapp i gängan, så om man drar i en skruv att mäta mot så måste den dras åt så den sitter fast.
Standard 8.8 skruvar är sällan helt raka så det kan bli fel där också, om man vill mäta noga.

jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare
precis, de där metoderna är väl beprövade, men ska man testa in icke modellanpassade bromsok el liknande på annan spindel blir det mer pyssel, som sagt, alla finurliga eller enkla knep är värda tt dryfta, jag är tex impad av de som gör adaptrar mellan motorer och växellådor,det kanske e simpelt för vissa men för mej utan sofistikerade verktyg el speciellt teoretiskt sinne är det coolt iaf

Ludvika
Här sen Dec 2005

kapa och svetsa om ett skjutmått
Köp ett billigt digitalt på biltmea/jula vad som helst.

bra med digitalt då du kan nolla det om det blir lite krokigt då man moddar skjutmåttet.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande