Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6506 besök totalt |
Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötter...
Suttit och drömt mig bort på detta forum allt för länge nu, tankar på bankörning och bilar värda namnet instansade på mina ögonlockar för jämnan de senaste året. Med bara två och ett halvtårs körkortsinnehav trodde jag nu dock att jag bestämt mig, en porsche 944 s2 skulle jag ju bara ha, ekonomin var fixad och jag är vad jag tror ett fint objekt på spåren. 10 000 mil på mätaren med full dokumentation från porschemekkar, svensksåld, aldrig vinterkörd, och inga konstigheter. ![]() Jag har ju alltid varit lite tung på högerfoten i trafiken, jag har ju valt mina platser men visst saknar man att kunna testa spårval i lite större utsträckning än i sin egna fil på landsvägen, trots min ålder så har jag vett nog att inte gasa allt för mycket där det kan uppstå oväntade situationer(överallt? ![]() Hur som helst kändes ju allt så rätt när jag började kolla på Porsche 944S annonser, efter lite velande så gick jag över till S2-bialrna, de kostade ju lite mer men jag hade ju ändå råd nu, tänkte jag. Desto mer det nu börjar dra ihop sig till avslut börjar jag få kalla fötter. För mig är en bil som aldrig blivigt vinterkörd och bara rullat 700 mil per år något alldels extra. Att även lägga ungefär 5ggr mer på bil än vad jag gjort tidigare känsn lite onaturligt. Att sen även köpa den med just motiveringen att köra den hårt svider lite i hjärtat. Då börjar tankarna på det där med försäkring snurra i huvudet igen, sånt man bara skakat av sig förut, att köra med något man värderar så mycket med vetskapen om att man kanske inte får ut en pinnal om man sätter den i räcket skulle i varje fall få mig lite ofokuserad. Jag vet igentligen inte vad jag vill få ut av det här inlägget, kanske lite medhåll från andra som känner likadant, påhejningar eller kanske rent utav rekomendationer om att backa tillbaka lite... Jag vet bara att jag känner mig väldigt väldigt villsen. ![]() _________________ Gustav Hagström - asfaltscowboy |
||
jag hade, efter att ha ägt en subaru impreza som kostade betydligt mer än den volvo 740 jag hade innan, hållit igen en bit faktiskt. Om du nu hade tänkt köra mycket bana och vill lära att köra bra, så måste du nog vara beredd att satsa lite i konbanor och så, inte vara rädd för att sabba den fina lacken etc. Tänk även på att det går åt en hel del däck och bromsbelägg att köra på bana, jag kanske körde väldigt "fel" men en uppsättning gatdäck gick åt på tre banträffar, under det år jag körde imprezan gick även åt 2 par frambelägg och ett par skivor. Så det går åt en del pengar...
Jag har inte köpt en 944 S2 som bara rullat 700 mil om året är svensksåld och väldigt välskött och gett mig ut på bana med den. Hörde jag någon viska 318is? ![]() Nej men helt ärligt, sikta betydligt lägre än precis den dyraste bilen du har råd att köpa, halvera det kanske? _________________ Pontus Fyhr |
||
Re: Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötte
Jag tycker att vi gör en deal du och jag. om du tar ut bilen på bana och kör med den utan att utsätta den för något onödigt ont lovar jag att inte smälla min 951 Cup med 7900 mil heller. ![]() _________________ Anders Hansson |
||
Re: Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötte
Titta ut till Tullinge flygfält på lördag vid 13-tiden, så får du ta en extra funderare. Porscheklubbens sista slalomtävling innan finalen... Ett jättebra sätt för glada Porscheåkare att göra misstag i sin bil, utan att det blir dyrt och dessutom en bra förberedelse för bankörningen. Många av bilarna där stämmer väl in på din beskrivning och många ägare (jag är en!) har precis samma funderingar. Åk ut och snacka med folk och se till att få åka med någon duktig rackare, det kan möjligen ge lite perspektiv på bilkörning i största allmänhet.... ![]() Tänker du verkligen åka bana, så finns det ju en massa fin info här på sajten, men några grundtips är: 1) Träna helst med att åka slalom några gånger först. Vanlig 944 eller S2:a funkar utmärkt. Saab 9000 fungerar sämre. 2) Köp en så billig bil du kan stå ut med. Bankörningen blir inte tråkigare av matt lack eller sliten klädsel, däremot så är det kul med en ekonomisk buffert om det skulle hända något trist. ![]() _________________ -- |
||
Jättekul med alla svar! Uppskattas verkligen, kanonforum detta, man har ju vant sig med lite lägre nivåer på andra forum, nämner inga namn.
![]() Svaren, ger mig inspiration, perspektiv och ideer. Att försöka boka in tullinge på lördag är något som jag tog till mig. ![]() För nog 17 skall det bli någon porsche till nästa säsong, om det så skall bli en 924 för att kompletera saaben så får väl det gå an. Men tolkar jag era tips rätt så skall jag gräva runt bland alla annoser med siktet på en inte fullt så fräsch 944 med sjysst drivlina i princip. _________________ Gustav Hagström - asfaltscowboy |
||
Jag bestämde mig tidigt, långt innan jag skaffat bil, att jag aldrig skulle leka med en bil jag inte har råd att förlora. Och efter 8 års gasande är det fortfarande vansinnigt roligt, och jag har inte kunnat köpa mig, vad som anses som, en fin bil. Men roligt har jag
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Bankörning sliter faktiskt på bilen. Framförallt på finishen. Stenskott och smårepor, missfärgade bromsar, repiga fälgar ...
Du kan alltid köpa en biligare bil som ser lite loppig ut från början och köra skiten ur den. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Jag hade samma problem och vågade inte köra med in vanliga bil (inte för att den är speciellt dyr men sett till min komst är den jättedyr hehe). Så jag köpte en gammal gsi 16v billit och gör inga stora modifieringar och vågar därför köra bana och är inte rädd bilen så jag tar det lugnt av det.
Ni får gärna kalla mig feg även om jag vill kalla de klok ![]() Ps. Kan också meddela att man kan ha tokigt kul i en gsi för 14000:- i inköp. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Tycker att en hyfsat fin 944S2 låter som ett mycket klokt val! Det var nämligen min väg in i banåkarträsket
![]() ![]() I en S2;a har du en bil som du åker bekvämt o skönt i på vanlig väg. Du har nått som sticker ut mer än en SAAB 9000. O du har en bil som i stort sätt inte kräver någon modifiering för banåka! Du har en bil med bra ekonomi i... faktiskt. Den är snål på soppa. Reservdelarna är inte astronomiskt dyra (Bra kvalitè). Är man lite händig så kan man göra mycket själv. Ta en PCS försäkring o du får en billig försäkring som gäller vid banåka (Måste dock ha en bruksbil för att få PCS försäkring). S2 an är ett mycket tryggt o ekonomiskt bra val, o så får du en av bilvärldens trevligaste motorer på köpet ![]() o nu får vi höra vad BMW folket säger ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Räknas jag dit? ![]() Bla bla E30 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biltips finns det gott om här om du söker lite, den eviga kampen om mest kul per krona står ofta mellan BMW E30 318is och Porsche 944. Det är ju aldrig billigt att smälla en bil, även om du skaffar en "billig" bil. Både PCS och BMWSC (och säkert andra märken också) har bra banträffar där man kan provåka och känna sej för under säkra former. Jag vill påstå att banträffar är säkrare än "inspirerad" körning på gatan. Mitt tips är att prova ett banmöte, ta det lugnt, och får du mersmak (dööh .. ![]() |
||
Jag vill nog också slå ett slag för BMW, personligen skulle jag nog rekomendera dig att titta på en 325 E30, går bättre än en 318 is och låter mycket mulligare, vilket också betyder en del tycker jag.
En 325:a med racestol, lite chassiväss och uppgraderade bromsar kommer göra dig lycklig under lång tid ![]() Det smartaste alternativet när det gäller bilägandet är nog att ha en bruksbil och ett renodlat banprojekt, skulle det hända något med banbilen är det rätt skönt att ha en fungerande bruksbil, dessutom kan du ju då banpreppa busbilen till fullo med racestolar, rensa ut inredning och annan onödig lyx. Slutligen vill jag rekomendera dig att inte låta bli att köra bana, det är sjukt kul ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Håller med många andra här, dvs skaffa en bil som du satsa såpass lite pengar i att du ta om den nästan blir värdelös pga ett misstag eller otur. 944 med 163 hk för kanske 30-35kkr (går att hitta ännu billigare) istället för 70-100kkr för en 944 S2 på 211 hk tycker jag framstår som ett bra val.
_________________ Pär Hylander |
||
En billig bil är ändå dyr att rikta......
Köp en bil som är vettigt bananpassad från början, tex 944, 318is, miata etc. Så inte bilen dör mekaniskt av lite bankörning (sök inspiration på forumet). Mekaniskt sund är ett måste och hyffsat lågmilare (inte för lite mil, då måste man ofta byta en massa gummidetaljer etc.) garanterar att bilen håller och inte kostar skjortan i reservdelar. Jag vet för våran 944 hade gått 21.000 mil (eller var det 31???) och den har säkert kostat 70-80.000 i reservdelar. Finishen slits av bankörning så accepetera stenskott repor etc på pärlan eller kasta en näve grus på huven på din nyinköpta bil så du inte blir ledsen sedan... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
En liten detalj till (tror att porschedriver är inne på det delvis):
Tänk på att förutom inköpet (o försäkring o skatt o sånt tråkigt) så kostar det ju lite att köra på banträffarna också. Lite soppa, lite däck, lite bromsar... Kronorna rullar iväg om man inte håller i dom. ![]() Alltså, jag skulle spana efter en billig men vettig 944 NA, ev en Turbo, och sen lägga lite slantar på själva körandet. Mvh Mangan, med rejsa.nu's risigaste Porsche 924 ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det är ett ställningstagande man får göra beträffande bil. Själv tycker jag det är kul att bilar som Ferrari, Porsche etc.... körs på bana. Hade alla tänkt som vissa skriver här så hade det enbart körts "skräpbilar" på bana. Men jag förstår tankesättet, är själv inne på det spåret ibland, man vill ju vara rädd om sin pärla.
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||
Ja, alltså, problemet med att köra en superduperbil på bana dyker ju egentligen inte upp förrän det händer något. (Vi snackar haverier större än stenskott då...) ![]() om dessutom försäkringsbolaget backar ur, då har man ganska stora bekymmer.... Annars håller jag med - visst 17 är det kul att se (och köra) superduperbilar på bana också. _________________ -- |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6506 besök totalt |