Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (35792 totalt)
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012

Kul att få köra lite efter allt slit kan jag tänka
Vad kör du för settings på krängarna? (Sa ju att det var bökigt att byta )

Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Kristofer Å skrev:
Kul att få köra lite efter allt slit kan jag tänka
Vad kör du för settings på krängarna? (Sa ju att det var bökigt att byta )

Du sa ju det :P
men jag ville!
Riktigt gött att kunna köra!

22mm ojusterbar fram och 25mm i mjukaste av 3 lägen bak (H&R)

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Ny dag, nytt kopplingsslir och nya fuel cut xD

Har ställt ner laddet men måste finjustera laddstyrningen så att den inte pikar upp så att det slirar

Måste fixa något åt bränslet också, börjar klippa vid aktiv körning vid ca 2/3 tank och då blir ju "räckvidden" rätt begränsad i och med att jag kör på etanol dessutom.

Kul dag på grängesberg med subaruklubben ändå
Började få in flytet mot slutet och tiderna blev bättre och bättre, men så började bränslebristen göra sig hörd.

Ett par bilder:

Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013

Jag får samma problem med bränsle på 3/4 tank på högersvang uppförsbacken dvs mållinjen på mittsverigebanan. Har du kommit på någon fix?

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Nathan skrev:
Jag får samma problem med bränsle på 3/4 tank på högersvang uppförsbacken dvs mållinjen på mittsverigebanan. Har du kommit på någon fix?

Inte mer än att ha en dunk med etanol med mig hela tiden och tanka ofta :P

Ska försöka fixa någon form av burk som sitter kring filtret.

Vissa säger att den här typen av lösning hjälper problemet, ner till åtminstone 1/4 tank och det är ju ett jävla lyft.
http://www.scoobymods.com/attachment.php?attachmentid=2582&d=10861 . . . .

Men har som sagt inte fixat något själv än.
Lite tänkvärt som mina forskningar gjort:
En sådan låda bör vara av plast eller annat mjukt materia så man inte riskerar att nöta hål i tanken om den placeras lite lågt
Plasten bör tåla bensin och etanol, vilket inte så många plaster gör. Men att på något sätt klippa till en liten bensindunk kanske fungerar?

Hittar du en lösning får du gärna skrika till.

Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012

Jag såg nån som byggde av en liten tank för modellflyg eller liknande. Borde vara OK plast i en sån kanske?

//Kristofer

Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Kanske vore något

Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013

Ett lite sammanslagning av både era idear verkar vara vetting. skulle kunna bygga det med buntband och ett större bränsletank från modellflygplan.

typ det sem han har gjort har:

http://legacygt.com/forums/showthread.php/anti-slosh-fuel-tank-mod-237 . . . .

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Ja det var en intressant länk. Gäller bara att hitta buntband som tål etanol då

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Bevisligen ett tag sedan jag trillade in här.

Vad har hänt?
Uppipen visade sig läcka och jag bytte denna mot Harvey Smith-uppipe. Denna tidigarelade spool och gav extra laddtryck = kopplingsslir.

Kopplingen byttes sedan i slutet av oktober 2016 med hjälp av Fricke.W så sliret försvann och jag kunde krydda på lite mer laddtryck i mellanregistret.
Siktar nu på 1,6 bar "ASAP" och bantar ner till 1,35 på topp. Toppeffekten bör då ligga kvar på 310whp men med lite extra klös i mellanregistret.
Det blev en exedy steg 1, räcker för detta men med god körbarhet ändå

Bytte tråg i samband med att motorn var ur, i förmån för "halvtråget" subaru har som dels tillåter ett större utbud av grenrör men även sägs vara bättre för g-krafter och oljetillförsel.

Efter det blev det lite läckande kylslang och på tok för mycket att göra i plugget så bilen fick en vinterpaus på pallbockar igen.
Den vintern blev dock ganska begränsad projektmässigt då plugget tog mycket tid i anspråk.
Sedan när det lagom var dags att fixa kylarslangen tänkte jag även byta kamrem och göra det i lugn och ro. Dock började min brukis strula (el) och denna bil stod på mekplatsen
Stressmek under (h)julledigheten fick räcka för den vintern.

En av få vinterkörningar i min ägo. Transport från garage med plats till det trånga garaget.

Tacksamt nog var det ca -20 grader ute så de saltades sparsamt kan man säga

Fuel-cutbiten blev bättre med vinklat filter (subaru original istället för walbros) men inte helt bra, inget mer har gjorts där.

Sedan blev det lite körning 2017 (betoning på lite!), i form av konbanekörning x några få.
2017 innebar slutet på studierna med ett examensarbete som tog mycket tid och även ett nytt jobb som även det tog/tar mycket tid.

Vinterprojektet bestämdes till att bli nya bussningar i bakvagnen. Strongflex blev leverantören.
Tidigare nämnda sellholmben skulle monters också men tidigare ägare hade fel i att dessa skulle vara asfaltssetup och Sellholm påpekade att de bestämt var lämpade för grus/vinterrally (testades i bänk)

Det drog ut på tiden då jag köpte en vinterbil (se separat tråd om Alfons) som fick för sig att gå sönder lite och ta ett par av för få lugna helger i anspråk.

Lagom till maj var jag nästan färdig med bussningarna

Det blev även att montera de nya skivorna jag hade på lager tillsammans med ferodo-belägg

Men där i vevan sket det sig lite på hemmafronten i form av att jag blev dumpad en månad innan bröllop.
Det tog ett tag att ens nästan bli människa igen så bilen hamnade på backen först för ett par veckor sedan.

Blev riktigt läcker med BBS-fälgarna kan jag tycka

Iom lite omprioriteringar räknar jag med att sälja av denna bil under våren som kommer i förmån för (del av) kontantinsats för kåk. Lite ledsamt att sälja drömbilen, men ett hus lockar mer. Samt möjligheten att fokusera mer på Alfons som jag inte behöver vara lika rädd om.

Vad som är tänkt att göra innan dess:
-Fixa en uppipe från detta twinscrollkit som passar min singlescroll-turbo:
https://i.imgur.com/YhqCs7B.jpg (bilden var onödigt stor, så jag länkar istället)

-Göra någon sista körning på konbana eller någon bana med denna bil. Den är ändå rätt trevlig för det just nu

-"sno tillbaka" lite uppgraderingar som inte direkt höjer värdet på bilen men som ändå har ett värde att sälja eller sätta på den andra imprezan.
T.ex. Turbo, sprut, spridare m.m.

Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013

Blev bilen såld eller?

06 Subaru STI Spec D PPP
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Nathan skrev:
Blev bilen såld eller?

Yes, den flyttade till Uppsala.

Lite synd att man säljer den när den är så bra som den någonsin varit i mina ögon. Men känns som rätt beslut att nöja sig med en busbil och sedan bo i hus istället för hyresrätt

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (35792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande