Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta växellåda på 924! Vilka passar?
5691 besök totalt
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Byta växellåda på 924! Vilka passar?

Har nyligen köpt en 924-77a som jag ska fixa lite krut och väghållning på är det tänkt.
Jag kan inte ett skit om porsche ska jag gladeligen erkänna. Jag har dock tänkt att stoppa i en saabturbomotor i den (eller ev audis 5a). Mitt problem dock är växellådan. Jag har en fyrväxlad och vill ha en 5petad. dessutom verkar det vara lite "studs" i diffen. Jag har läst flera emminenta innlägg från allt möjligt folk men dessa handlar mest konverteringar av 944or. Passar audis 016 låda från 100 modellen? Den verkar ju tåla hur mycket pulver som helst. Kan jag ta hela paketet från en audi kanske? Det som jag tror är glapp i diffen, är det vanligt? Kan jag schimsa diffen för att få bort glappet eller är det enklare att byta? Har mycket funderingar och har inte ens hunnit hissa upp bilen ännu!
Tacksam för hjälp.

_________________
Tony Eriksson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882



Hej!

Det finns en hög med rätt 924-kunnigt folk på http://www.944sverige.com och låt dig inte luras av namnet, det är ett ställe som samlar alla "vattenskadade" 4-cyl Porschar = 924/944/968.

De lådor som liknar dina är ju 944ans. Borde kanske gå att passa in en 944 Turbo-låda men minst transaxeln skiljer mellan 924 och 944. Hur mycket kraft som den lådan tål vet jag dock inte... Kolla med Area951 ( http://www.area951.nu ), de bygger rätt snabba 944 (968?) Turbos.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Tackar för tippset! Har kollat lite grand där nu. Hittar bla 944låda som de kallar 016! Det är väl samma beteckning som på audis 100 lådor? Vet ngn nått om detta? Kan jag fara på skroten och köpa en låda från en audi så vore ju det toppen! Verkar ju inte krylla av porsche lådor i mina trakter

_________________
Tony Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Finns mycket bättre info samt bilder på ombyggnad på

www.924.org

Allt om lådan:

http://www.924.org/techsection/7transaxle.htm

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Det är tydligen bolt-on:

Citat:

If the synchros are only slightly worn, and the basic gears are OK, the synchro parts can be replaced successfully with 915 parts and the transmission can continue to be used. However, if the box is allowed to continue to be abused, damage to the gear teeth can result. The good news is that these, based on the 915 design, were intended to be replaceable separate of the main gear teeth. Bad news is, they are unique to the 924, and are not available. If they must be replaced, an entire new gear must be fitted, for about $1000 each from Porsche. For this reason, a '79 924 with a bad gearbox is often most economically repaired by swapping in another 924
5-speed or 944 5-speed gearbox. More about that later.

In 1980 an Audi-based 5-speed was used, for the remainder of the life cycle. It looks identical externally to the earlier 4-speed, except that the tail housing is longer. It is fairly reliable and robust, and has a normal shift pattern.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Så som jag tolkar det pratar dom om 924 lådan från -80 som är audibaserd och inte audilådan från 100 modellen men jag börjar nästan bli sugen på att köpa en audilåda bara för att plocka isär och se hur mycket det skiljer. Är det ngn som vet hur mycket vrid 924 lådorna tål? Har kollat din sida med 2.3t konverteringen!!!!! Skithäftigt. Lite den idén jag haft men jag är aldeles för feg för att våga mej på en 911! Har haft lite funderingar på att stoppa i en hel drivlina från BMW med saab motor i fram men det blir mycke stök med att bygga in hela bakvagnen med hjälpram och allt. Hmmmm ännu en sömnlös natt med funderingar.

_________________
Tony Eriksson
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Har hitat ett par l[dor!

Ska k;pa 2 st 944 l[dor som 'r rasade+transaxel och vxl lankage. Datorn har inte sv tangentbord, jag ar inte analfabet Men nu har man ju fatt blodad tand, kommer nog att spendera mina studiebidrag till billbyggande i vinter. Tack alla skattebetalare Skiter nog i "gatubaserad" lekbil. Nu far nog hela innredningen..... Saabs kortmotor med hyffsat stor turbo borde fa fart pa bygget. Hmmm mycket skiljer fastpunkterna 944sprangkapa och 911s? Maste ju ha en adapterplatta i alla fall...

_________________
Tony Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Re: Har hitat ett par l[dor!

trabant skrev:
Ska k;pa 2 st 944 l[dor som 'r rasade+transaxel och vxl lankage. Datorn har inte sv tangentbord, jag ar inte analfabet Men nu har man ju fatt blodad tand, kommer nog att spendera mina studiebidrag till billbyggande i vinter. Tack alla skattebetalare Skiter nog i "gatubaserad" lekbil. Nu far nog hela innredningen..... Saabs kortmotor med hyffsat stor turbo borde fa fart pa bygget. Hmmm mycket skiljer fastpunkterna 944sprangkapa och 911s? Maste ju ha en adapterplatta i alla fall...


ojojoj! Stopp och belägg!

Vad ska du göra? Riva loss 924-låda och installera 944 låda och SAAB kortmotor i din 924:a? Bara så du vet så är detta antagligen ett redigt stort projekt...troligtvis jobbigare än vårt pga. trånga utrymmen och krångel med växellåda bak. Personligen skulle jag hellre sålt 924:an och köpt en sliten 944:a för att göra detta då den har bättre bromsar och upphängning för effektstarka motorer.

SAAB kortmotor är bra grund men aningen dyr/komplicerad att trimma...en Volvo B230FT vore kanske något att ha? Billig och lättrimmad?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Re: Har hitat ett par l[dor!

beepbeep skrev:
SAAB kortmotor är bra grund men aningen dyr/komplicerad att trimma...en Volvo B230FT vore kanske något att ha? Billig och lättrimmad?


Que? Varför skulle kortmotorn plötsligt blivit dyr/komplicerad att trimma?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Re: Har hitat ett par l[dor!

Mats Friberg skrev:
beepbeep skrev:
SAAB kortmotor är bra grund men aningen dyr/komplicerad att trimma...en Volvo B230FT vore kanske något att ha? Billig och lättrimmad?


Que? Varför skulle kortmotorn plötsligt blivit dyr/komplicerad att trimma?


Dubbla kammar istället för enkla, dyrare kammar, mindre utbud av trimmbitar, mer komplicerad styrelektronik.

Jag säger inte att den är sämre ur trimmbarhetssynpunkt, bara att den bli lite dyrare att få fjutt på i material räknat...å andra sidan har den väldigt stor potential.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Saab är billigt att trimma.

Vet att det går att få ut övet 400hk utan att byta en enda pryl inuti motorn! (årsmod 94-97)Bara att sätta dit större turbo, chip, spridare och IC! Har flera kompisar som är saab trollare. 330 hk är det jag siktar på i första hand, inte så extrem turbo (billig). Saabs orginal IC ska räcka ganska långt åxå. Men jag har faktiskt funderat på det där med 944, det börjar bli mycket stök med 924an. Men planen från början var åxå att bygga en "sleeper", knäck lite folk genom att köra ifrån dom med en audifyra

_________________
Tony Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Re: Saab är billigt att trimma.

trabant skrev:
knäck lite folk genom att köra ifrån dom med en audifyra


Volkswagenfyra om man ska vara petnoga...motor kommer från LT31.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Tröstlöst...

Har nu varit och pratat med besiktning och Porsche center... Jag får inget intyg om att bilen klarar 170hk (turbomodell) om jag inte har exakt de grejer som sitter på 924 turbomodellen, bromsar, hjulupphängning etc. Mao vill de inte godkänna bilen med 944 grejer!!! Jag blir därför hänvisad till orginalintyget på 125 hk och får bara öka efekten med 20% och vridet med 10% (165nm orginal). Det blir nog att trimma orginal eller kanske en audi 2,3 men vet inte vridet i den... Förslag?

_________________
Tony Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Re: Tröstlöst...

trabant skrev:
Förslag?


Jag vet inte vad övriga här tycker, men mitt förslag är enkelt:
Sälj rubbet och köp i stället en 924 turbo eller ännu hellre en 944.

Tror det kommer att få dig ut på banan betydligt fortare, mer driftsäkert och i slutänden också billigare än alternativet
att trimma original-924:an.

_________________
--
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Tröstlöst...

FredrikÅ skrev:
Jag vet inte vad övriga här tycker, men mitt förslag är enkelt:
Sälj rubbet och köp i stället en 924 turbo eller ännu hellre en 944.

Tror det kommer att få dig ut på banan betydligt fortare, mer driftsäkert och i slutänden också billigare än alternativet
att trimma original-924:an.


Det är den bistra sanningen som oftast gäller vid trimning/modifiering. Det är bättre att utgå från vassare grundmaterial.
Problemet är att när man haft en relation ett tag kan det vara svårt att bryta upp och börja om.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



instämmer med föregående talare! köp bil som är mer anpassd för dina ändamål!
ska vara en väldigt speciel bil eller andra omständigheter om det ska vara värt det! för hur du än gör kostar det en bra slant att bygga "bara" en lite vasare ban/gatbil (jag vet efter diverse snesteg som tex att lägga ner ett år rostlagnig och osv på en gammal saab 9000!)
och passa dig för rostiga bilar det är så då man kunde istället

_________________
jonny strand
Citera
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Jag måste nog hålla med er alla, vill nog ha en 944 men man är ju student så ekonomin är ju därefter Kommer nog att ha kvar 924an och pula på tills att man har råd med en 944. mao blir det inte något seriöst bygge på ett par år, om inte ngn vet nån billig 944, eller byta mot en 924 som besiktades utan anmärkning i morse?

_________________
Tony Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Byta växellåda på 924! Vilka passar?
5691 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande