Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur märker man när SLAVCYLINDERN krånglar?
1, 2   >>
18 besök senaste veckan (18204 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
hur märker man när SLAVCYLINDERN krånglar?

Finns det några normala symptom på att ett hydrauliskt urtrampningslager håller på att kasta in handduken?

Varit ute och kört en hel del nu och tycker mig känna att det ibland kan vara lite svårt att få i 1an eller 2an (på de andra växlarna har jag inte märkt ngåot, men det kan ju ha att göra med att jag tänker på felet på 1 och 2 och därför trycker extra hårt?). trycker ner kopplingen, men det känns ändå trögt på något sätt att få i växeln. Brukar släppa upp kopplingen och trycka ner igen, men mer bestämt, och då är det inga problem...

Har ett SAAB-urtrampningslager och cylinder

Kan det vara så att lagret inte riktigt orkar med min bamsetryckplatta? (11" och troligtvis ganska 'hård')
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Ehh..."hydrauliskt urtrampningslager"...

Jag har aldrig sett ett hydrauliskt lager i hela mitt liv.

Ditt problem kan dock bero på att arean i ledningen mellan huvud/slavcylinder är förliten.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare


Slavcylindern då!

om det nu ska vara så himla petigt!

Röret är ett 1/4 ytterdiameter
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Har du koll på slaglängden på slavcylindern/hur mycket tryckplattan behöver tryckas ihop för att släppa taget om lamellen? Kan ju vara så enkelt att cylindern helt enkelt ligger för långt ifrån vilket gör att du inte kopplar ur ordentligt...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



När slavcylindrarna packar ihop brukar dom läcka olja.
När huvudkopplingscylindern lägger läcker den inte olja. Däremot kan det uppstå vissa mindre lustiga side-step-effekter, ofrivilliga.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
Tryckplattan kräver 19 mm för att släppa helt..

Lagret har 27 mm slaglängd och sitter 5 mm från plattan



Grejen är den att jag kan sitta med kopplingen nere en halv minut och sen trycka i växeln utan problem, och det brukar väl vara ett tecken på att det inte finns något läckage?

Kanske bara jag som är för klen i benet och van vid att köra renault clio

EDIT: och lagret läcker inte olja, helt torrt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Pssst! Slavcylinder hette det ju!

Tycker att 5 mm verkar lite väl långt - men jag har iofs inte kollat vad Saabarna har för avstånd original. Stämmer huvudcylinderns storlek ihop med slaven?

Bara för att du kan växla utan skrap betyder inte att kopplingen är helt urkopplad - det finns ju fortfarande synkringar som bromsar upp dreven så att det inte skrapar! Har hört talas om en kille som hade så pass mycket drivning trots nertryckt koppling att bilen drev frammåt vid 6000 rpm med 1:an i...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Har hört talas om en kille som hade så pass mycket drivning trots nertryckt koppling att bilen drev frammåt vid 6000 rpm med 1:an i...



Huvud och slavcylinder är matchande, från saab 9000..

Tror mer och mer att problemet kan vara förarrelaterat... får helt enkelt lära mig trycka ner pedalen ordentligt när det är dags att växla

Ska ut och övningsköra lite imorgon
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Jeppsson skrev:
Mats Friberg skrev:
Har hört talas om en kille som hade så pass mycket drivning trots nertryckt koppling att bilen drev frammåt vid 6000 rpm med 1:an i...



Huvud och slavcylinder är matchande, från saab 9000..

Tror mer och mer att problemet kan vara förarrelaterat... får helt enkelt lära mig trycka ner pedalen ordentligt när det är dags att växla

Ska ut och övningsköra lite imorgon


Är även pedalutväxlingen matchande?
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Tänkte bara lyfta Anders självkännsla lite med att poängtera att det finns hydrauliska urtrampningslager.
Iaf om man går på tillverkarnas egna namn för produkten.
Sen kanske det inte är den här typen av modell som diskuteras men i alla fall...



http://www.tiltonracing.com/driveline/hydraulic.html

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381



[quote="Anders Jeppsson"]Tryckplattan kräver 19 mm för att släppa helt..

Lagret har 27 mm slaglängd och sitter 5 mm från plattan



Sitter slaven 5mm från tryckplattan?? Det borde vara tvärtom, den borde sitta minst 5mm förspänd mot tryckplattan.Vad jag vet så även om slaglängden är 27mm så brukar de ju inte slå mer än ca en tredjedel av det totala slaget vid urtrampning.oavsett så ligger den 5mm ifrån så kan den ju bara röra sig 22mm vid frikoppling. Beroende på hur pedalutväxlingen är, rör sig slaven kanske inte mer än runt 10mm.

När jag monterade huvud & slav från saab 9-3(med 22mm slag original) i min ena Opel ascona så skulle slaven ligga ca 11mm "förspänd" för att kunna ta upp allt eventuellt slitage på kopplingen.Själva slaget på slaven när man kopplade ur skulle ligga på mellan 6-8mm. Min hamnade på 7mm.


En liten reflektion från min sida bara, hoppas du får ordning på det.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
Så den ska sitta förspänd mot tryckplattan?

Sliter man inte ut sjävla lagret ganska fort då?

David: Hydrauliskt urtrampningslager, tänkte väl det!!!
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381



Ja, den ska sitta lite "förspänd" mot tryckplattan. Anledningen är att när kopplingen slits vill fingrarna (fjädrarna) i tryckplattan vandra bakåt mot slavcylindern, då måste det finnas utrymme för att det ska funka riktigt.

Vet inte om vi menar riktigt samma sak med förspänt.Jag provar att förklara hur jag monterat min slavcylinder.
Vi utgår från slavcyl helt intryckta läge=nollpunkt, och mäter därifrån.
Är slavcyl helt utfjädrad är den på 22mm = full slaglängd. När den är helt ihoptryckt är den på 0mm.

Vid montering av slavcyl monteras den så att den kan slå de ca 7mm som är arbetsslaget(för min slavcyl.)
Utgår vi från nollpunkten bör slavcyl alltså vara minst 7mm före helt utfjädrad (22mm). Då hamnar vi på 15mm eller mindre.
För att slavcyl skall klara det slitage som blir på en standardkoppling, bör den ha ca 11mm att kunna backa på.(Backa ner mot 0mm när kopplingen slits).

Så original monteras slavcyl på ca 11mm från det helt intryckta läget 0mm. Vid frikoppling rör sig sedan slavcyl 7mm, då finns det ca 4mm kvar innan fullt slag på 22mm. (Min slog 7mm men det ligger mellan 6-8mm på standard saab 9-3.)

Hoppas detta gav en lite klarare bild på hur jag menar.

*Kom på att du nog menade rätt, men jag fattade fel. För har du satt slavcyl 5 mm ifrån tryckplattan, så har du monterat som jag menar. Min är monterad 11mm från 0 och din är monterad 5mm från 0.

Då borde din slavcyl teoretiskt kunna röra sig 27-5=22mm, med rätt slag/utväxling i pedalen.
Då borde det ju gå att få de 19mm din tryckplatta vill ha...
Har du mätt på slavcyl monterad hur långt arbetsslaget är? Eller är det omöjligt att komma åt den när allt är monterat?
Min koppling uppförde sig liknande när det fanns lite luft kvar i systemet. Kan det va nåt sånt som spökar?
Lite luft gör snabbt nån mm på arbetsslaget.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
well....

Domen kom idag... Hade en tid att passa på morgonen och tyckte det kunde vara smidit att ta sig dit med bil. Kom ut, lite nervös för att den inte skulle starta.. fick igång den utan problem, varmkör, tänker 'vad skönt att allt för en gångs skull funkar' , trycker ner kopplingspedallen som sjunker i botten helt utan motstånd. F*n!


Går ut och kikar under huven, ingen vätska kvar öht i behållaren... ingen fläck under bilen heller

Blir till att riva lådan och kolla vad som är fel..

Haken är bara att bilen måste transporteras 4 mil ut till garaget..

Någon som har transportmöjlighet mellan lund-trelleborg?


Dessutom har allt gått fel denna dagen, så jag ska gå och lägga mig nu
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det är nog bara att lufta....så kan du köra till garaget.

om det inte läcker olja vid slaven.....så bör det vara huvudcylindern som läcker.

Jag är bra sugen på att berätta varför man inte ska ha hydrauliskt urtramningslaget.....utan att man ska ha en slav som sitter på utsidan....men jag låter bli.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Men ska du skruva ner lådan.....så bygg om till grövre ledning.
1/4" räcker inte för att avlasta kopplingen tillräckligt snabbt, vid inspirerande starter och växlingar.

Jag brukar montera 8mm ledning på Cobrorna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ButterflyRacing skrev:

Jag är bra sugen på att berätta varför man inte ska ha hydrauliskt urtramningslaget.....utan att man ska ha en slav som sitter på utsidan....men jag låter bli.


Bra!
Så slipper jag gråta över det oxå...
I sjuan min har jag ett saab urtrampslager av utrymmes-skäl, en kopplingsarm hade tagit i torpedväggen..
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag är bra sugen på att berätta varför man inte ska ha hydrauliskt urtramningslaget.....utan att man ska ha en slav som sitter på utsidan....men jag låter bli.





För oss som hellre än kör ( ) så är det ganska kul med urtrampningslager som sitter på den ingående axeln

Ska kolla lite närmare på det hela imorgon efter plugget..
Haken är bara att bilen står i mina föräldrars bostadsområde, där det är parkeringsförbud på vardagarna.. Ska ringa o kolla om man kan få dispens
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:

Haken är bara att bilen måste transporteras 4 mil ut till garaget..

Någon som har transportmöjlighet mellan lund-trelleborg?




Min biltrailer står i Kävlinge och går att låna om det behövs.

_________________
Daniel Steiner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218


Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Haken är bara att bilen måste transporteras 4 mil ut till garaget..

Någon som har transportmöjlighet mellan lund-trelleborg?




Min biltrailer står i Kävlinge och går att låna om det behövs.


Daniel - jag tror du har fått ett PM
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ButterflyRacing skrev:
Men ska du skruva ner lådan.....så bygg om till grövre ledning.
1/4" räcker inte för att avlasta kopplingen tillräckligt snabbt, vid inspirerande starter och växlingar.

Jag brukar montera 8mm ledning på Cobrorna.



Bra att veta!
Ska tänka på det när jag handlar slang i veckan..
Citera
Skruva banåkabil
hur märker man när SLAVCYLINDERN krånglar?
1, 2   >>
18 besök senaste veckan (18204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande