Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 17 besök senaste veckan (77768 totalt) |
Jag hör vad ni tänker.
Det skulle ju faktiskt suga rätt hårt om man är på banan och vill ta av hjulet och en skruv snurrar med. Jag får plocka av ett i helgen och mäta om man kan borra 4 nya hål.
Ja, sjukt att få Honda (nissin) originalok, renoverade för dom pengarna! Dock va där lite missar... Syns i nästa uppdatering... Det har inte jag heller gjort kom jag på nu men så är har jag adminrättigheter, så jag ser ju medlemssidorna ändå... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Då tar vi oss från April till 21 Maj 2018!
Ja bop, oken va det ja... Tyckte damasken såg ut att sitta lite skumt Jahapp, skäms på er på EraBenedux i Belgien. 3 av 4 damasker satt fel. Mailade, men dom har inte någon kundkontakt, utan hänvisade mig att reklamera där jag köpte, Reservdelar24. Orka skicka o ha sig, en timme senare va det fixat ändå ju. Beställde monteringssats på reservdelar24 till 2 kolvs Legendok. Fick till enkolvsok prelude/crv... suck.. Fanns inte eftermarknads någonstans. Honda original, 1600 jävla spänn för monteringsstas!!! Delar den med NSX.. Men, restad.. suck Fram med vinkelslip och tång och modda enkolvsvarianten som kostade 89kr Lite skillnad i alla fall. Dit med dom. Dit med bakvagnen Dit med bakbromsarna Original bromsservo. Med detta kit så flyttar man upp huvudcylinder 25mm och borra nytt hål i pedal för att få vettig utväxling och inte stenhård pedal. Pedalen va lite småjobbig när stolen fortfarande va kvar. Fastnade, hade telefonen som ficklampa och lyckades med lillfingret ringa frun som va inne i huset och kunde komma ut o dra loss mig.. Och dit med Honed adaptern. Bort med alla stålrör, skulle ju få dit stålomspunna slangar bak, och rören va rätt rostiga ändå. ABS, den började va o-konsekvent förra året. Ibland tuggade den som den ska. Ibland låste man hjulen när jag stampa. Ingen felkod. Så bort med den, och en annan bromskraftsfördelare köptes. Så, över till motorn. Dit med ARP pinnarna. Skumma gropar i ventilsätena. Kollade foton från när jag satte ihop förra gången, då va dom inte där. 110 mil!!!?? WTF! Ventilen, såg ut som den studsat runt och snurrat typ. Ont om tid, så fick bli en ghettovariant på att slipa ventilen. Ett helt gäng med vändor med grov och fin pasta senare va både säte och ventil helt ok. Men varför har det hänt? Jag tror på för hårda ventilfjädrar. Som dessutom hade skumma skavmärken. Sverige och danmark scannades. Inga nya hittades. Brian, Kolstrup tuning, hade begagnade hemma. Victor, en hondaklubbare, i Fjärås hade begagnade skunk2! Avsedda för mina Skunk2 kammar! Perfekt! Körde dit o hämta dagen efter. Dagen efter det, spänna fast toppajäveln med alla satans Nm som ARP ska ha.. Ihop med allt. Upp ur källaren och dit med lådan. I bilen med den. Skruva skruva. Nya stålmuttrar från Paul, aka HQ-lights Tyckte jag mätta bakvagnen noga. Men, den blev någon cm bredare bak. oups. Skärmkanterna behöver bytas, måste bara bygga ett garage först.. Där är rätt mycket rost på bilen överlag, så kanske får bli karossbyte om några år.. Tiden får utvisa. i alla fall, grovjustera med släggan, och sedan finjustera med ett 2" rör. 8 mil inkörning, olja och filter bytt. Såg fint ut. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Det skulle kräva hjulhylsa med yttre sexkant eller liknande (som tändstifsthylsa) men det kan ju gå om det endast är kärvheten i gängorna som skall hållas emot (bulten börjar ju inte snurra i hålet förrän klämkraften släppt). Blir lite som insexgreppet i änden på ARP-topplockspinnskruv och liknande. Men räddningen är alltid att förvara bilen torrt och byta hjul minst tio gånger per år, då går det fint med torra gängor utan klet och inget fastnar. |
||
tyvärr har jag carport hemma...
Men 10 gånger om året åker ju hjulen av o på i alla fall Fått nytt förslag från en frassoskörande skåning... (dom brukar ju va bra på att behöva lösa konstiga problem... ) Pressa. Hålet är (taget ur minnet) 12,5 idag och behöver bli 12,3 Svarva ett stegat dorn som har rätt inner diameter och 14-15 ytter och sedan pressa.. Har ett gammal nav hemma jag kan prova på först. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Fredagsuppdatering!
25 Maj 2018! Lastade av på Ljunbyhed hade den gått 15 mil. Lastade upp efter avlustad dag hade den gått 32 mil. Så 17 mil på fullgas typ Kollade oljan ett par gånger. Inte dragit något alls. Scotte låg bakom och kikade, inte en rökpuff. Skönt. Kapade 1 sekund mot förra året ungefär. Många fria varv, men bara första 6 varven som va utan passagerare. Grymt fint väder, aldeles för varmt för att sätta varvtider ändå. Grymt rolig dag i alla fall. Tack jobbet! Juni 2018! Gatbil är det ju! (typ...) Lite meka, typ ny tuta, justera lite i mappen, osså en sväng till Carspect. Handlar mycket matvaror hemifrån, så rakt över från carspect till Maxi drive in och hämta. Hon tittade lite halvkonstigt när hon lastade i kassarna... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
September 2018!
Vårgårda, mitt i sommarvärmen... Superstagekopia med Hondaklubben. Körning nr 1 avklarades finfint. Körning nr 2 avklarades finfint, men, hade Scotte på övernattning, och mina framdäck va sopslut på vårgårda, så lånade hans bakdäck och satte fram, samma fälgar och däckbredd jag åkt fram. I samband med detta började idéerna till nästa säsong.. Planen va att köra kinnekulle i september och då köra slut på de däck jag hade, och sedan meka i lugn o ro i vinter.. Men, första september, går i lugn o ro med familjen på NordenArk så kom erbjudande om Bilsport superstage, och satte eld i röva. Bara sätta igång och göra allt som skulle göras under vintern, fast på en månad nu... Göra mallar i kartong till vingen. (okej, detta gjordes i somras...) Med lutning på bladet enligt tillverkaren, BYC i UK. Vattenskurna i 4mm alu. Får bli svart pulverlack i vinter på dom. Hinns inte med nu.. Insåg snabbt när jag prova scottes bakhjul fram, att jag behövde nya framfälgar, och nya däck runt om. Så 2st 9" 6ul från Tegiwa att ha fram. De gamla 8" får hamna bak. Skilljer lite mellan Gen2 och Gen4... Orkade inte bygga camberkit fram själv, så Tegiwa kunde ju lika gärna skicka med det oxå. Hjullinställning med snören och måttband får duga så länge. Hoppas hinna med riktig innan Emmaboda. 9" framhjul, gamla 8" framhjulen hamnar bak. Tillsammans med Dunlop Direzza 03g i 215-50-15 som mäter 231mm på slitytan, Det går ju inte in! Varken fram eller bak. Lösningen är ful? Ja lite. Funktionell? Ja mycket. Måtta tre gånger. Kapa en gång. Och vips, så va även lite rostproblem ur världen.... Vik ut kanterna. Svetsa ihop inner och ytterskärm igen. Grunda, kitta, grunda, svart färg, och sist Carosol Bodyspray Sen alu pop-nuts och skruva dit, med tätningslist. Självklart, helst beställt ett M&M från japan.. Men 22000+tull+moms+frakt... njaeeeee Detta gick på 1200kr Den är ju trots allt ett budgetbygge fortfarande.............. Vingen svajjade lite väl bra, så tigade dit ett kryss när det satt på plats. I efterhand, kanske kass ur aerosynpunkt, borde satt krysset på stagen som går vertikalt ner i bakluckan... Jovars, det får väl duga! Maxxis r-däcken jag kört på innan, i 195-50-15 Mot Direzza 03g i 215-50-15 Dom va ett litet helvete att kränga på 9"... lär va ännu värre att få av... Fram kapa jag bara upp skärmen och borrade lite hål och buntbandade upp innerskärmen i plast mot plåtskärmen. Hann med en riktig hjulinställning innan det va dags för Emmaboda! 20mm spacers fram och 10mm bak beställdes. Men eftersom jag inte fått dit ARP pinnskruven bak så fick jag åka 10 fram och 0 bak sålänge. Fyller ut hjulhusen rätt okej ändå _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Har läst denna tråd i smyg länge men måste nu slänga in ett hejarop. Skitfint det du gör, detta har blivit en favorittråd här på rejsa.
|
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Jag fick samma problem på en av mina bilar. Jag tog migen och brände på två punkter på baksidan av varje skruv. Jag räknar med att detta kommer hålla så länge jag vill ha skruvarna på plats... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
bop: hade jag bara haft tid hade jag tillverkat mer grejjer
Pontus: nja, 8" hamnade ju bak... Men två uppsättingar spinkiga 7" har jag över... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Emmaboda superstage! 5 oktober.
Bilen blev ju redo i tid och en riktigt hjulinställning fick jag ju till oxå! Hämta polarens trailer dagen innan. Ska lasta bilen, den har blivit för bred för hans trailer.. lite däckskav och ett par brädor så va den dock uppe.. Subarun är grym dragbil! Lite undermotoriserad i rödljusen med 150/350 hk/nm. Men runt 0,92 med 1.5 ton släp bakom är inte illa. och stabil som satan med släpet där bak! Vilken dag det blev! Fuktigt i början av dagen, lite duggregn vid 10-11. Man va lite orolig att det inte skulle torka upp under dagen. Men blåste bra och vi körde för fullt, så efter lunch va banan helt torr och tiderna kröp nedåt! Sist jag va där är nog 8 år sedan med CRXen. Den gick som fortast 1,27,80. Civicen har jag hela tiden tänkte att den ska va en snäll gatbil med banambition.. Men den har nog blivit mer o mer banåkare.. Direzza däcken och nya hjulinställningen gjorde susen! insåg snabbt att jag körde för fegt. 1,24,12 blev bästa tiden, så att den är en snäll gatbil kan jag nog glömma... Lånad ut bilen till Fege som bjöd in mig, och hoppades att han skulle sätta en 1,23 men han körde som bäst 1,25,10 Och dessutom skapade han lite vinterjobb för mig... haha En breddare och en canard gick åt... Nu står bilen på vinterförvaring. Inte hemma utan hyr in mig på en båtklubb. Listan i vinter är rätt kort. canard o breddaren. pulverlacka vingfästena. fixa baknaven så jag får dit ARP skruv renovera OZ 16" och ha gatdäck fixa tutan Sen finns det lite till med bromskylning, splitter och så, men det får nog bli under våren/sommaren. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Våruppdatering.
Hände inget med bilen när den stod på vinterförvaring, mer än underhållsladdade batteriet... Hämtade hem den 13 april och monterade de nu pulverlackade vingfästena. Gammal polare kör pulverlack hemma. Spana in! Går att göra grymt fina saker med pulver. Pearl, metallic osv. http://d-lantz.se/ Grabben provsatt, jag får återkomma med den obligatoriska "stå på vingen bilden". I höstas dök det upp en Function7 bakre försärkning för krängare. Ovanligt av mig att köpa något jag kan tillverka, men den va så billig, och sprillans ny så.. 2,5kg lättare än gamla hemmabyggda jag stressade ihop för 5 år sedan.. Som gathjul provade jag mina gamla OZ racing i 7x16" Passar in bra tycker jag. Lagom retro, lätta o snygga. Fram med 20mm spacers, och bak utan för tillfället, kommer fylla ut hyffsat tror jag bara jag får dit spacersarna (måste fixa mina ARP långa pinnskruv först bara.) Nästa vinter får dom en vända blästring och pulverlack, och nya dekaler. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Fixxes huvud i lördags: Två veckor kvar till Hondaklubbens superspecial konbana på Vårgårda. Lungt.
Söndag morgon kollar kallendern, ojoj 30de är ju på söndag! 1 vecka bara ju!!! Upp med bilen, ur med oljan. Gräver i hyllan efter oljefilter, har 4 nya Honda oem, men bara de till vanliga brukisen, de passar oxå men flödar sämre.. inget s2000 filter kvar hemma... Kollar trippmätaren och "loggboken" 4 bankörningar och 178 mil sedan förra oljebytet... Gamla oljan jättefin, och min hjärna säger: ett oljefilter dödar man inte på 178 mil. Oljan är bättre att byta. Så snålar och byter bara olja Sedan va det detta med att få dit ARP pinnskruvar i baknaven. Hålen va ju lite stora. Provade lite på ett gammalt nav först och hittade lagom mått/presstryck. 18mm cc på körnslagen (La i en M12 och ritade av skallen) 1,5 ton med pressen. Funkade jättebra! Pinnskruvarna fick pressas i likt de brukar och allt är ihop igen! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Så, vårgårda 30/6 med Hondaklubben
Varmt, va orolig att köra sönder däcken så började på ganska högt tryck. De fina tiderna lyste med sin frånvaro.. Men efter 4-5 vändor gav jag det en chansning och sänkte trycket runt om med 4-5hg. Vips, 1,08,1 som backades upp med 1,08,4 och 1,08,7. På vägen hem: hmm något låter suspekt, äsch är nog bara en hylsa eller något i verktygslådan som plingar Tömmer bilen, tar den till jobbet dagen efter. Samma ljud. vänster bak, hjullager godnatt. Så går det när man snålar och köper billigaste på Reservdelar 24... Lika bra byta båda bak till bättre då. Ringer Christer såklart. 3184kr för två! Herrejävlar! Finns inte på lager i Belgien, men inte stoppat för beställning. Leveranstid: September.. Reservdelar24 får det bli! Dom har NTN/SNR (NTN/SNR är ju oem leverantörer till många biltillverkare) för 700kr st. Finns på hyllan. Beställde två på tisdagen, 2/7 Måndag 8/7 På lunchen: ååå trackday med Japtuning i morgon ju, det vore najs! Trackar paketet, det borde komma typ när som! En kvart senare kom SMSavin! Ringer Stefan och kollar om där är platser kvar Japp, bara 30ish anmälda! Jag kommer! Ska bara byta båda bakhjulslagerna... 16,30, hämtar ut hjullagerna. 1 timme 5 minuter tog det att byta båda, i carporten, utan lyft, inkl pressa i ARP långa pinnskruvarna, som nu passade rakt av! Packar bilen. Made in Japan!! Upp tidigt, till knutan! Inte kört där sedan 2008 trots att jag bara har 9 mil dit... Grymt kul Grymt obekväm med bromspunkter och känner mig sjukt feg. Börjar på 1,15 tider på morgonen Slutar på 1,10,2. Där är nog 1,09,9 i bilen. Bromsade på tok för tidigt på rakan hela tiden, och svårt att få till Liton. Grym dag! Sjukt mycket körtid! Vid 14,30 hade jag kört 68 varv på fullgas och va helt slut i hjärnan. Bilen skötte sig exemplariskt. Justering av däcktryck va det enda som gjordes på hela dagen. Och en liten flyby på rakan _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Som vanligt en mycket underhållande uppdatering
Men nog tycker jag du kan ha lite högre målbild på knutan typ 1:08 _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Eddie: Tack
Ja där är säkert 0,5 att hämta med lite mer körning eller 1,5sekuner annan förare... jowe66: Tack! Jag gillar att hitta på konstigheter _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 17 besök senaste veckan (77768 totalt) |