Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mållgan 3 wheeler... | << 1, 2, 3, 4, 5 24 besök senaste veckan (17645 totalt) |
_________________ Johan Lekås |
||||
Tror du behöver öka spårvidden och få tyngdpunkten framåt. Det är nog svårt att i praktiken få tyngdpunkten lägre än 400-450 mm. Om du ökar spårvidden genom att bredda ramen fram blir det lättare att sitta längre fram vilket skulle få tyngdpunkten framåt. Kollade lite snabbt igenom Mride-tråden, och enligt denna bild (sidan 9 i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skalan ska vara 10 cm per ruta Den andra Triken du länkade till i början av tråden (http://reversetrike.proboards.com/thread/336/spartan-trike-project) har 70" spårvidd, dvs 1780 mm och "Estimated cg height 17", dvs 432 mm Om du har 1800 mm spårvidd fram och viktfördelning 50/50 fram/bak så blir "effektiva halv-spårvidden" 1800/4 = 450 mm. Tillsammans med tyngdpunkt på 400-450 mm blir det drygt 1 g i max sido-acc. _________________ Johan Lekås |
||||
Jag har läst de trådarna och sett det också. Det lutar åt att jag gör längre bärarmar...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
På normala (allt är ju relativt) bilar så håller jag med om att man såklart bör tillåta krängning, både för komfort och fäste. Det som skiljer en trike som denna är ju att den totalt saknar camberkompensation i bak, tvärtom så får man ganska snabbt tokig camber i bak om framvagnen tillåts kränga. Ju bredare bakdäck man har desto större lär problemet bli när däcket går från t.ex. 250mm anliggningsyta till kanske 50 när däcket går upp på kant. Då tror jag snarare att det är däckets grepp som kommer begränsa lateralkrafterna i svängarna än fordonets dynamik och tyngdpunkt. Det kan nog mycket väl vara ett brett mc-däck i bak som ger bäst kurvgrepp eftersom det bättre tål negativ camber.
Allt detta är mina spekulationer och jag har stor respekt för att andra kan betydligt mer än mig om chassidynamik! _________________ Marcus Ramberg |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
_________________ Kristofer Åhlin |
||||
https://forum.locostsweden.se/index.
Den orangea har en spårvidd på 1430mm, den gröna 1400mm... Båda har motorn fram, vilket inte jag har. Jag kommer att bygga nya, längre bärarmar. Dels självklart för stabiliteten men jag tycker att den ser lite spinkig ut också. Angående fjädringen så får den bero lite. Då triken blir bredare fram så blir det "fult" med vanligt placerade stötdämpare, för man kan väl inte sätta nedre fästet mitt på bärarmen...? Så nån form att puschrodfjädring får det väl bli... (Kan fortfarande inte få in i huvet hur monoshockfjädringen funkar med sin vippa... ) _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Lösningen med en coilover i mitten med pushrods fungerar i alla fall om man har pendelaxlar och tungdpunkt under krängningscentrum. Bilen "håller balansen" med framaxeln. Lösningen på bilden är från en Formel Vee där alternativet är att ha en Z-formad "krängningshämmare" baktill. Men på en trike, nej tror inte det.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Jorå, skitdålit... Om du vill kan jag rada upp ett hundral dåliga, mer eller mindre sanna, undanflykter.
Jag har absolut inte gett upp! Det jag funderar på nu är om man verkligen vill va passagerare, man vill väl köra själv! Jag hittade ett intressant koncept där motorn placerats bredvid föraren. Då skulle jag kunna korta bygget med en halvmeter och få fram vikten, då behöver jag kanske inte byta bärarmarna. Jag kommet förhoppningsvis kunna vara ledig lite i jul och tänkte få prova motorn som passagerare och se hur det blir/hur det känns! https://newatlas.com/the-sub-g1-135h _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Behövs inga ursäkter, var och en bygger väl i det tempo man själv vill (det där var ju inte sant, det går alltid långsammare än vad man önskar men du förstår vad jag menar).
Intressant koncept, verkligen. Just den placeringen av motor/förare har jag ofta funderat kring att vara smått optimal även på en liten, fyrhjulig bil. Jag noterade också att de använder motorcykeldäck. Jag har ju svamlat om det förr men en rund profil på åtminstone bakdäcket eliminerar ju problemet med galen camber vid krängning. Det är nog inte omöjligt att de gjort tester som kommit fram till att mc-däck faktiskt medger högre kurvhastighet. Alldeles oavsett så kommer dynamiken att gynnas av kortare hjulbas, förutsatt att inte tyngdpunkten hamnar (procentuellt) längre bak. Min högst personliga åsikt är att även utseendet gynnas av att den blir kortare. Kanske det räcker med att flytta motorn i sidled och ha drevet på andra sidan bakhjulet? Lär väl dra med sig att man får bygga om svingen för att få frigång. Go for it! /Marcus _________________ Marcus Ramberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mållgan 3 wheeler... | << 1, 2, 3, 4, 5 24 besök senaste veckan (17645 totalt) |