Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (97267 totalt) |
Nästa resa ![]() Nästa resa inbokad 26/4-3/5 ![]() Klart att du skall åka, kan vara så att du ångrar dig, men det vet du inte föränn efteråt. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Alla framsteg är framsteg även om dom är små och tiden går som sagt fort. Kommer inte hinna färdigt med bilen till 1a April som var tänkt..
Vätskor och filter är utbytta och bromsar luftade. Har plockat in halvburen, monterat ihop bilen undertill, gjort nytt batteri fäste och säkert en del till.... Roligast är att jag slutfört mittkonsols ombyggnaden ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Eftersom att jag alltid skriver i dåtid så fortsätter jag med det
![]() Var ju att varit att bilen skulle varit färdig 1a April men det var den ej. Målet med vinterns mekande var inte bara att förstärka bakvagnen utan även att sänka vikten på bilen, trots att jag lastat in rör och extra vikt i bak på bilen. Steg ett var att förpassa AC:n med kompressor, slangar och kondensor till hyllan. Sedan så inhandlades nya hjul muttrar i Aluminium till pinbultarna. En nätt skillnad på 500g ![]() ![]() ![]() Orginal bromssköldarna skulle få sitta kvar eftersom tiden hade blivit knapp men då det visade sig att skölden HF var trasig i sitt övre fäste så blev det till att bygga nya ![]() ![]() En slät kolfiberskiva skars till med hjälp av Dremmel och vinkelslip. Sedan använde jag samma lösning som tidigare med en med slang anlsutning ifrån Biltema som knackats plan och sedan poppnitades fast. Även detta blev en liten viktbesparing. ![]() ![]() Min fars BMW X1 fick donera sin flyttbara mugghållare då jag har saknat detta när man är ute och åker ![]() ![]() Slutligen så monterades ett nytt Gopro fäste i buren imellan stolarn. Inköpt på Rallyshopen, även FIA godkänt. Med det gamla fästet så vibbrerade kameran samt att den inte satt fast ordentligt utan flyttade sig vid körning, inte kul. Det nya känns riktigt stabilt och är även gummi upphängt. ![]() Sen var bilen färdig för rollout. Bilen fulltankades och kördes till den närbelägna tippen där dom har en våg. Vad där för 2 år sedan och vägde bilen, då stannade vikten på 1400kg full tank, utan förare. Efter lite fjäsk så fick jag väga bilen även denna gång. Nu stannade vågen på 1360kg ![]() ![]() Då jag inte är så mkt för att polera och vaxa så har detta inte blivit gjort... Lämnade in bilen på en lack rekond för att få den svart igen. Då den nästan såg grå ut efter att ha stått ute i höstas med täcke på sig... Tar lärdom av detta. Inget täcke på bilen! Första bilden är före polering och andra efter....... Inte vaxad dock men ändå vilken skillnad ![]() ![]() ![]() Färdig, tada!!! ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Mycket fint!
Fan va din bil väger lite! Min var tidigare ner på 1430kg utan förare, men nu tror jag det kanske ökat lite igen med fler rör och sånt i bilen. Ett sånt där RAM mount tänkte jag också handla! ![]() Verkar smidigt och man kan mer fritt vinkla och få kameran rätt också. |
||
Fronten riktades imot Nurburgring den 26/4, en varm och solig dag. Tyvärr den sista riktiga värmen på resan, men det visste vi inte då. Bilen parkerades på färjan till Kiel tillsammans med de andra bilarna i rese sällskapet. Tror att allihopa hänger på Rejsa så jag presenterar dom inte närmare än vid namn och bil.
Målet för dagen var att komma fram och hinna med att köra något varv på kvällens TF. Denna plan grusades till största delen av trafiken på A1 som sniglade sig fram, men även regn skurarna gjorde inte direkt att det gick fortare, tog ca 7 1/2 timma att köra de drygt 60milen ner ![]() ![]() ![]() ![]() Där efter var det dax för inkvartering på Lindner resort där vi skulle bo. Kan varmt rekommendera detta, rent, snyggt och bra utrymmen. Kök med allt man kan önska sig. Vi inhandlade frukostmat i Adenau så att vi kunde äta i huset istället för att gå till matsalen och köpa frukost till det saltade priset av 16e per person och dag..... Söndagen bjöd på öppen TF imellan 08,00-19.30, 3 grader varmt på väg till banan på morgonen.... Växlande väder skurar och en del sol, 10grader varmt på dagen... Skall alltid ha med sig mössa och vinter jacka till Eifeln Började dagen försiktigt med att på 3e varvet köra 8,28 och därmed knäcka pb med 13sek.... Nöjd var jag och nya mål sattes upp. Dagen fortlöpte utan några missöden för våran del. Banan var avstängd i omgångar men det var bara kortvarigt, ömsom regn och sol gjorde att banan han torka upp mellan skurarna. Var sällan mer än 60st bil på banan och dagen slutade med 11varv totalt för min del. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vädret var som sagt växlande, sol, hagel och regn. Kvällen avslutades med mat på Pistenklause när de sista i resesällskapet anlänt. 29/4 Måndagens morgon bjöd på sol dock ingen jätte värme då det var frost på bilarna på morgonen ![]() Vi beslöt oss för att utforska omgivningarna runt banan när det ändå var så fint väder. Var även trackday så bilar fanns det att titta på. Parkerade bilarna i Brunnchen gick upp imot Hohe acht och vidare ner till Carussel. Vilken vacker natur, omgivningar och vilka Höjdskillnader! Har svårt att ta in det när man sitter i bilen och kör hur stora höjdskillnaderna är men när man går så blir det väldigt påtagligt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lunchen avnjöts i Adena på Blau ecke i skönt väder. ![]() ![]() TF 17,15-19,30 väntade... Fortsättning följer.... _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Tack Magnus ![]() ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Niklas, det finns så många onödiga prylar och mkt vikt att kasta ut, bara till att fortsätta! Fästet är riktigt stabilt och bra, som du säger möjligt att vinkla åt alla håll ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Fortsättning!
Måndag kvällens TF blev en ganska sval historia, byte av räcke vid Tiergarten, hastighetsbegränsning på 30km/h upp till Hochenrain vilket resulterade i inga vidare tider och bara 3varv körda. Träffade en del svenskar både kända och okända ansikten, mycket trevligt. Så det blev en del ljugande och en del sannings prat istället. Smolket i bägaren denna kväll var att David blev tvungen till att bärga sin bil ifrån Steilstrecke, men det har han redan berättat om i sin tråd. Kvällen avslutades på en Italiensk pizzeria i Adenau tillsammans med vännerna vi träffat på kvällen. ![]() Tisdagens förmiddag ägnades åt att leta delar till Davids S50B32. Vi var runt på 4ställen innan vi fick napp på det 5e stället, där dom lyckades skaka fram reserv delar. Kan tycka att antalet S50B32 motorer i det grannskapet borde överstiga befolknings mängden i en mindre Svensk småstad, så reservdelar till en sån maskin borde inte vara något problem! Men vad vet jag ![]() Fin natur fick vi i alla fall se. ![]() ![]() På eftermiddagen så tvättade jag bilen då den såg för bedrövlig ut. ![]() TF tisdag kväll 17,15-19,30 bjöd på fint väder. Tyvärr så var det även denna kväll räckes byte denna gång imellan Izen Kurve och Pflanzgarten. Kvällen avslutades även med en bärgning i Brunnchen... Så några värsting tider bjöd inte kvällen på. Körde trots detta 7st varv då jag fick riktigt go känsla i bilen och det kändes som att det gick ganska så fort ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1a Maj och sista dagen på bana (TF 08,00-19,00)var en dimmig och kall morgon men det syntes att solen skulle bryta igenom så förväntningarna var höga ifrån hela resesällskapet. ![]() ![]() ![]() När vi anlände till banan så var den stängd.... Vilket inte var så konstigt då dimman inte lättat överallt utan låg tjock som bomull på sina ställen och dår var således asfalten blöt och snor hal ![]() Under tiden så kunde man ju dricka kaffe och ta lite stämnings fulla kort ![]() ![]() ![]() ![]() En ärrad bil, snart dax för om lack kanske ![]() Banan öppnade vid 10,00. Körde ett varv, sedan snabb koll av däckstryck och sedan 2 varv efter varandra, sista varvet stannade klockan på 8,18. Kändes ok men ändå kändes det som att det fanns bättre tid att nå för dagen. Det var mkt bil på banan under dagen, upp emot 170st bilar samtidigt.... Detta resulterade i att banan var avstängd 7gånger tror jag under dagen. Vi beslöt oss till slut för att ta paus då det var för hysteriskt med bilar och folk överallt. Jag hade då 5varv kvar som jag ville förvalta på bästa sätt och resesällskapet kände likadant. Vi var åter vid 16 tiden utvilade, tankade och mätta. Dessutom så var det färre bilar kvar som vi alla önskade ![]() Alla var på och gav sig ut på banan. Jag körde 2 varv eftervarandra. Stod still en kort stund och sedan på det igen, 3varv kvar. Bilen gick grymt fint hade gått upp lite i däcks tryck till 2,3 kändes som att bakvagnen satt bättre och dessutom så var det varmare i asfalten så greppet blev bättre. Näst sista varvet när jag accelererade och växlade upp till 4an i Hatzenbach så fick jag inte i 4ans växel.... Det bara skrapade, släppte inte av utan tänkte engångsföreteelse och fortsatte. Detta upprepades på samma sätt nästa uppväxling till 4an, Fan ochså.... Släppte av och utvärderade resten av växlarna samt även 4an fler talet gånger. Symtomet upprepade sig inte igen och när jag passerade Karussell så gav jag fullt igen. Växlade upp vid varvstopp till 4ans växel flertalet gånger utan symtom. ![]() Fortsättning följer.... _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Sista delen.
Rullade av banan och in på parkeringen, efter som växellådan verkade funka som den skulle och jag bara hade ett varv kvar. Så beslöt jag mig raskt för att ta det sista och resans avslutande varv. Ut genom bommen gav full gas och märkte fortfarande inte av växellådans krångel ![]() Slet upp telefonen efter Gantry. Klockan hade stannat på ![]() Så jätte nöjd ![]() ![]() ![]() Resan stannade på 29varv totalt för min del fördelat på 2 heldags och 2 kvälls körningar. Skulle säkert kunna kört fler men det kostar ju en del så man försöker att vårda dom men köpt på bästa sätt. Även om vädret var ostadigt speciellt i början så ställde det inte till några större tråkigheter för oss. För egen del så skall jag ta med varmare jacka och mössa nästa gång, det saknade jag. Här kommer lite blandade bilder, alla ifrån sista dagen. Om någon undrar så är det Daniel R som lärt mig hur man skall ta curbs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter sista varven så dröjde vi oss kvar en stund. Alla var nog just där och då ganska så nöjda med både körning och antal varv. Detta skulle snart ändra sig, när båten lagt ut ifrån Kiel och vi var på väg hem så började alla prata om när vi skall åka nästa gång ![]() ![]() ![]() Vill tacka alla inblandade för en fantastisk kul och upplevelse rik resa ![]() ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
|
||
Kul att du med flera gillar min historia ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Här kommer mitt 8,08 varv.
Tyvärr så fick jag inte med hastighet osv ifrån Racecronon..... Dessutom så är det mkt reflektioner ifrån vindrutan så bildkvalitén är inte den bästa ![]() Tips mottages gärna på hur man skall få en bättre inspelning, men även på hur man kommer snabbare runt det Gröna helvetet ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Såg riktigt rutinerat ut när du betalade och stoppade upp kortet i solskyddet
![]() En sub 8 lär ju inte vara några problem med tanke på hur många gånger du fick bromsa in och vänta på framförvarande bil/mc. Snart dags för en helbur... //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport Model Y Sodi DD2 |
||
Haha, dom riktigt fräcka killarna har sitt kort på en flugsmäck såg jag ![]() Ja sub 8an, finns som sagt inom räckhåll. Det gäller bara att knyta ihop säcken som någon sa ![]() Helbur, måste man ha de om man åker under 8min ![]() _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (97267 totalt) |