Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Idrottonline nu ett måste för SBF-licens | << 1, 2 5 besök senaste veckan (15891 totalt) |
Hur mycket hamnade det på totalt inkl plastkort?
Och hur ska man nu göra för att förnya sitt medlemskap, funkar allt nu eller ska man vänta 1 månad till innan man försöker..? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hur långt är ett snöre? Beror på vilken licens du plockar ut. Plastkort kostar 100kr extra. Allt finns att läsa på SBF's hemsida. Medlemskap har man i en bilklubb, licens löser man hos SBF. Däremot måste klubben lägga in dig i LOTS, det går inte göra själv(vad jag vet). Ja, det funkar, jag fick ju mitt plastkort. Dock måste man lista ut några steg på egen hand, för det är inte helt intuitivt i LOTS och instruktionerna säger fel på ett par punkter. http://sbf.se/ImageVaultFiles/id_144 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Undrar om man fortfarande kan göra som vi brukar - åka förbi förbundskontoret och hämta licensen "på plats"...?
|
||||||
Det var inte lite pengar de ville ha nuförtiden heller om man vill ha plastkort med, kör man lite trackdays så brukar det ofta landa i 2 licenser (SBF+SMA), 1-2 klubbmedlemskap och liknande... SBF tar priset med 670 spänn för en debutantlicens inkl plastkort eller 310 för en engångs. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det ska tydligen vara dyrt att köra räserbil Håller med om att framförallt instegskostnaden är på tok för hög. Många drar sig från att köra med etablerade arrangörer och kör på mindre och sämre arrangerade träffar istället. Trist, men det är väl inte första gången SBF inte gynnar sina medlemmar direkt... Licenskostnaden utslaget på en fullsäsong blir ju inte så blodig, men många bäckar små. Kör man som du säger bara enstaka banträffar så blir det mycket pengar, speciellt om man ska köra för både SBF och SMA. Den senare är dock betydligt billigare... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
"Enkel licens" räcker för trackdays _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag såg i nyhetsbrev från Sbf idag att det är många som har gamla/felaktiga mailadresser i LOTS (kommer synkade från idrottonline) Om detta är problemet så kan man tydligen maila till it@sbf.se så kan de ändra adressen. Jag tror även att din klubb kan ändra i idrottonline så synkas det till LOTs den vägen. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Mailade igår kväll _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bra, tack! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Jag nergraderade min Driftinglicens ifrån Nationell till Debut, det var så enkelt som att maila SBF och dom fixade
Så 670:- för drifting och racinglicens |
||||||
Jupp, var fel på mailadressen. Löste sig via mailen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Skickar du inte in pappret från utbildningen inom 6 månader, så har du ingen licens.
Om man måste lösa ut den första gången är jag osäker på (men jag tror inte att du kan ha licensen vilande från början), men om pappret inte stämplats av utbildare+klubb och sen skickats in så finns du ju inte i systemet. |
||||||
Mattias skrev "Nu måste jag alltså gå om hela kursen och den för karting kan jag inte uppgradera till att gälla även banracing. Jävla skitförbund"
Det är tyvärr så det blir/är när byråkrater får inflytande i organisationer. Byråkrati för byråkratins egen skull... För de som ägnar sig åt jakt så skall man om man har för avsikt att jaga, betala in en avgift på ca 300 kr för ett år. Det går utmärkt att stå över några år utan att behöva ta om sin jägarexemen. SBF har en del att lära. /Johan B _________________ Johan B |
||||||
På några år brukar reglerna förändras en del, många kollisioner orsakas i onödan av att förare lever efter olika regeldecennium. Kanske inte sker förändringar inom jakt i samma takt men faktiskt högst rimligt krav inom bilsport att om man stått vid sidan alltför länge så behöver man göra om (åtminstone teoridelen). Egentligen borde ALLA göra om teorin emellanåt för att få ut licensen, då öppnar de böckerna åtminstone den gången.. |
||||||
Allmänt banåkaforum Idrottonline nu ett måste för SBF-licens | << 1, 2 5 besök senaste veckan (15891 totalt) |