| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montage av bromsrör under bil
|
3 besök senaste veckan (1589 totalt) |
|
. Finns det något bra sätt att fästa bromsrör/kopplingsrör under bilen utan att få sjuttioelva skruvar sticka upp i golvet inne i kupén? Är buntband godkänd fästpunkt på bromsrör? Största avstånd mellan fästpunkterna? Andra bra-att-veta-tips? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re: Montage av bromsrör under bil
Som de många gånger är fästa original? I en gummibit som kläms upp med två metallband som är svetsade i golvet. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Max 200 mm i CC mellan fästpunkterna för SFRO reggning.
Jag borrade hål i golvet och satte M6 bultar uppifrån som jag svetsade fast. Där det var dubbelplåt satte jag med självborrande underifrån. Hade jag gjort om det så hade jag nog gjort på samma vis som det var original, precis som Rolle skriver. /David _________________ David Herbertsson |
||||
|
Finns även plastclips. Borra hål, trycka i en plastplugg som ser ut som en rivnut, sen trycker man in en klo i plast som har en bulle på stammen så den nyper fast i plastpluggen.
Sen snäpper bromsledningen fast i den. Uppstickande skruv slipper du, men inte hål i golvet
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Dom där får du ju dock en massa skruvar upp genom golvet med
Får sättas med rivnut t ex, har själv liknande på min bil i stor utsträckning.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Hmm ... inte så dum idé! M5-M6 med kullrig skalle kan man leva med på insidan. Och så slipper jag ligga under bilen och svetsa där det redan är täckt med "body".
Tack för alla tips!! _________________ Calle Olsson |
||||
|
Sätt broms rören på insidan av trösklarna då går popnuts eller skruv in i det utrymmet..och är lite skyddade..om man nu har trösklar..
P nut med gummiklädda p klämmor...gillar jag..dom passar ju till många olika diametrar. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Re:
Konstruktionen på trösklar gör att infästning där inte funkar. Men "P-nuts" är bra, instämmer! _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Brännbara vätskor utanför kupén är ju bra annars. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Kommer SFROs krav på cc200mm infästning pga att dem flesta använder kopparrör som kan vibrera av?
Är det samma regler för riktigt bromsrör i stål? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Ska man vara petig är 200 mm inte en regel eller ett krav utan mer ett riktmärke. Det viktiga är att inte rören vibrerar så att man riskerar att de går av. Där är ju ett rent kopparrör mest känsligt, kopparnickel mindre känsligt och stålrör minst känsliga. På vissa ställen, i vissa applikationer, behöver man klamra tätare än 200 mm, på vissa ställen klarar man sig med glesare. Men många byggare känner sig trygga med ett mått att hålla sig till. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Varför har då racebilar ibland ledningarna dragna så? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Brinner verkligen en glykolbaserad bromsvätska? _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1589 totalt) |