| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Laga pinjong
|
6 besök senaste veckan (1274 totalt) |
|
Laga pinjong
Växellådan på vår SR8 har sagt upp sig
Lådan är av typen transaxel och i raset har pinjongen blivit skadad, kronhjulet har mirakulöst klarat sig utan skador. så nu till frågan är det möjligt att svetsa upp och laga pinjongen eller är det bara en ny som gäller? _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||
|
Bilder är ju bra så man kan se skadorna.
Skulle tippa på att det inte går. Biten måste härdas om och bearbetningen är väldigt noga i drevet. Är det ett lager som gått ner sig så är det större möjligheter. Borde gå o köpa som reservdel från xtrac, sadev eller vilka som nu gjort lådan. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Re:
Det går att köpa kronhjul och pinjong med det kostar 50 000kr. Tänkte att man kanske kunde komma lite billigare undan.
_________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||
|
Nej det där lagar man nog inte så lätt.
Den måste slipas in och kronhjulet måste ha skador om pinjongen ser ut sådär. Måste gå o hitta utv billigt från team osv. Jag skulle maila runt till större team ute i europa o frågat snällt om dem haft nå grejer liggandes. Mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Re:
Det där är ingenting du bränner på med migen och filar till om du vill ha funktion. Teoretiskt går det att lägga på material med en svets, men att sedan bearbeta i svetsat material vill inte många göra då det ythärdar otrevligt hårt... Att bara mäta upp och 'tillverka' en ny kostar säkert minst 25 tuss, lägg på några tuss om du har svetsat i skräpet. Och då blir härdningen vad den blir, så hållbarheten kan bli riktigt dålig. Även om de ska shimsas ihop kan de vara tillverkade i 'par', och då bara byta ena kan ge problem. Oftast kan du mixa _________________ Roland Johansson |
||||
|
Det är pititngskador på piongen.
Där jag sätt dylika skador på piongen har kronhjulet varit oskadat Om jag nu förstått rätt så får man dylika skador när yt-trycketet blir för stort. Svets: Jag är rätt övertygad att man inte kan svetsa pga till man får till rätt legering mm. Sen måste då piongen slipas och härdas. EDIT: Hmm jag missade Rolle Scirocco inlägg
(svar på svets) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag har svetsat liknande detalj ett par ggr." På vinst eller förlust"
Gjorde mätning på materialet med scanner och valde närmaste rätt tig tråd. Värmde biten försiktigt med gas innan och la på material som jag slipade till försiktigt med lamell skiva innan detaljen svalnat helt. Sen lämnades det vidare för precisuonsslipning på en CNC firma som gör verktygsgållare och liknande. I ena fallet var detaljen till någon slags skogsmaskinväxellåda. Där leveranstid på detalj inte fungerade. I det andra fallet till en industeiväxllåda som var så pass gammal att det inte fans underlag att beställa längre, och nytillverkning hade tagit för lång tid. Gissar att priset 50.000 med Material mätning, timmar på svetsning och tråden, samt precisuonsslipning. Man klarar sig on man har rätt kanaler under det, men utan så blir det nog ungefär dem pengarna, och då helt utan garantier för att det håller 🤔 I ditt fall hade jag nog jagat begagnat. [/quote] _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Köp nytt, det är tillräckligt svårt att få rätt form på det där när man har rätt verktyg och börjar från smidesgods.
Vad sitter det i för bil? Måste varit mycket "abuse" för att få till det där med värme, tryck och trasig oljefilm...
Edit, Radical SR8 alltså. Bra att läsa ordentligt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Laga pinjong
|
6 besök senaste veckan (1274 totalt) |

