Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1398 besök totalt |
Ekerhjulsfråga...
...just det, ekerhjul. Jag vet inte hur många på detta forum som har erfarenhet men jag kan ju chansa. För ett par helger sedan var jag och körde Kinnekulle med Eleven, och han fick anstränga sig lite. Nu när jag tog ut bilen på långtur för första gången hörde jag hur det "knäppte" i bakvagnen. Det viner inte, rasslar inte, utan knäpper vid motorbroms och gaspådrag. När jag stannar till häftigt och gasar iväg kommer också ett mer klonkande ljud. Lite moloken och rädd att jag kört sönder något åker jag hem. När jag skjuter bilen på garagegolvet med växel i så knäpper det tydligt ute vid hubbarna (inget vid klumpen), precis som om splinesen jackar över, men jag känner inget glapp i sidled. Jag tar bort ett hjul, splinesen ser helt OK ut både på hub och fälg. På med hjulet igen, dra åt spinnern och vips, slut på knäppande, samma sak på andra sidan. Ut och kör, alla missljud borta... ![]() Kan det vara så dj***a enkelt att spinners/hub börjat glappa efter påfrestningarna på banan, och att jag bara behövde efterdra? Men jag fattar fortfarande inte knäppljudet. Ska jag vara orolig eller bara lyda principen "if it ain't broken, don't fix it"? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Re: Ekerhjulsfråga...
Gör den enkla varianten, känn på ekrarna i par mot varann att de är lika spända. Är de inte det har du lite arbete framför dig att spänna upp de som är slappa. Innan du börjar med att spänna upp bör du kolla att fälgbanan är rund och centrerad... _________________ Roland Johansson |
||
Re: Ekerhjulsfråga...
Tack. Jag var också inne på att det var själva ekrarna som gav ifrån sig ljudet men det verkar inte så. Ska kolla lite noggrannare imorgon, prova att belasta lite mm. Jag blev så paff när ljudet upphörde bara. ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Ett vanligt cykelhjul knäpper en hel del de första 100 metrarna eftersom ekrarna sätter sig då, antagligen samma sak på din bil.. Men dina hjul är inte nya va?
Det låter konstigt att det skulle vara från ekrarna knäppandet kom, snarare glapp någonstans.. Men som sagt, för säkerhets skull så kan du ju, som nämndes ovan, känna på ekrarna parvis mot varandra så att alla är lika hårda.. Dock har jag svårt att tro det skulle bero på detta. Satsar hellre på glapp någonstans i så fall |
||
Exakt samma sak har hänt mig.
Ekerhjul är skit, splinsade hubbar är skit, så enkelt är det (men jag fortsätter ändå att köra med dem av "andra" skäl). _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
enig, men de är ju så snygga och tidsenliga, eller hur? ![]() Jag skulle vilja ha en uppsättning gula wobble wheels (eller vad de kallas) men jag vet inte hur svåra de är att få tag i. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
En dag skall jag ha sådana. De är inte svåra att få tag i men DYRA... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1398 besök totalt |