Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötter...
<<   1, 2, 3
6506 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

meldert skrev:
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.

Jag kan se logiken i det du skriver i första meningen, men jag tror inte det skulle funka på mig och antaglien inte på en massa andra heller. Scenariorna jag ser framför mig är att man trots allt tullar på marginalerna och kör fortare än plånboken igentligen tåler . Det andra scenariot är att man är så rädd om bilen att man kör mitt i banan och är rädd för både det ena och det andra , andra bilar, stenskott, rädd för kurbsen, för räcket och muren etc.

Det du skriver i andra meningen förstår jag inte alls, i min värld har man ju inte en aning om vilken handling, eller väghållning om vi ska välja det ordet, bilen har förrän man har kommit rätt nära gränsen. Om jag får överdriva, fick jag köra en F1:a på konsums parkering i 30 km/h så skulle jag ju inte veta om den har bra eller dålig väghållning.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Vincent har så rätt. Förr eller senare gör man ett misstag och då är det tråkigt om man
lagt alla äggen (pengarna) i samma korg. Det händer även de mest rutinerade (hjärnsläpp,
bristande koncentration, övermod...)

Jag brukar rekommendera att lägga några tusen på en förarkurs, speciellt om du är
relativt "färsk" (och inte lagt dig till med en massa dumheter som gjorde att jag behövde flera
kurser än en ). Under kursen komme du dessutom att bli varse hurvida banåka är något
för dig eller inte. (Få droger är så beroendeframkallande)

Köp en vettig bil och se till att ha en ekonomisk buffert (för krascher, reparationer och förbättringar.
om budgeten är begränsad så börja under 100% för att öka succesivt. Jag har sett en del trista exempel
på att gå ut med 101%

Vressel
Här sen Apr 2003

Pär Hylander skrev:
meldert skrev:
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.

Det du skriver i andra meningen förstår jag inte alls, i min värld har man ju inte en aning om vilken handling, eller väghållning om vi ska välja det ordet, bilen har förrän man har kommit rätt nära gränsen. Om jag får överdriva, fick jag köra en F1:a på konsums parkering i 30 km/h så skulle jag ju inte veta om den har bra eller dålig väghållning.

Där är en konstig sak till med den meningen. I min värld så kör man antingen fort eller så har man goda marginaler. Inte båda samtidigt.

Men det är säkert kul att köra en F1:a på konsums parkering, även om det bara går i 30 km/h
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Pär Hylander skrev:

Du har nog rätt, visst måste man ta bilen något sånär till gränsen för att utnyttja väghållningen men man kan fortfarande köra med goda marginaler. Det handlar mer om i vilka situationer man väljer att närma sig gränsen och hur länge man försöker ligga kvar där. Man behöver inte maximera bromspunkterna till det yttersta. Och för att ta ett annat populärt exempel "hålla fullt under bron" (på kullen) annars kör bakänden om dig. Har alldrig riktigt fattat vad ni menar med det där... Kör man på gränsen är det kanske sant men knappast annars. Mina kullenvarvtider kanske inter är något att skryta om men jag kan inte påstå att jag skäms för dem heller.

För att ta ditt exemplet med F1 så tror nog jag att du skulle känna dig rätt bekväm med ganska höga hastigheter kring parkeringsplatsen (troligen snabbare än vad man någonsin skulle klara med en "vanlig" bil) utan att för den saken känna dig osäker.

Sedan är ju frågan om hur långt man kan utvecklas som förare om man inte testar bilens gränser. Men det finns mycket att lära sig om spårval och även hantering av bilen innan man måste testa gränserna för att utvecklas.

Skåne
Här sen Okt 2003

man kanske skulle ha någon annan lite billigare banbil utöver en GT3, men vad ska man då ha GT3:an till om den aldrig ska befinna sig på bana Kanske resor till ringen etc..... Tittar man på bilarna i RingRunners t.ex. så är det massor med Porsche, Ferrari och Maserati med mera....

Philip Lundh
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

MatroxMGA skrev:
man kanske skulle ha någon annan lite billigare banbil utöver en GT3, men vad ska man då ha GT3:an till om den aldrig ska befinna sig på bana Kanske resor till ringen etc..... Tittar man på bilarna i RingRunners t.ex. så är det massor med Porsche, Ferrari och Maserati med mera....

Alla har vi olika gränser för vad plånboken klara av att sätta i muren.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

borg skrev:
MatroxMGA skrev:

Alla har vi olika gränser för vad plånboken klara av att sätta i muren.

Det har du helt rätt i.....själv så är man ju inte så sugen på att sätta en GT3 i muren. Men, bilar ska väl användas, vilket är svårt för en pedant som mig Underhåller alltid mina bilar till tusen så de behåller sitt toppen skick.
Man behöver ju faktiskt inte köra som om det vore tävling.

Philip Lundh
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra bana med "finbil"/bruksbil, kalla fötter...
<<   1, 2, 3
6506 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande