Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3409 besök totalt |
Re:
Eller är det normalt att nolla kunskaper och erfarenheter vid nyår? |
||||
Re:
Sant. Så skall det kanske förstås? ![]() Räknat i track days är jag i så fall L36 ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Trackdays totalt man varit på, inte per år. EDIT: jag var ![]() EDIT2: Så långt jag sett så verkar det väldigt vanligt att instruktörer ställer upp gratis mot att de får köra några pass själva + lunch typ. Men det finns säkert massa som tar betalt också. När det gäller sign off så verkar man överlag ha ett helt regelverk för instruktörande, mängder med speciella regler och arbetmetoder man följer noga. _________________ ![]() |
||||
Jag tycker jag är L6
![]() ![]() Nu är jag rätt utbildninskadad genom jobbet och denna tabell känns väldigt endimensionell. Kul är att jag själv har börjat instruera bankörning så jag tittar på den från två håll, förare och instruktör. Oavsett om jag har mycket att säga om tabellen så kan den nog vara användbar i en hel del sammanhang. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
[quote="Mats Ahlgren"]
Precis vad jag också tänkte, dem är väldigt skumma over there i bedömning, skitkul och starta en tråd på US Vetteforumet med rubriken att t ex " Är det ok att låna ut Corvetten till min 19 åriga son " vilket får ungefär halva forumet att gå upp i limningen hur galen man är att låna ut ett dödligt verktyg oansvarig osv, nej han måste nog vara minst 30 år innan han får chansen enligt jänkarna ![]() Bortsett från det så är jag nog en L3 svag L4 där om kring. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Re:
Vore extremt kul att höra lite ideer och åsikter om andra vinklar man borde ha i en sånhär tabell _________________ ![]() |
||||
Re:
Som jag skrivit på sidan 1 tycker jag bilkontroll vore en vinkel man skulle få in. Duktiga förare kan repetera varv efter varv, riktigt duktiga förare kan också hantera oförutsedda händelser. - Olja-Kylvatten på banan som inte syns och helt plötsligt går bilen i kraftens rikting. Eller andra oförutsedda händelser som andra på banan skapar. På ringen kan man tex behöva väja för rådjur, mc och kana omkring pga av vätska. - Förmåga att köra i regn. - Varvtalsmatchning + fordonskunskap som gör att man på förhand vet hur bilen kommer uppföra sig utanför "fönstret". (Trailbrakingfrågan är inne på det men är för enkelspårig.) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
"Comfortable and fast off-line" handlar väl lite om att att ha kontroll och klara oförutsedda situationer / placeringar på banan (utan att totalt tappa tempo)? Men jag håller absolut med, bilkontroll så att oberoende läge man hamnar i har rätt beteende för ha bra odds att reda ut det som är även gränsfall utredbart.
_________________ ![]() |
||||
Jo det det finns säkert mycket att dela
![]() Micke skriver mycket bra i sina inlägg. Det finns ju det mest basala, blick och körställning. Sedan hålla bra spår och utvecklas med det. Vidare är ju bilkontroll så man utnyttjar bilens potential (här kan man få in väldigt många komponenter=fler rader i tabellen). Här någonstans kan man stränga ihop snabbt varv under ideala förhållande. Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser. I mitt tycke ska en komplett förare bemästra allt detta. Talang i min mening är egentligen förmågan att göra utvecklingskurvan brantare. Tabellen skulle nog kunna förfinas och användas i instruktörsgrupper för intern kommunikation. Sedan när jag läste den som förare så använde jag raderna för att hitta mina svagheter (det var ju inte så att alla punkter som hamnade på samma kolumn ![]() Mycket flum från min sida ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Just det där med "hantera alternativspår som konsekvens" var det jag filosoferade om för egen del tidigare i tråden. Det är något jag tror skiljer svenska trackdayåkare (och timeattackåkare) mot de som kör racing alt. Nordschleife, just att kunna hålla uppe tempot maximalt även "ur spår". Jag känner i alla fall att jag kör med mycket högre marginaler mot maximalt möjligt tempo när jag kör oprövade spår vid tex omkörning. För man får ju noll bantid att nöta på detta på trackdays eftersom alla omkörningar alltid (tack o lov) görs med massiva marginaler. Hur man skulle kunna träna på detta samtidigt som man skulle bibehålla den väldigt låga risknivån man har på svenska trackdays kan ju vara något att klura på. _________________ ![]() |
||||
Re:
Var inte 35 totalt? _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Japp _________________ ![]() |
||||
Re:
Jo det är en grej som är rätt hopplös att kunna öva på vanliga svenska trackdays. Det momentet strider ju direkt mot säkerhetstänket man har under trackdays. Så det blir tävling, träning eller nordslingan man får öva. Fast jag undrar om man inte skulle kunna få till det ändå på tillställningar med erfarna deltagare. Man kan träna det statiskt med hjälp av strategiskt dåligt placerade koner ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3409 besök totalt |