Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4007 besök totalt |
Utväxling BMW-låda
Skulle hjälpa en kompis och ta fram utväxlingen på en bmw 320 e30 låda till sitt super seven bygge men folket på autopower verkar mest undra hur man turbokonventerar sina bilar så de är nog bättre att fråga här. Är det någon som vet vart man kan hitta en sådan tabell samt om någon har hum om hur hög effekt den kan tänkas tåla. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Tror att det sitter en getrag 240 i dom? isåfall så har den utväxlingen 3.73, 2.02, 1.32, 1.00, 0.81
Vet inte hur mkt effekt dom tål, kan inte tänka mig att det är sådär jättemkt, ska du ha mkt effekt så ta en låda från en 325, 535 eller helst en från en M3E36 tom -95 eller 328. Dom tål MKT mos. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
_________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
När jag nosade lite i ETK fick jag välja mellan 2 "typnycklar" vad nu det innebar ...
Ta reda på årsmodell osv på donatorbilen så kanske jag kan ta reda på vad det är för en låda? Det kanske t.o.m. står nån ledtråd på lådan, typ ett artikelnummer eller nåt ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
redan kollat ETK, den avslöjar inte så mycket tyvärr ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Hittade först inget men nu så hittade jag lite spännande info! Tackar. Passar på att utveckla frågan lite: Håller en e36 325 låda bättre än 325 e30 låda? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Hur mycket skall det hålla för egentligen? 325 e30 är betydligt mer (billigar och vanligare) utprovat när det gäller mycket effekt. 400 - 500hk håller den väl för iaf. Över 300hk har väl provats med Getrag 240:n, inte så många som har mycket mer effekt i bilar som hade den lådan orginal. 320i har enligt htk precis som Micke E skrev Getrag 240 och den utväxling som han skrev. 325i har Getrag 260 och har en aning annorlunda utväxling på 1,2,3:an men samma på 4:an och 5:an. Eller nästan, det skiljer 0,005 i utväling på 5:an. (finns också ZF lådor i både 320i och 325i) _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4007 besök totalt |