Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 400, 401, 402 ... 502, 503, 504 >> 179 besök idag (2509833 totalt) |
Har gjort test nu med denna Volvo pwm modul för fläkt, men tyvärr är den alldeles för långsam för bränslepumpar. Kommer film på testet. Har ni fler ideer? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
På vilket sätt? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Japp och har testat lite olika 100-300hz men för högt eller lågt så går inte bränslepumpen. Men denna pwm modul är ju kanon för fläktar, för ingen risk att bränna säkringar, få spännings dipp eller att motorn hickar till när fläktar startar då det är långsam respons på denna modul. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Dels är det ju långsam start, alltså nu när man slår på tändningen så går pumparna i typ 3 sekunder för att bygga upp tryck, men med denna inkopplad så hinner knappt pumpen starta på dessa 3 sekunder.
Och när du kör på starten så tar även detta längre tid då det tar tid innan pumparna varvat upp och skickar fram bränslet till motorn. Men största problemet är ju att det även är långsam respons under färd. Alltså stämplar du gaspedalen så ska ju pumparna omgående gå från lågt flöde till fullt på en millisekund men med denna pwm modul så tar det 3-4 sekunder = då hinner du spika sönder motorn innan bränsletrycket kommit ikapp. På filmen när pumpen går på typ 50% så matar jag in att den ska ge fullt och trycker Enter på datorn och då hör ni hur långsamt den varvar upp till full fart. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Så snabbt som millisekunder tror jag ingen pwm modul klarar. Kan kolla respons tiden på Motec:s variant om jag får nån tid över.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Detta svarar Maxxtuning om deras pwm modul när jag ställde lite frågor:
Ja, modulen är snabb och ändrar utsignalen i nästkommande klockcykel. Behövs ingen kylfläns. Frekvens och duty måste testas för lasten, det är inte PWM modulen som begränsar där. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hur menar du? Hastighet på elmotorn i bensinpumpen? Bilmotorn? Utveckla gärna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Innan jag upptäckte hur långsam den var så testade jag hur varm den blir så den fick stå och gå i typ 20 minuter kopplad till mina bränslepumpar.
Nu visserligen välventilerat och med bara 20 grader i luften. Men går ju sedan att skruva den mot en plåt för att fördela värmen i bagaget så den borde fungera utan fläktkylning. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Avslöjar något annat jag köpt som gjort att jag sparat massor av vikt
Dyraste lättningen Bytte ut min normala huvudströmbrytare mot en Cartek XR Den är så liten så röda nyckeln på gamla är typ större än hela Cartek XR enheten Men framförallt var det för att slippa behöva slå på och av batteriet via bakluckan, för nu kan jag göra det vart jag vill via dom 2 strömbrytarna _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Eftersom jag kommer köra med 2 pumpar i catchtanken så tänkte jag det var bra med separata säkringar.
Men den Nuke tanken jag jag kört med har bara 1st +&- Funderade på att borra och gänga en minus någon annan stans på locket men tyckte det kändes trångt på ovan och undersidan. Men köpa grejor är ju alltid kul, så jag köpte en ny tank som har extra anslutningar från början Skulle dock visa sig inte bara vara att byta utan det mesta fick göras om _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Att det är drygt att bygga om, saker som är ändrade som jag inte tänkte på innan jag köpte den.
Kollar du på bilderna ovan på toppen så sitter in/ut gångarna på andra ställen, alltså alla är ute på kanten som tidigare men på andra ställen så mina böjda aluminium rör stämmer inte längre, går att återanvända typ 2 av 5 rör om tanken hamnar på samma ställe vilket den inte heller gör. Gamla tanken hade botten plattan 4 hål i en fyrkant, nu är det 6 hål men i trekant så bara ett tidigare infästnings hål passar Så för att slippa borra och gänga för extra el-kabel i gamla tanken resulterade istället i mycket mer arbete med allt det andra som jag inte räknat med. Så hade jag vetat detta så hade jag inte köpt ny. Fick hamna lite längre framåt mot ryggstödet än tidigare, sen muttrar och brickor som distanser på grund utav det ojämna bagage golvet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Kan även nämna att jag mailade frågor innan köp då det är dålig info och få bilder på vad som ingår osv..
Hej Jag har den gamla bränsle catchtank för interna walbro's nr 150-01-202, där hade ni borrat hål från sidan så utloppen för pumparna går i sicksack ut till nippeln, hur har ni gjort detta på den nya tanken? Har du bild på insidan av locket till dessa? Partno: 150-01-208 Partno: 150-01-206 Sen undrar jag om fästet under om du tar botten mot botten med den gamla mot denna nya stämmer fäst hålen i mellan dom så alltså dom gamla 4 hålen passar mot er nya catchtank's hål? Mvh Martin Svar från Nuke: Hej! Det stämmer På 150-01-208 för 2 pumpar så är det bara en utgång och undertill är det 2 hål som går ihop till ett, hade ingen bild på det 150-01-206 är för 3 pumpar och det sitter en ¼ gänga under varje utgång Tydligen misstolkade jag hans svar "det stämmer" ? för det var ju uppenbarligen inte svaret på min fråga om botten plattan han menade.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Då rören inte passade längre så fick det bli teflonslangar denna gång.
Känns lite säkrare ifall catchtanken rör sig vid hårdkörning att det istället är mjuka teflonslangar än stumma rör som kanske då börjar läcka vid kopplingarna. Dock blir det ju tyngre trots kortare slangar: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Trots aluminium fot så är den ändå fortfarande tung.
Detta är helt tom aluminium burk utan bränslepump hållare inuti. 2,5kg aluminium. Sen vikt på hållare och pumpar: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 400, 401, 402 ... 502, 503, 504 >> 179 besök idag (2509833 totalt) |