Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8341 besök totalt |
Vilen är bäst som banbil?? CRX, 205 gti, 318is, Alfa 33
Kriterier: Lätt, någorlunda motorstark, vettiga driftskostnader, pris mellan 15000 - 25000, någorlunda lättskruvat även för en icke mekaniker. Underhållande köregenskaper. Skall rulla ungefär 1000 mil per år. Syfte: Fungera som andra bil tillika på banträffar med entusiast klubbar. De billar som uppfyllde kriterierna var: BMW 318is (E30); Alfa Romeo 33; Peugout 205 gti; Honda CRX outsider men betydligt tyngre BMW 528 (E28) Vilken bil lämpar sig då bäst som banbil, komfort är ointressant då jag endast kommer att åka kortare sträckor. Det viktigaste är att bilen är lätt att få igenom böjarna. 0 - 100 är irrelevant då jag inte är någon rödljusentusiast, gillar kurvor. Jag räknar med vissa modifieringar av bilen oavsett vilket märke det blir och det kommer oavkortat gälla chassit initialt, på sikt kan även en blue printning av motorn bli aktuellt. Vilken bil är det bästa valet? Försök att vara objektiv. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re: Vilen är bäst som banbil?? CRX, 205 gti, 318is, Alfa 33
Äsch... Kommer ju aldrig att funka! ![]() Seriöst: För den pengen du vill lägga så tror jag att BMW 318is är rätt kandidat. CRX V-tech vore skoj (motorljud!) men den är dyrare än din summa och FWD är kanske inte bäst på banan? Bonusen är väl att till BMW E30 finns det en hööög med trimprylar, både till chassie och motor. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Tror inte jag behöver tillägga så mycket om 318is för det sköts nog snart exemplariskt även i denna tråden.
![]() Det jag saknar i jämförelsen är väl Alfa 75. Finns en som i mina ögon verkar jättefin till salu här på köpes/säljes-forumet! ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
förvånande nog säger jag Honda CRX eller Civic VTI...
![]() nackdelar som jag ser det: priset, ( jepps, lite högre pris, men å andra sidan står dom sig väldigt bra i pris så du tappar inte så mycket i värde som med de flesta andra bilar...) Framkrafs (om man nu vill se det som en nackdel.. själv e jag av den gamla skolan som vill ha drivning bak, men skall du "bara" köra fort tror jag inte det spelar någon roll.. snarare fördel med FWD ) något kort hjulbas Fördelar: står sig bra i pris bra väghållning från start ( du slipper lägga massa pengar på att bygga om bilen för att få bra väghållning ) mycket bra motorer.. B16A1 (150Hkr) i CRX VT och B16A2 (160Hkr) i Civic VT varvar 8200 rpm orginal med ett underbart ljud.. ( VTECoholic bör finnas med i svenska akademins ordlista.. ) mitt råd är att du provkör dom bilarna du är intresserad av och skaffar en uppfattning själv... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||
Jag tror jag hade spetsat in mig på Hondan i ditt läge, mest av orationella skäl som att jag är lite svag för den, ser läcker ut och varvar på ett rejsmässigt sätt.
Eftersom jag mekar själv betydligt mer än alla mina medtävlande gör tillsammans som kör japanska sportvagnar så borde det ju vara ett bra val ur mekningssynpunkt. _________________ Pär Hylander |
||
om det blir en CRX så blir det en 86 - 88, vilket är både billigt och körglatt, väger mindre och jag gissar att du slipper katalysator på 86 - 87??
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det som talar för 318 is är att jag haft 2 st (E30 325) och därmed kan den modellen innan och utan när det gäller väghållning och vart man skall leta fel.
Har provat 205 gti dock med 405 MI6 motor, gick jäklar så snabbt men kändes skramlig och plastig och därför mkt tveksam, dessutom har de ofta problem med Co värden tycks det. CRX har jag alltid varit svag för, och Alfa har jag aldrig vågat prova pga all rost. Det viktiga är att det är någorlunda billigt att få den RACE mässig, dvs byta stötdämpare till tex bilstein, Koni samt andra modifieringar som krävs, men också att det går att skruva lite utan att vara utbildad motortekniker med mängder av specialverktyg. Ett angenämnt problem men ändå ett problem. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Claes: Jo en 75TS skulle kunna göra sig i detta sällskapet.
Fördelar: Billig i inköp och drift. Min gamle ts drog knappt 0.75 på snabba långkörningar. Rekordet var litern. Går att få ner bilen strax över 900kg inkl bur, bakhjulsdrift med diffspärr, 146 pigga hästar, skottsäker motor, 50/50 viktfördelning och mycket rolig att köra. Dessutom så rostar den inte alls som 33:orna kan göra. 116 serien är ju populär på banan och det finns mycket att pilla på om man vill det och det är relativt enkelt att få fart på den på banan. För 15-25papp så får man dessutom en riktigt fin bil. Nackdelar: Synkringarna på framförallt 2:ans växel brukar bli slitna. Det är inga jättekonstigheter att byta men problemet är dom tunga dreven i lådan. Bästa modden är att lätta dom och byta synkringarna. Med rätt växellådsolja så slipper man problemen sen. Hardyknutarna behöver bytas på många av dom exemplar som säljs.Kan bli en slant om man behöver byta allihopa (ca 1000:- st kostar dom. Det är 3st) El problem är inte ovanligt men i dom allra flesta fall så handlar det om dålig jordning. En rejäl övergång av jordningspunkterna brukar lösa problemen. Jag har efter övergång alldrig haft elproblem i mina alfor. Försäkringen kan bli dyr om man är ung Sen är den cooool ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Bilmässigt är de nog skoj allihop men jag får väl göra min plikt och vara 205-advokat, då.
![]() 205 GTi är förhållandevis enkel att transplantera en 148 hk Mi16-motor i och det finns några såna i omlopp så det kan bli till salu. Bromsuppgraderingar från större modeller finns som passar. Delar finns i överflöd, i synnerhet i UK. Har man lite extra pengar finns mycket kompetenta prylar att köpa från PeugeotSport, men begagnade saker finns också till bättre pris. Prylar från Bilstein, Öhlins, Proflex och Leda m.fl. finns att köpa med bra setup eller rekommenderade inställningar. Den giftiga bakvagnen tycks bli åtgärdad med uppstyvning. Jag tror inte vi riktigt sett potentialen hos denna bil i Sverige än. Blyberg leder förresten SSK-serien med en 205 GTi. En mindre känd släkting: 309 GTi16, Mi16-snurran original, något tyngre, men med bredare spårvidd. Går dock att plocka över bakaxel och länkarmar (ger ett par grader -camber) till 205. Tycker du ska stryka 528:an iaf och ta ngn av de lättare bilarna du räknar upp. Allt blir dyrare för att det ska funka, bromsar, däck osv. Jag kör tung bil själv än så länge så jag vet. Sen är det ju körtillfällena som är viktiga och tyvärr får jag nog erkänna att vi (Peugeot SC, www.peugeot-sport-club.com ) ligger lite efter de andra klubbarna vad gäller antal körtillfällen, men den verksamhetsplan för 2005 som klubbades på årsmötet i lördags ser ut så här: -Banträff med licenskurs på Gelleråsen runt månadsskiftet maj-juni, även inbjudna klubbar. -Banträff med förarträning på Kinnekulle runt månadsskiftet aug-sep, ej bestämt om det blir bara franskbilar eller bredare, utvärdering pågår. -En banträff på Ring Knutstorp eller i andra hand Sturup Raceway, datum ej bestämt. -Tre deltävlingar slalom på flygfält. Alltså officiella tävlingar med standardbilar, max 80 km/h. Ska försöka sprida dessa över landet. Vi är SBF-anslutna så vi kan hålla tävlingar. -Ev någon övning utan tävlingsmoment på snabbare RS-bana. Detta är ju ett rätt ambitiöst program för oss som liten och ung klubb och genomförandet beror på tillgången på funktionärer. Sen är det ju inte helt säkert att vi får bantider när vi vill heller, detta sätts först i höst-vinter. Men detta är vad vi vill göra nästa år iaf. Gå gärna in på vår hemsida och forumet om du har fler frågor eller kontakta mig så slussar jag dig vidare. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
En 205 GTI med den modifierade motorn har jag på gång, problemet är just det jag nämner tidigare, avgasvärdena, och det verkar inte vara någon som riktigt vet hur man löser dem. Pratade med min lokala verkstad igår och där sa de att just att felande Co värden kan kosta hela bilens värde att justera. Finns det ingen 205 kunnig som kan lösa Co problemen med konverterad motor?
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Smågrejer som jag känner till (är långt ifrån expert) som kan påverka Co är att vevhusventilationen kan trassla, kanske är det "majonnäs"-problemet? samt att ojebyte bör göras. Men det finns folk här också som kan dessa motorer vilket inte jag gör. Glömde att ta upp det typfel jag känner till på 205: Svingarmslagringarna i bak slits, yttrar sig som onormalt mycket negativ camber i bak + glapp och knak. Förebyggande åtgärd är att gänga i smörjnipplar och trycka i fett. Finns kanske fler, men inget jag kommer på nu. Rost är inget problem iaf. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Svårt att rekommendera något. Valet är högst personligt. En del föredrar framhjusdrift, andra bakhjulsdrift.
En del gillar att meka andra inte. Jag skulle råda dig att testa de bilar du funderar på. Det går att åka bana med (nästan) vad som helst. Trots att jag är Alfa-människa skulle jag nog luta åt en Honda (det går ju att få ordning på understyrnigen) och motorerna är fantastiska. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Intressant att ingen har hängt på Alfa 33, den hade jag som het kandidat. Har kört Alfa 75 tyvärr i mkt dåligt skick men är inte det en ganska tung bil. Alfa 33 har en klen motor men ett intressant chassie.
Den bilen jag ännu inte kört är CRX men japansk racer innebär förmodligen avancerad teknik och det är tyvärr negativt......... Alfetta GT är ytterligare ett alternativ, annan ålder men definitivt inom samma prisklass. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Alfa 75 tung? 1250 inklusive ALLT.
![]() Min väger till exempel 1130 inklusive allt av nån outgrundlig anledning. ![]() Jag har däremot inte kört nån 33a så jag kan inte säga nåt om den, däremot har jag sett hur chassiet ser ut och det är föga race-mässigt. kanske inte det bästa att bygga på, Suddarna har ju i princip samma iof och de brukar ju vara grymt snabba. Motsägelsefullt? Alfetta GT/GTV är tufft! (Kolla signaturen ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag skulle nästan säga tvärt om: Pigga 139 hk (om man väljer den "värsta") och ett lite ordinärt, trist chassi. Kom igen nu Daniel, punch me! _________________ Jörgen Eriksson |
||
jag skulle välja bort både puggen och alfan.. sorry pär, maz och kunta..
![]() små hondor är ofärskämmt trevliga bilar.. trode inte jag själv skulle skriva detta. =) men jag gillar BMW'n.. ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
en -87 kan du köra utan kat men om det är en -88 som utrustats med kat orginal så måste den sitta kvar, men behöver inte fungera... så man kan säga att du kan köra utan med båda..
![]() Vikt på en Generation 1 CRX ca: 950 eller så.. (går att banta bort en del... ) På Generation 2 kan man kan sätta på bromsar från en prelude som väger ca:1300 med 260 mm ventilerade skivor (dock vågar jag inte svära på om det går på Gen1:orna... ) På Gen2 och CivicVT är det dubbla triangellänkar runt om, men samma där, jag är inte säker på hur det är med Gen1 CRXen.. det går även att sätta i en Integramotor som ligger på 190 Hkr och då flyttar det på sig... en i Hondaklubben har en CivicVT -88 som är till salu med en Integramotor.. han körde 12.88 på 402 meter... med en sugmotor.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8341 besök totalt |