Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8342 besök totalt |
De två sista svaren var minst sagt informativa, BMW 318is verkar vara den som flest förespråkar och skall hjärnan råda så bör det bli en sådan med hänsyn taget till att jag har mkt erfarenhet och minst 15000 mil bakom ratten bakom den modellen.
En alfa vore jäkligt kul, aktiv klubb och ett seriöst forum där det känns som om man kan få mkt info (detsamma gäller förövrigt för BMW). Peugeot är en bil som med modifierad motor dvs bytt till 405 m16 motor är intressant men då blir det eventuellt både problem med besiktning (om man råkar ut för en nitisk besiktningsman) samt i flera fall felande avgasvärden (3 av de bilar jag har haft kontakt angående har antingen haft för höga Co värden eller HC värden!!). Renault 16v som nämndes av någon på ett annat forum (Autopower) blir det nog inte även om det säkert är en trevlig bil. Honda CRX är fortfarande en outsider men jag blir lite orolig när jag läser att det skulle vara svårt att få till väghållningen....?! Självklart är det ingen på detta forum som har kört alla bilar och samtliga är förmodligen mer eller mindre subjektiva men man kan ändå ana vartåt vinden blåser.....;o) Ja, har slängt ut lite trevare åt olika håll....både BMW, Peugeot och Alfa (dock inte 33 utan GTV, Alfetta GT). om någon har en bil till salu i spannet 15 - 25 000 kr så är ni välkomna att höra av er på telefon 0708 - 41 66 63 mvh John _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Egentligen borde jag vara tyst med tanke på vad som står under min avatar
![]() Har inge erfarenhet av de andra bilarna förutom i standardutförande och då suger dom allihop. Honda Civic eller CRX från 88-91 är en riktigt bra rejsa bil. Dom är billiga i drift, försäkring och har sjukt bra kvalitet. Dessutom har dom alla porr i form av dubbla triangellänkar som är camberkompenserande, casterkompenserade, nästan noll bump-steer (extremt stabil toe), inbyggda anti-dive och lift både bak och fram mm. En riktigt bra hjulupphängning i andra ord. För att få ordning på väghållningen behöver du bara köpa dämpare/fjädrar och ge den en rejäl sänkning (runt 50-60mm). Dock bör man, beroende på vilken setup man kör bak, använda en ITR-krängare bak för att minska understyrningen. Framförallt om man har en Civic som har längre hjulbas än CRX. Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff. Då blir den helt sjukt rolig att köra. Vid en sänkning på ca 50mm får man direkt ca 1.5-2grader camber fram och bak samt caster på ca 4grader. På VTEC-modellerna mellan 90-91 sitter 262*21 bromsar som jag personligen inte tycker räcker till. Dessa kan med lite mods bytas till Prelude 282*23 som funkar betydligt bättre. Motorn i dessa bilarna är den bästa 1.6an som någonsinn tillverkats (tror du något annat har du helt fel). Varvar 8200 och utvecklar 150hk, tål allt, låg förbrukning. Min har gått 22000 hårda mil varav fyra år på bana utan ett enda problem. Föutom detta finns det hur mkt prylar som helst om man vill vidareutveckla bilen, både i trim och chassiprylar. Mitt råd är att välja en Civic VT (VTEC) 90-91 som har en något längre hjulbas än CRX. Finns i tyskland för ca 15000kr och uppåt. Finns även att köpa importerade i swe för ca 30000kr Går en i Fyndbörsen Cup som skall säljas, ligger 2:a för närvarande. Bild på min gamla häck: http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/k _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Backa några årsmodeller och köp en Alfasud Sprint Veloce.
Bättre chassi och viktfördelning än 33:an och Hondorna. Alla Suddar har ett mer påkostat chassi än 33:an, som fick behålla grunddragen, med förbilligande lösnignar som tex skivorna monterade ute vid hjulen, (som på vilken gammal 318 som helst. ![]() Att Suddarna är grymt snabba på banan trots all avsaknad av effekt får nog skyllas på att ett bra fwd chassi presterar bättre än vad fördomarna antyder. BMW 318 IS är säkert jättebra på de flesta sätt och nog det mest kloka valet, men den är ju lika vanlig i dessa samanhang som en hissad 240 vid Hakkajärvis korvmoj. (Eller en 2-takts Saab i 1000cc cupen, gääääsp..) Hondan är nog kul, men låter dyrare och tillgången på kul delar sänre än Bimmern. Slutsats: Val med hjärnan: 318 IS Val med hjärtat: Alfa (men stryk 33 och skriv Sud istället..) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hade det inte varit för detdär sist så hade jag skrivit "Just det!" om ditt gääääsp... ![]() Men nu verkar man ju ha fått in ngt uns av vett i din blårykande skalle så jag låter bli och säger att jag är imponerad av dina slutsatser. Jag är böjd att hålla med. Problemet är väl att alla Sud antingen rostat bort eller trimmads till en säker död i Danmark. ![]() |
||||
Jo det ligger något i det. i annat fall hade nog Alfa varit en blomstrande lönsam tillverkare idag. För Alfasud var nog 10 år före det mesta när den kom 1972. En av de få "karossbilar" jag kört som öveträffar kortnos 96:an i balans på bana! Det tråkiga med att välja bil med härnan är annars att hobbyn blir rätt tråkig och enehanda, men det prsiet får man väl betala ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
om inte bakvagnen är renoverad på 205an så e den garanterat sönder eller på god väg. packningen håller inte på 15år.
går att laga själv för några 100:- om det inte gått för långt jag hade nog tagit en bil med längre axelavstånd. 205an e lömsk som fan i röven och släppa gasen i en kurva är inte att tänka på. rwd e väl alltid roligast? _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Jag måste instämma i lovorden till Alfa Sud Sprint. Min mamma hade en sån och maken till framhjulsdriven bil att hamna där man vill får man leta länge efter. Den var dock självförintande och sist jag hörde talas om bilen gick den som folkracebil.
Vilken man väljer av de nämnda bilarna är nog en fråga om religion eller tycke och smak. För mig som tog körkort på den bakhjulsdrivna tiden känns det konceptet mest naturligt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nu är jag förvisso ingen banåkaguru med stenkoll på hur chassi och grejer funkar, men när jag provade en ordentligt slutkörd 33;a kan jag bara säga att den gick förvånande fort. Faktiskt rätt nära personligt rekord på en liten grusvägssträcka jag brukar köra ibland, och det var första och enda gången jag provat en sådan bil. Dessa erfarenheter väger såklart inte värst tungt men 33;an verkar knappast var en slö bil. Saker som däremot väger väldigt tungt är att 33;an råkar vara ordentligt snygg, i varje fall i jämförelse med de andra bilarna, och den är något sjukt kul att köra - mycket tack vare att den kräver stora mängder våld och testosteron. Växlingarna går liksom ut på att chansa och dunka spaken ungefär åt det håll man tror växeln ligger. Kopplingen kändes meningslös att försöka köra annat än digitalt och gasfoten ville liksom stanna i bottenläge till boxermotorns förförsiska sång... ehm, ja, sedan är det ju även en bil med riktig personlighet, där det mesta utom motorn verkar funka sporadiskt. På bilen jag provade funkade centrallåset bara ibland, elhissarna gick bara på en sida - vilken sida det var verkade bero på bilens humör - och tändningen fick man försöka några gånger med innan den gick. Precis så det skall vara. ![]() |
||||
Vadnu?
Du har juh bara skrivit 1 allternativ ![]() Nej... jag har juh bara erfarenhet av 318is, och inte speciellt stor ännu. Honda CRX verkar annars vara det enda andra halvvettiga allternativ, men kan du leva med FWD på bana, jagvet att jag inte kan det i dagsläget ![]() P.S. Jag är inte alls bmw fantast... jag bara kör en ![]() |
||||
Varför inte en 405mi16? En väldigt rolig bil faktiskt! och inte lika lömsk som 205:an...
Sedan så är den kanske inte lika snabb men 10 gånger snyggare och mycket bekvämare! Sedan sänker du den, köper dämpare och vips, så har du en fin fin banbil ![]() Behövs inte så mycket mer och det behöver inte kosta så mycket. En 405mi16 och 205mi16 är i ungefär samma prisklass. _________________ Rachid Rachid |
||||
om du är tveksam så titta på filmerna från Kinnekulle, där jag och Richard kör min CRX Vtec. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lyssna på motorljudet, och njuuuut!!! ![]() Jag växlar strax innan 9000rpm på startrakan. Jag är inte så bra än på att köra bana, men jag tror att Richard blev endast frånåkt av Nisse Classon i sin ganska påkostade Golf. om du fortfarande är tveksam så provkör jag dig gärna i min CRX, ser att du också bor i Stockholm. Maila mig så ordnar jag det på studsen. Har man någonsin hört Vtec-ljud på 9000rpm så är man fast i Hondaträsket. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Snabbaste banbilen av de i rubriken? Helt och hållet utan tvekan CRX.
EDIT: Motiverar det hela. Låg vikt är alltid att föredra. Även vikt/effekt talar för CRX. Säger jag som älskade min 33:a dag ut och dag in helhjärtat i två års tid och kör BMW 320 nu... ![]() ![]() |
||||
Jag kanske startade spekulationerna, för varnings skull, men 205:an är väl ändå inte rent magiskt överstyrd? I originalskick straffar sig kanske rena förarmisstag onödigt hårt, men OK, det är ingen Collin-bil. Å andra sidan inte en bil som kräver ngn superhjälte.
Klart som fan att man inte släpper gasen om arslet släpper! Hade förresten nöjet att ÅKA i en race-Clio härom helgen, även om jag inte höll i ratten själv, kunde jag känna balansen genom kvarnen och hur bilen, med den traction som fanns tillgänglig, faktiskt betedde sig mer RWD än FWD. GrpN eller dess derivat Fyndbörsen Cup, det är "original" de, va? Nåväl, motorerna är nog det mest originalmässiga med dessa bilar. OT²: Blyberg har ca xxx lb/in i primärfjädrarna fram i jämförelse med gissningsvis yyy lb/in original. Nästan fyra gånger original. I bak har han xx isf yy mm tosionsstavar, 4 ggr styvare än original. Dessutom matchar han dessa konstanter med Öhlinare som vi förmodar också tar hand om hjulrörelserna i båda riktningarna. Förmodligen en helt okörbar bil på landsväg, men han vinner ju? om det inte beror på överlägset bilmaterial, så måste det väl bero på att överlägsna förare väljer Peugeot, eller nåt? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
jodå har pratat med herr Blyberg redan, trevlig kille med minst sagt stor koll när det gäller modifieringar för att optimera bilen.
Jag har stött och blött det här ämnet tillräckligt länge nu och har bestämt mig för att handla med hjärnan dvs det får bli en BMW 318 is, det känns som ett tryggt och klokt val. Nu gäller det bara att hitta någon som vill sälja en till mig för ett vettigt pris. Gärna med koni dämpare och allt annat klart (kan dock bli svårt inom given budget ram). Har en på gång för 21500:-; Svensksåld med minimalt med rost utan onödig servo och andra tunga lyxartiklar, dock sollucka. Har rullat 17000 mil. Har tyvärr hamnat utanför servicenätet men ägaren har varit noga med att byta olja. Blir väl att styva upp den ordenligt med Koni alt Bilstein dämpare och sätta på en krängningshämmare, någon skrev på Blocket.set 318is i själva verket är en 325i fast med mindre motor, stämmer det? Isåfall så har den en bakre krängningshämmare. om det finns någon på forumet som har en till salu så är ni välkomna att höra av er. Telefon 0708 41 66 63 alt e-mail John.carlsson@electrolux.se Tack för alla svar och Benci jag åker gärna med en tur ändå för 9000 varv är nog näst intill sex. Tack! John _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Eftersom att det inte är så många som satsar på 33:an så får jag väl komma med den som förslag.
Boxeralforna är billiga och går dessutom väldigt bra på bana särskilt om man byter stötdämpare och fjädrar. Jag har själv 9 st boxeralfor och har kört dessa bilar i 15 år. Ger mycket nöje kan jag garantera. Michael Gunnarson ![]() _________________ Michael Gunnarson |
||||
Ja, 318is har en bakre kränghämmare. Alla 318is är utrustade med M-chassie från fabrik. Och 325:ans bromsar fast utan ABS (om man inte valde till det), så jämförelsen med en 325 stämmer bra på många sätt. Dock inte alla. Och det är man ju glad för.
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8342 besök totalt |