Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Integra Type R -02 | 1, 2, 3, 4 >> 25 besök senaste veckan (11593 totalt) |
Nu ska vi se om denna bil kan skapa något intresse bland er andra Rejsa-rävar. 😊
Kan väl passa på att presentera mig själv lite snabbt, då jag hittills varit väldigt "oaktiv" på sidan, med endast ett fåtal inlägg. Mitt namn är då Jens, av årsmodell -88. Född och uppvuxen i Göteborg, men har sedan 4 år flyttat upp till de värmländska skogarna. Har hållt på med bilar sedan födseln i princip. Så länge jag minns så är det till största delen japanska bilar som legat närmast hjärtat. På "äldre" dar så har jag börjat intressera mig för det mesta som går att ha roligt i 😁. Tänkte att jag sakta men säkert skulle försöka hålla en tråd om denna bilen vid liv. Detta är den tredje jag äger av samma modell. Importerades från England våren 2017. Bilen hade endast stått hos importfirma i England några månader sedan den importerades från Japan. Tanken från början var att hålla den hyfsat original, förutom några lättare uppgraderingar... men det vet man ju hur det blir med sånt. Nu är målet gatlaglig banbil, som ändå ska gå att köra på gata utan att det blir för påfrestande för min 31-årige guppkropp 😄. Börjar med denna bilden mest för att kolla av intresset. Kommer ladda upp gamla bilder med de grejer jag gjort hittills. Färska bilder kommer efter hand som "bygget" fortlöper 😊 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Lite info om bilen i originalutförande (kopierat från annan sida)
Technical Specifications Type 2.0L DOHC i-VTEC+PGM-FI Car name Honda LA-DC5 Transmission 6 Speed manual gearbox, FWD Dimensions(LxWxH)(mm) 4385 x 1725 x 1385 Wheelbase (m) 2.570 Tread front/rear (m) 1.490/1.490 Ground Clearance (m) 0.130 Vehicles weight(kg) without Air-conditioner 1,170 with Air-conditioner 1,180 Seating Capacity 4 Interior(LxWxH) (mm) 1770 x 1430 x 1135 Engine Engine Type K20A Cylinders/valves Watercooled IL-4 Fuel type Unleaded premium gasoline Piston displacement (cc) 1998 Bore and Stroke (mm) 86.0 x 86.0 Compression ratio 11.5 Fuel system Honda PGM-F1 (Electronic Fuel Injection System) Fuel pump Electromotive Fuel Type 100 RON Fuel Tank capacity (L) 50 Performance Horsepower output 220ps(162kw)/8,000rpm The maximum torque 21.0kgm(206Nm)/7,000rpm Min. Turning Radius (m) 5.7 Max speed 146mph (235kmh) VTEC interfere point 6000rpm Redline 8400rpm Acceleration (0-60mph) - 0-400m 14.3 secs Power transfer Clutch Dry type Single plate Gearbox Gear type Gearbox operation system Floor change type Gear ratio 1st 3.266 (39.5 mph) 2nd 2.130 (60.6 mph) 3rd 1.517 (85 mph) 4th 1.212 (106.4 mph) 5th 0.972 (132.7 mph) 6th 0.780 (157.5 mph, at the time of 8000rpm) Reverse 3.583 Final gear ratio 4.764 Steering Rack & pinion Tire (F/R) 215/45Z R17 (Bridgestone Potenza RE040 or Yokohama A046) Brake (F/R) Oil pressure discs Suspension System Macpherson style / double wish bone Stabilizer (F/R) Torsion (23mmx2.8mm)/bar Wheel size 17 x 7JJ Wheel offset 60mm Wheel pitch circle diameter (PCD) 114.3mm Wheel weight (per each) 8.65kg Springs rate (Front/Rear) 2.8 ~ 4.6 / 3.0 ~ 8.0kgf/mm Damper attenuation power (0.3m/sec) [Front/Rear] (Growth) 161 / (Shrinkage) 73kgf 190 / 108kgf Stabilizer size [Front/Rear] 23.8x2.8mm (Hollow) / 22mm (Solid) Damper mount Bush (Direction of axis) [Front/Rear] 100 / 370kgf/mm _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Då ska vi se! Här kommer lite bilder från resans gång. Vi förflyttar oss bak till våren 2017, då jag hämtade bilen i England.
Efter ca 40 mils resa från importören i England var vi äntligen påväg till fastlandet, genom tunneln, på ett sån där inga spårvagn. Gubben i bild är min käre vän Kenneth, som var snäll och följde med som sällskap Första tvätten hemma. En liten rolig detalj är att vid första turen (8 km till tvätten) efter att ha parkerat bilen hemma för första gången, så slog mätaren över till 14 000 mil. Ser väl inte jätteroligt ut här. Lite lätt dammigt bara. Fronten samt lamporna åkte av inför montering av nya lampor. Då japsarna har vänstertrafik så är ljusbilden spegelvänd mot våran. Beställde kopior (enda alternativet om man vill ha originalutseende för högertrafik) på originallamporna från USA till ett väldigt bra pris. Originaldelar är alltid trevligt. Batteriet är inte speciellt stort, utan väger in på ca 9.5kg och har funkat perfekt. Bilen har stått månader utan underhållsladdning, med batteriet kopplat till bilen och har ändå startat direkt, som om bilen kördes igår. Var tvungen att göra rent lite. Inget högtryck här, utan endast lite snällt skrubbande med avfettning och tandborste, sen spola av med en blomspruta. Originallamporna är av xenontyp, men med vanlig reflektor istället för projektor. Då lamphusen som skulle monteras är gjorda för vanlig H4-lampa, så fick jag göra en konvertering från xenon till halogen. Enkelt löst genom att klippa kablarna innan ballasten och bara skarva på en kontakt för H4 lampa. Kontakten köptes på Biltema för övrigt. Gammal lampa till höger. Ny lampa till vänster. Fronten på igen. Passformen på lamporna kunde inte bli bättre Ganska trevligt kontor faktiskt Varför inte göra en ventiljustering. Endast småjusteringar här och där. Blev en del tystare samt att jag upplevde gasresponsen som något bättre. Kan ha varit endel placebo inblandat där också :P Detta var allt för ikväll. Nästa inlägg kommer handla lite mer om godis _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Tack ska du ha! Kikade på din M3 också. Riktigt intressant bygge 😊👌 Mer om min bil kommer ikväll _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Ja, och just dessa (K20A) kammarna är de vassaste som kommer från fabrik i Hondas K-motorer _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Lite avgas inhandlades. J's Racing i 2.36". Lite smalt egentligen, men jag hade hört gott om detta. Monterade även extraktorgrenrör med tillhörande "decat" ihop med detta.
Lätta fälgar i form av Enkei RPF1 i 17x8 et48, skodda med nya AD08R i 215/40 påväg från däckverkstan Dessa kom som ett brev på posten . "Yellowspeed Premium Competition". Tillverkade för banåka. Dock inte deras extremaste. Används tydligen i "Civic cup" i England. Lite kompaktare än original :P Monterade! Inte dom finaste skivorna, jag vet Eftersom bilen har den konstruktionen den har, så är det en väldigt bra idé att flytta styrlederna från ovansidan armen, till undersidan, när man sänker. blir konstiga vinklar vid fjädring annars. Detta gjordes med speciella styrleder anpassade för endamålet. Såhär blev det efter montering och justering av coilovers, samt nya skor Även här har det hänt lite grejer. RRC-insug (det "bästa" OEM-insugen som passar motorn), samt en lätt Mugen-luftburk i glasfiber. Så nu andas den lite bättre än tidigare. Detta ihop med avgas-sidan, gav 224 hästar i motorn. Bänken som användes har ett rykte att visa lite i underkant. Som exempel, så lämnade en mappad S2000 med separata spjäll och annat godis, 231 hästar (240 original, enligt honda), på samma bänk. Så vi kan tänka oss att jag fick några starka 224 hästar kanske Vet inte vad effekten låg på original enligt bänken som användes, då delar redan bytta vid första bromsningen. Lite styvare motorkuddar/fästen. Dessa är monterade på höger, respektive vänster sida. Valde inga stenhårda grejer, då det lätt blir för mycket resonanser i karossen som får öronen att blöda annars. Bakre och främre fäste kör jag original, med poly-insatser i. Blir lagom med rejsiga vibrationer och ett tillräckligt fast motorpaket . Ett betydligt grövre fjäderbenstag monterades. Detta gjorde en stor skillnad i hur bilen känns i framvagnen vid instyrning. Trodde inte att det kunde bli sån skillnad. Nu är jag för trött för att fortsätta lägga upp. Håll till godo! _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tänkte att vi hoppar fram lite i tiden, så nu är vi inne på början av 2019 😊
Jaja, lite summering från förra året då Förutom konbana (superstage kopia bl.a) så har jag endast testat bilen på Kinnekulle några varv. Bilen betedde sig över förväntan. Väldigt neutral. Vid lätt sväng och avsläpp på högerfoten så kommer rumpan ut lite lagom sådär som man vill. Original LSD (torsen) hjälper till fint vid utgången ur de flesta kurvor har dock märkt att den inte helt hänger med vid dom tajtare svängarna i konbanan, så en uppgraderad diff hamnar på listan. På snabba gatdäck (AD08R) så ligger jag på 1.02-1.03-tider runt kullen. Känns väl okej efter att bara hunnit köra några varv. 😊 Har på senare tid tyckt att fjädrarna fram för väldigt mycket oljud vid sväng i låg hastighet. Har smörjt topplagringarna utan större resultat. Mina coilovers kommer med hjälpfjädrar från fabrik, trots separat förspänning utöver höjdjustering. Tänkte att jag skulle testa att ta av hjälpfjädrarna och justera höjden på nytt, vilket jag gjorde. Resultatet då. Nästan obefintligt med missljud och hela framvagnen känns fastare. Hade tidigare även en konstig trög fjädrande känsla i ratten, vilken också är borta nu. Trodde inte att hjälpfjädrarna kunde ha sådana negativa effekter då dom ändå är komprimerade största delen av tiden. Kändes som en ny bil. En bättre bil 😁 Utöver detta har detta hänt Hade en Sparco Evo liggandes, så den fick åka i. Tyckte att färgen på stolen skar sig med mattan, så detta fick bli lösningen 😁 All vikt är ju av vikt så 😊. Fördelen med denna bilen är att man slapp asfaltsmattor från fabrik. Drygt 10kg plast Honda har ju inte brytt sig om att dra kablarna så snyggt bakom panelerna. Sen så verkar dom gilla att använda silvertejp som eltejp. Det fick vi göra nåt åt. Flexslang från Biltema, samt kablagetejp blev bra 😊 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Det ska vi allt se till att ordna till nästa år. Tyvärr blir det inga fler körningar i år pga taskig ekonomi och husköp 🙈 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Monterade en grövre silikonslang till insuget istället för alu-röret jag hade tidigare. Gillar färgkombon vitt/rött/blått, så det blev en bonus 😊.
Rengjorde även huvens undersida. Blev större skillnad än jag kunde ana. _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Juste, jag kapade även upp ett uttag i plasten över kylaren. "Snorkeln" till luftburken mynnar av precis där bakom. Noterade ca 5 grader lägre insugstemp i 100km/h. Vet inte hur stor skillnad det blir på banan, men inte sämre i alla fall 😊
_________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda Integra Type R -02 | 1, 2, 3, 4 >> 25 besök senaste veckan (11593 totalt) |