Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil
16 besök senaste veckan (35912 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Funderar lite på spindelkonstruktion.
Behöver hjälp av den samlade expertisen här.
Jag behöver välja hur mycket styrradie (scrub) och KPI jag ska ha.
Om jag väljer noll scrub får jag en KPI på över 17 grader, för varje 10mm scrub kan jag minska kpi med ca 3.3 grader. DVS


0 mm scrub - 17.3 KPI
10 mm scrub - 13,9 KPI
20 mm scrub - 10,5 KPI
30 mm scrub - 7.1 KPI
40 mm scrub - 3.7 KPI.

Vad är en bra kompromiss?

Något otydlig bild på min skiss

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14180



Med eller utan servostyrning ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Utan, 800-900 kg med 205/50R13. Om det spelar nån roll

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14180



Yo-1 skrev:
Utan, 800-900 kg med 205/50R13. Om det spelar nån roll


Då skulle jag hålla mej till..
"20 mm scrub - 10,5 KPI..... 30 mm scrub - 7.1 KPI " ..... någonstans.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Tack!
Påverkar inte både kpi och skrubb hur tungstyrt det blir? Mest skrubb kanske?

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14180



Yo-1 skrev:
Tack!
Påverkar inte både kpi och skrubb hur tungstyrt det blir? Mest skrubb kanske?


Nej....det är spindeltappslutningen som påverkar mest.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Aha. Det förklarar varför jag upplever min miata med 11.3 Kpi och när noll i skrubb som ganska tungstyrd.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Har ritat lite på hjulupphängning med färre kompromisser, behöver lite input från den samlade expertisen angående justering av camber och toe bland annat.
Bak tänker jag en spindel uppbyggd av plåt.
Hjullagret är från Lotus Elise eller Opel Astra G om man så vill.


Camber justeringen tänkte jag sköta med en justerbar "gaffel" runt en bussning i spindeln. Toe-justeringen tänkte jag sköta med en justerbart stag i undre bärarmen. Här är jag lite osäker på om bussningarna är nog för att ta upp vinkeln som justeringen medför. Vad tror ni?


Ser det galet ut tar jag gärna emot synpunkter innan jag börjar kapa rör.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 165



Det ser nesten likt ut som min TVR Vixen, men de har for liten (klen?) boltdiameter i nedre innfestingspunkt og er kjent for å knekke bolten. Her er ett eksempel fra internett.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Nu kanske jag tänker fel, men i TVR-fallet får den "klena" bulten utså rätt mycket mer böjmoment då kraften från dämparna hamnar så långt ut. Jag kan om det behövs få till ett överfall så att de nedre bussningarna stöttas även utvändigt.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 165



Yo-1 skrev:
Nu kanske jag tänker fel, men i TVR-fallet får den "klena" bulten utså rätt mycket mer böjmoment då kraften från dämparna hamnar så långt ut. Jag kan om det behövs få till ett överfall så att de nedre bussningarna stöttas även utvändigt.

det stemmer nok godt. Du kan jo også bruke en bolt med storre dimensjon også

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3128



När jag gjorde navhållaren till min Se7en (som aldrig blev färdig i min ägo) så satte jag stötdämparen på själva navhållaren för att slippa belastningarna i bussningarna (eller ledlagren som det var i mitt fall)

Finns lite bilder här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15169&postdays=0&postor . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Delar till spindlar utskurna. Alla plåtdelar till en spindel hamnade på 1170g. Vet inte hur detta står sig mot andra hembyggen men de känns inte onödigt tunga.

Delarna passade ganska bra också, knappt jag behöver svetsa.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37723

Forumägare
Forumägare

Wow. Kan jag kalla det metallporr?


_________________
Magnus Thomé


Kommentera gärna thumbs up
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wow. Kan jag kalla det metallporr?

Du kan kalla det vad du vill, jag tar det som en komplimang. Tack!

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Bygger en svetsfixtur till bärarmarna. En del funderande och ritande blir det, försöker göra en fixtur som passar alla 4 typer av bärarmar. Övre, undre, fram och bak.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3128



Kom att tänka på detta jag såg på Youtube - inte för att jag tror att du inte reder ut det, men det kanske kan ge något tips...






_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kom att tänka på detta jag såg på Youtube - inte för att jag tror att du inte reder ut det, men det kanske kan ge något tips...


Kollade det i går! Ser, trots lättningshålen i version två, ganska tunga ut. För min del blir det rör. Funderar just nu på hur jag ska få till "notchning" av rören på tillfredställande sätt. Han har videos på det också.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3128



Yo-1 skrev:
Sonett7 skrev:
Kom att tänka på detta jag såg på Youtube - inte för att jag tror att du inte reder ut det, men det kanske kan ge något tips...


Kollade det i går! Ser, trots lättningshålen i version två, ganska tunga ut. För min del blir det rör. Funderar just nu på hur jag ska få till "notchning" av rören på tillfredställande sätt. Han har videos på det också.


Har du koll på Tubemiter?

http://www.smu-engineering.com/en/software-en/tube-miter

Den ihop med vinkelslip och fil använde jag när det begav sig...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 338


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Yo-1 skrev:
Sonett7 skrev:
Kom att tänka på detta jag såg på Youtube - inte för att jag tror att du inte reder ut det, men det kanske kan ge något tips...


Kollade det i går! Ser, trots lättningshålen i version två, ganska tunga ut. För min del blir det rör. Funderar just nu på hur jag ska få till "notchning" av rören på tillfredställande sätt. Han har videos på det också.


Har du koll på Tubemiter?

http://www.smu-engineering.com/en/software-en/tube-miter

Den ihop med vinkelslip och fil använde jag när det begav sig...


Toppen tack! har sett den tidigare men kunde inte minnas vad den hette.

_________________
Johan Fredin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2406



Det blir hur snyggt som helst, bra jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil
16 besök senaste veckan (35912 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >