Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2238 totalt) |
Jag tyckte att min motor gick bättre och bättre de 3-4 första tävlingarna i våras sen har den gått lika bra så att säga.
Han som renoverar den tyckte jag skulle köra ca 50 mil innan jag började gasa rejält. _________________ Daniel Steiner |
||||
På de hojar som vi kört på rullande landsvägen på jobbet så brukar effekten öka ca 3-5hk när motorn är inkörd jämfört med en helt ny maskin. Då pratar vi stora sportcyklar med 140hk+.
Var väl därför min motorcykel endast gav 165hk när den var helt ny och rå... ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
kan berätta om Honda's CBR 600 1991.. altså F2 modellen.
detta är en motorcykel alltså ![]() den har koniska cylindrar som tätar "bättre" vid cylinderkomprimering (heter det så?) dessa 599cc motorer "släpper" i motorn runt 1800-2000 mil & ger bäst effekt - runt 105 hk på veven efter dessa mil. Efter ca 200 mils körning gav ett flertal TRIMMADE (svenska reglementet) motorer ca 100 hk BARA _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Kan man räkna med % på det där? Alltså en rally Volvo 240 har ca 270-280, det borde ge i extremfall 10 hk extra. Det märks ju rejält, då måste man ju nästan mappa om igen. _________________ Daniel Steiner |
||||
Hmm jag skulle säga så här efter typ renovering av rot
1. De första 10milen åker man med pungen under gaspedalen och man lider av total noja för minsta djud som avviker ger en hjärtattack ![]() 2. Sen åker man kammat i ca 40mil till. Byter olja, filter mm 3. Sen bromsing/bestyckning/mappning. 4. Nu är det bara att hålla stumt. Det som skulle gå segt är inslitet effter ett par mil. Mig skulle det förvåna om maskinen ger mer eller mindre pulver i någon större utsträcking. _________________ Johan Sjölinder |
||||
JAg sålde en bil till en motorbyggare här i trakten, han bygger för historisk racing. Motorna kör han in i bromsbänken, det tar ca en timme. Börjar försiktigt på 1500 rpm och kör på slutet på full last nära maxvarv. Efter detta är motorerna raceklara. Däremot som jag fattat det så behövs ytterligare många timmars körning (många 10-tals) innan dom ger sitt allra bästa men skillnanden lär inte vara stor, typ ngn enstaka % eller så.
_________________ Pär Hylander |
||||
läser man engelska motorcykeltidningar så säger de att en högvarvig r-hoj lämnar mer effekt om man tok-kör den under inkörningen..
de har även mätt upp hojjar och märkt effektskillnaden.. nån som kan förklara detta?? jag själv brukar vara väldigt försiktig när det startas första gången.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
bra sagt. Svenska tidninge SuperBike gjorde för ca: 15-20 år sedan en jämförelsemellan 10 st NYA likadana hojar. de skulle på pappret ge en viss fabriks-effekt. en av dem gav ca 20% mer & flera gav ca 20% minsre _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Förhoppningsvis får vi toppen till rallycrossbilen imorgon, uppstart förväntas på onsdag så motorn hinner få någon timmes gångtid. Sedan ska vi lasta för att på torsdag börja nedresan till kinnekulle för final i rallycross SM. När motorn är genomgången och man har bytt lager osv så brukar det ta någon tävling och sedan märker man hur lätt motorn börjar gå, så nog är det en liten effektökning men jag vet inte om det är något att tala om. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Stämmer bra om vad jag har hört av motorbyggare oxå! (med egen bromsbänk) Visst kommer det fler hästar efter ett tag. Men det varierar kraftigt.. beror nog mest på hur man har honat loppen.. Sen finns det ju typ 300 teorier om hur man kör in en motor oxå. Vissa föredrar pungen mellan foten och pedalen samtidigt som vissa föredrar att snyta ur motorn ordentligt. Det man vill passa sig för är att överhetta kolvringarna då det kan gå tungt i nyhonade lopp. Men, bäst är att köra in motorn efter byggarens rekomendationer. |
||||
Jag antar att det var olika märken? Hursomhelst. Jag arbetar åt en av Sveriges största biltillverkares motorfabrik. En gång fick jag se några (hemliga) siffror på produktionsmotorer som körts i bromsbänk. På sugmotorer skiljde det 10% i effekt mellan bästa och sämsta exemplaret av samma motor, på turbo var det 20% eller t.o.m. mer! I det sammanhanget känns några futtiga procent hit eller dit före eller efter inkörning, just det, rätt futtigt. _________________ Johan Rådlund |
||||
Då pratar vi standardmotorer.. Lite mindre intressant vilken effekt det är. Samt att det är just standardmotorer som är honade för att gå vääldigt långt och har andra kolvringar än en rejsmotor... |
||||
Varför det? Har jag betalat, låt oss säga för argumentets skull, 400 tusen surt förvärvade kronor för en S80 T6 vill jag väl ha den effekten jag betalat för. _________________ Johan Rådlund |
||||
[quote="LuddeR"]läser man engelska motorcykeltidningar så säger de att en högvarvig r-hoj lämnar mer effekt om man tok-kör den under inkörningen..
de har även mätt upp hojjar och märkt effektskillnaden.. nån som kan förklara detta?? Det har rekomenderats korta HÅRDA belastningar för att få ringarna att täta bra. Tokkörning låter på mig som en för lång hård belastning. Men det är inte kalle mjuk som gäller. Det varierar givetvis med ringtyper och honing. Tidigare så oljade vi inte ens in loppen på Dr motorer för att sätta ringarna ordenterligt de första motorvarven innan oljan sprutade runt. Okej, vi säger urtorkade lopp. Det gav bara "leak-down test" sedan. Vet inte vad dom gör idag, men det ger en fingervisning gällande frågeställningen. Flat tappet kammar blir något annorlunda efter inkörning vad gäller gången vilket kan noteras om "snällare" efter inkörning. Men det har inte med lager mm att göra. Värmeproduktionsmässig så ser man att en rå motor behöver mer kylning, särskillt på en stor V-åtta. Främst kolvar och ringfriktion. Drar man enbart veven med momentskaft så snurrar den lätt med nya lager. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2238 totalt) |