Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 408, 409, 410 ... 503, 504, 505 >> 31 besök idag (2512492 totalt) |
Smart ide Tänkte mig annars tips på någon liten vindmätare typ för väderstation eller liknande. Men frågan är då vilket värde man ska anse vara bra på 0-5v signalen från en lmm? Men om man har flera så kan man ju jämföra dom mot varandra = en referens som sitter direkt i fartvinden sedan dom andra där man vill mäta, tex i slangarna till bromsluft kylningen och i lufthålet till min växellåda. Detta måste forskas i när jag får tid, tror jag har ett antal 0-5v ingångar lediga på mitt MaxxEcu Pro. Någon här som byggt om lmm för allmän luftmätning? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Japp, men tänkte att man sedan även kan ha en referens givare fast monterad någonstans i fronten så man alltid kan jämföra.
Kollat lite och denna till BMW kan man köpa ny för 210kr Sen har jag ju även ett antal RS6 luftmassemätare liggandes... _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Har mer blivit ett Doktor snuggels projekt, du har inte funderat på att bygga ett släcksystem i bilen istället för hålla på med filura ut luftflödet under någon hasplåt?
_________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||
Utan referens givare så vet man ju inte om det luftflöde man har är bra eller ej.
Med referens så vet man om det blåser lika mycket i kylslangen som vinddraget är just då eller om det behövs ändras förbättras, och med referens så vet man ju även om modifikationen man sedan gör gjorde någon förbättring eller försämring av det kylande luft flödet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tänkte samma. Kan du inte titta på oljetempen _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Kolla på oljetempen är ju det jag gjort i alla år..
Och om jag bara ska kolla på växellådstempen så finns ju ingen anledning att montera vindmätare eller bygga om luftmassemätare för att mäta flödet Sen går det inte att komma upp i högtemp på gatan utan det är först på banan man ser resultatet och då jag inte bor vid en bana och kan testa lite lätt så vet man ju inte om det blev bättre eller om det bara var för att det var en molnig dag eller kallt väder nästa gång man kör. Med en "vindmätare" så kan jag se på gatan i olika hastigheter om luften tar sig upp och blåser på lådan i samma fart som vinden är under bilen oavsett väderlek eller ytter temp och vet då att det i alla fall blåser som tänkt och inte bara blir någon stillastående luftficka. Och då kan jag även stoppa in vindmätaren i broms kylslangen för att se att det blåser som det ska där och jämföra med hur det blåser i kylslangen till bakbromsarna eller jämföra flödet mellan höger och vänster IC osv. osv. (nu visar ju lufttempen på ena IC lite mer än andra och jag vet inte om det är kylluften som passerar igenom IC olika bra för ena IC har ju lite mer skrot bakom sig än vad den andra har eller om det blir mer värme från ena turbon eller vad som påverkar detta?) Och för att kunna jämföra hur bra flödet är så behövs ju en mätare som sitter fritt tex. i vinddraget under bilen för att jämföra med hur mycket som sugs upp in i kyl luftslangarna under bilen. Förstår ni nu hur jag tänker? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Lexan under bilen är de inte många jag sett använda.. i rutor är de ju däremot rätt vanligt
Hur tjock lexan har du använt? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ja jag klurade på vart jag hittar lämplig svart plast att ersätta originalet med men så kom jag på att varför ha färgat när man kan ha genomskinligt
Ville ha lite styvhet i den men samtidigt inte bli för tungt så det fick bli 3mm. Blev dock ändå tyngre än vad jag hoppats på. Ca 5kg, men då är den även mycket större än originalet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Fortsätt att grotta ner dej i olika grejer, jag själv har blivit idiotförklarad
varför jag håller på med min Saab. Det är smidigare att köpa en BMW eller någon annan dussinbil, och köpa grejer som går att bulta dit bara men hur kul är det? Visst det blir inte billigare men hur kul är det inte när koncepten man filurat på funkar bra.. Häls Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
Tack, ja vill man göra det enkelt för sig så finns det betydligt bättre bilar att bygga på
Men varför vara som alla andra? mycket roligare att försöka uppfinna hjulet igen och på sitt eget vis Jag satte dit rör som slangen går igenom och håller slangen ifrån att gå emot drivaxeln. För det blir tajt när man svänger åt ena hållet och axeln åker bakåt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Spontant skulle jag säga att du behöver fler infästningspunkter för att ett 3mm lexan inte ska fladdra, det är ändå ett ganska mjukt material! En 5mm hade varit klart stabilare Nu har du ändå en del bockningar och extra förstyvningar men utåt sidorna hade de nog inte skadat med mer stadga. Orignal plasten har rätt många veck som stabiliserar upp den.
Direkt sämre än orignal vad gäller fladder kanske den inte är och de kommer säkerligen fungera! Men jag hade funderat på om de gick få till nått fler fäste utåt sidorna Dom nerbockningarna du har framför hjulen, dom är för att styra bort luft från hjulhuset antar jag? På andra halvan av nittiotalet började en del tillverkare laborera med en kil där istället för en skärm och fick då väldigt positiva effekter vad gäller luftmotstånd! Ifall du vill vidareutveckla i framtiden _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har nog hunnit med uppåt 50 st korta körningar i 200 km/h
Men vad som händer i 250 eller 300 vet jag inte.. Har haft funderingar på att hänga ner en GoPro och filma där under i 200 blås. Men det är ju dock inte så stora ytor som hänger fritt.. Dom röda cirklarna är hål där den sitter skruvad. Orange hål där sitter den med buntband i innerskärmarna. Längst fram = nere i bild, det svart sträcket är typ var stötfångaren är, alltså hela främre delen ligger ovanpå nederdelen av stötfångaren och sitter även med 3 skruv där. Svarta sträcken mitt på och uppåt är typ hur framvagnsbryggan sitter och växellådsfästet och i detta som det sitter några skruvar och som då plasten ligger pressad emot. Svart skumgummi nedanför den ritade bryggan i bild som är limmad ovanpå plasten det ligger dikt an mot mitt platta oljetråg. Dom gröna sträcken är vart plasten har bockats, allt från typ 30 grader till 90 grader + att det sitter 90 graders skenor popnitade i mitten som även styr luften mot växellådan. Och angående bockningen på sidorna framför hjulen så är det luftutsläppen för IC's så det blir väl anti-aero istället då det tillför luft till hjulhusen Men jag hoppas en del av luften från IC's styrs in till bromsarna av dom bromslufts styrningarna som sitter där i bromsskölden. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 408, 409, 410 ... 503, 504, 505 >> 31 besök idag (2512492 totalt) |